Aktuellt datum och tid: 23 okt 2017, 07:18

Bli medlemLogga in

FAQSökMedlemmar

Dölja mängden bitcoin i sin wallet

Tekniska diskussioner om Bitcoin, protokollet, källkod etc.
  • Författare
  • Meddelande

Schaffer

Dölja mängden bitcoin i sin wallet

Inlägg19 aug 2017, 09:47

Om man skickar bitcoin till någon så ser man alltid hur många bitcoin den har som skickar men man ser inte den totala mängden bitcoin för den som tar emot transaktionen?
Det är därför man ska skapa en ny adress till sin wallet för varje transaktion som man tar emot?

De få gånger jag skickat och tagit emot så har jag använt min publika nyckel. Då jag har en "större" peng där nu så vill jag göra något åt det då man inte heller vet vad btc/bcc står i om 10 år. Är värdet då kanske hundra tusen eller kanske en miljon! Då kanske någon kommer och knackar på sin dörr....

Tänker jag rätt om jag skapar X antal wallets och skickar över tid mindre summor till varje wallet. Då är det bara jag som ser den totala mängden i varje wallet va?
Bör man kanske "studsa" dem via en handlare som kraken?

Dumt att sätta sig i sitsen från första början men nu är det som det är! :) Sen är det inga jättepengar idag. Men skulle btc stå i $100 000 nån gång. Ja då är det ju en hel del pengar! ;)
Användarvisningsbild

btc

Re: Dölja mängden bitcoin i sin wallet

Inlägg19 aug 2017, 14:20

En HD-plånbok döljer till viss del hur mycket man har totalt har, så jag rekommenderar en sådan.
De skapar automatiskt nya adresser.

HD = Hierarchical Deterministic wallet.

T ex electrum:
https://electrum.org
https://electrum-ltc.org/
http://www.electroncash.org/

Men du ska absolut inte ha alla pengar på samma ställe.

Jag använder tre nivåer:
1. Kallförvaring med pappersplånbok. Långtidsförvaring för stora summor
2. Hårdvaruplånbok, t ex ledger nano s. Hantering av större summor online/varmförvaring
3. Mjukvaruplånbok. Mindre summor för snabb användning. T ex Androidapp eller electrum.

Sök på "bitcoin cold storage" eller "bitcoin paper wallet".

Roze

Inlägg19 aug 2017, 16:17

Om du skulle bli rik och någon har ihjäl dig, har du ordnat så att någon du tycker om kan komma åt dina bits? Kan vara något att tänka på i samma veva.

Vidare kanske du vill fundera på om det är värt att förhindra dig själv från att begå snabba misstag, och då vill du kanske använda en multipartsplånbok så att du inte kan göra alltför stora köp (eller ge bort alltför mycket till grabben med kniv i den mörka gränden) utan att någon annan du litar på är med på noterna och trycker på OK knappen på sin sida.

Jobbigt det där med att bli rik, eller hur? ;D

Schaffer

Inlägg20 aug 2017, 13:02

Det med transaktionerna som jag skrev ovan stämmer? Att jag bara ser totala mängden ifrån plånboken som de skickas ifrån? Men inte totala mängden i plånboken som tar emot?
Isåfall borde jag kunna skapa några nya plånböcker och bitvis flytta över innehållet till dem? För vill försöka dölja mitt innehåll som jag har idag ifrån några som jag inte helt litar på som kan hända veta om det. Hur har ni löst den sitsen?

Jag kör armory på en dator som jag inte använder. Däremot så är den inte "cold". Jag har pappersbackup så att jag kan återställa min wallet med x av n papper. Så det löser sig om någon har ihjäl mig.

Schaffer

Inlägg20 aug 2017, 13:11

btc skrev:En HD-plånbok döljer till viss del hur mycket man har totalt har, så jag rekommenderar en sådan.
De skapar automatiskt nya adresser.

HD = Hierarchical Deterministic wallet.

T ex electrum:
https://electrum.org
https://electrum-ltc.org/
http://www.electroncash.org/

Det skapas en ny adress som inte hänvisar till din plånbok och din totala mäng btc när man ska skicka btc? Det låter ju väldigt bra!

btc skrev:Men du ska absolut inte ha alla pengar på samma ställe.

Jag använder tre nivåer:
1. Kallförvaring med pappersplånbok. Långtidsförvaring för stora summor
2. Hårdvaruplånbok, t ex ledger nano s. Hantering av större summor online/varmförvaring
3. Mjukvaruplånbok. Mindre summor för snabb användning. T ex Androidapp eller electrum.

Sök på "bitcoin cold storage" eller "bitcoin paper wallet".

Om du en dag vill använda din pappersplånbok. Flyttar du delar av det till nivå 1 och 2 då? Som du sedan har och betalar med? Då kan man ju följa transaktionerna till din pappersplånbok som då kanske är väldigt värdefull?

Roze

Inlägg20 aug 2017, 13:34

Schaffer skrev:Det skapas en ny adress som inte hänvisar till din plånbok och din totala mäng btc när man ska skicka btc? Det låter ju väldigt bra!

Nästan rätt. Det skapas en ny address som inte i sig själv har någon uppenbar koppling tillbaka till den gamla addressen, men då du inte kan skicka delar av tillgång (spendable input), utan måste skicka hela och sedan skicka överskottet tillbaka till dig själv så kan det ibland resultera i att det blir uppenbart vad som är vad.

Exempel, säg att du får 0.300 BTC från en kompis som hamnar på addressen 1AAAA. Därefter will du köpa en kopp kaffe på starbucks för 0.005 BTC och starbucks är öppna med att deras address är 1STAR. Du skickar då 0.300 BTC in i transaktionen genom att hänvisa till att du vill spendera dina tillgångar från 1AAAA, där 0.005 BTC ska till 1STAR och 0.295 BTC ska till 1BBBB.

Från en betraktares öga kan man nu se att det vore helt orimligt att du skulle handlar på starbucks för 0.295 BTC, och kan då dra slutsatsen att dem 0.295 BTC som ligger på 1BBBB är dina.

Vidare, om du inte hade fått dina tillgånger i en enda stor transaktion, utan säg att du grävt upp dem och fått 25 BTC om dan i en längre tid till 1AAAA. Därefter vill du köpa en lyxbil på harrys lybilar för 614 BTC; då kommer din plånbok att samla ihop så många 25 BTC transaktioner den behöver för att matcha eller får ett överskott (i det här fallet 25 x 25 BTC) och sedan skicka 614 BTC till 1LBIL och 11 BTC tillbaka till 1CCCC.

Från en betraktares öga är det då uppenbart att alla pengar som fortfarande ligger på på 1AAAA tillhör dig (du har kontroll över addressen) och att alla pengar som ligger på 1CCCC troligen tillhör dig, iallafall om dem ser din lyxbil på gatan (annars kanske du bara köpte en lyxdekal eller något annat för 11 BTC, varpå 1LBIL istället kan antas vara din).

Skulle nu harrys lyxbilar säga att 1LBIL är deras finns det inte längre några fundering, 1CCCC är då dina pengar.

Låt oss ta ett sista exempel; säg att du har fått in en handful små inbetalningar på 1AAAA av att ha minat på en pool (säg 4st 0.000031 BTC) och du sedan gjort tre köp av en polare på 5 BTC vardera och fått in dessa på 1BBBB. Du tänker sedan köpa en moppe för 7 BTC så du ber din plånbok göra en betalning till 1MOPED på 7BTC. Din plånbok skulle nu kunna (och vissa gör, andra inte) lägga in dina 4st 0.000031 BTC tillsammans med 2st 5 BTC till transaktionen för att dem vill minska noders UTXO set eller minska minnesanvändningen på din telefon eller för att bli av med dem medans du har andra BTC att betala transaktionsavgiften för och därmed berätta för mottagaren/betraktare att 1AAAA och 1BBBB ägs av samma person eftersom dem är med i samma transaktion till 1MOPED.

Detta har uppmärksammats en del dem senaste 2-3 åren och det har föreslagits att plånböcker bör låta användaren välja mellan att minimera transaktionsavgifter, maximera anonymitet eller minimera belastning på nätverket.

Roze

Inlägg20 aug 2017, 13:45

Schaffer skrev:Jag kör armory på en dator som jag inte använder. Däremot så är den inte "cold". Jag har pappersbackup så att jag kan återställa min wallet med x av n papper. Så det löser sig om någon har ihjäl mig.

Trevligt för din släkt/vänner. Nu har du dock gått ut och sagt publikt att det finns en dator nånstans där du troligen vistas ofta (hemma, garage, vind, etc) som har tillräckligt mycket pengar på sig för att du skall fundera på att seriöst skydda dem och att den datorn dessutom inte är en kallförvarning utan kan spendera dina pengar direkt om man skulle, säg, stjäla den.

Var nu **riktigt** noga med att inte avslöja din identitet så att din fysiska person kan kopplas till detta kontot, för då är risken betydligt mycket högre att du får ett inbrott.

Roze

Inlägg20 aug 2017, 13:58

Ett tips till. När du fått informationen du behövde, ställ in ett nytt slumpat krångligt lösenord för ditt konto här och glöm sedan av vad det var. Skulle du vilja prata mer med oss så kan du göra ett nytt konto; så att inte framtida frågor om saker avslöjar mer information som skulle kunna motivera andra att vilja skada dig / stjäla dina tillgångar.

Schaffer

Inlägg01 sep 2017, 13:05

Tack för tipsen Roze, jag ska tänka på detta!

Återgå till Teknisk diskussion