Aktuellt datum och tid: 23 okt 2017, 07:18

Bli medlemLogga in

FAQSökMedlemmar

Sensk stor bank ska börja lansera bitcoin i butiker!!!

Diskussion om allt som har med Bitcoin att göra.
  • Författare
  • Meddelande

jonny-eth

Sensk stor bank ska börja lansera bitcoin i butiker!!!

Inlägg10 okt 2017, 22:01

läste denna på : https://bitcointalk.org/index.php?topic=2254690.0

kan vara av intresse .

Tesla

Re: Sensk stor bank ska börja lansera bitcoin i butiker!!!

Inlägg13 okt 2017, 12:05

Vi får hoppas! Tror tyvärr inte att någon svensk bank är modig nog att ta steget. Men om man ska spekulera, vilken är mest sannolik? SEB?

Svålmannen

Inlägg13 okt 2017, 20:36

jonny-eth

Inlägg14 okt 2017, 18:55

Det verkar vara alla tre bankerna som är kopplade om jag förstått rätt.. Det är ett företag emellan dem som är länken.

Roze

Inlägg15 okt 2017, 10:04

Så om några veckor drar dem ett internt test, samtidigt forkar 2x och dem får tekniska problem. Låter som att detta inte kommer nå slutkund än på ett tag :P

Vore trevligt att bli visad annorlunda, särskilt om det slår ut över en stor matbutikskjedja (willys, ica, coop eller liknande) så att tröskeln för att leva på bitcoin enbart minskas avsevärt :)

jonny-eth

Inlägg17 okt 2017, 14:34

Jag vet faktist inte mycket mera. man får hoppas att bits blir mera allmänt accepterade . kommer lägga ut info om jag vet mera detaljer.

btw, på tal om fork x2 .. snälla kan du / nån berätta lite kort vad exakt det innebär? jag vet bara att man får bitcoin gold för bitcoins man har. vad det innebär tekniskt mera vet jag ej..

finns det någon stor svensk forum / chatt där man talar crypto ?

Roze

Inlägg18 okt 2017, 12:09

Kort förklaring:

Varje gång en etablerad blockkjedja forkas, där dem konkurrerande parterna antingen implementerar en fungerande replay-protection för att hålla förgreningarna isär och/eller har tillräcklig miningkapacitet bakom sig för att fortsätta existera så får dem som innehade enheter på den etablerade blockkjedjan automatiskt möjligheten att kontroller/spendera dem tokens som efter förgreningen finns på den nya förgreningen.

Om en förgrening sker utan replay-protection och utan tillräcklig miningkapacitet på någon av dem två sidorna av förgreningen så kommer den sida som saknar dessa egenskaper inte att kunna bygga nya block och dess användare kan inte spendera sina tillgångar på en sådan sida av förgreningen.

När du säger 2x indikerar detta att du pratar om SegWit2x, en hård förgrening som kommer nu i november och som ökar den högsta tillåtna blockstorleken från 1mb till 2mb. Denna förgrening saknar fungerande replayprotection och det är oklart hur miningkapaciteten kommer slå ut, men i dagsläget indikerar 86.1% (se https://coin.dance/blocks för aktuel information) att dem kommer stödja förgreningen. Om det efter förgreningen blir en stark avvikelse i miningkapacitet (säg 75% eller mer lägger sig på ena sidan) så förväntas den sida som saknar kapacitet att misslyckas med att underhålla sin infrastruktur och allt värde i den kjedjan bör då rimligen kollapsa. Detta sagt är det fortfarande oklart hur det kommer slå ut, vissa hävdar att miningkapaciteten kommer följa det aktuella dagsvärdet, andra tror att dem kan fatta ideologiska beslut och planera för framtida inkomst på längre sikt.

När du säger BitcoinGold indikerar detta att du pratar om en annan förgrening, och den förgreningen skulle jag inte röra ens med en tång, då den inte tillför något vettigt alls till slutanvändarna, ytterligare ställer till bekymmer för ekosystemet och dessutom skall ge utvecklarna bakom förgreningen pengar för deras "arbete".

Om du tänker göra något annat än att vänta ut och se vad som händer rekommenderar jag att du sätter dig in på djupet; och då menar jag verkligen på djupet. Om du inte förstår skillnaden mellan en publik nyckel och en adress; eller skillnaden mellan SegWits blockvikt och enheterna KB/MB/GB/TB | KiB/MiB/GiB/TiB så riskerar du att spekulera baserat på information du tolkar felaktigt.

jonny-eth

Inlägg18 okt 2017, 13:43

Wow..

Du ska ha stort tack Roze för den utförliga info du gav... jag förstår nu mera vad detta innebär och samtidigt inser att jag borde hålla mig lugn då jag inte är jätte insatt i at se skillnader än...

tack ännu en gång.

Tesla

Inlägg18 okt 2017, 15:29

Några nyheter om den svenska storbankens planer? Är det något annat än ett löst rykte?

jonny-eth

Inlägg19 okt 2017, 17:05

har inte fått någt mera info är att det skulle ske denna vecka och senast början på nästa.

personen jag fått höra ifrån har lovat att lägga ut info samt sidan med namnet på det företaget som är involverat.. Det verkar vara ganska säkert men själv vet jag inte.! så fort vet något lägger info här.

Tesla

Inlägg20 okt 2017, 12:37

jonny-eth skrev:har inte fått någt mera info är att det skulle ske denna vecka och senast början på nästa.

personen jag fått höra ifrån har lovat att lägga ut info samt sidan med namnet på det företaget som är involverat.. Det verkar vara ganska säkert men själv vet jag inte.! så fort vet något lägger info här.

Låter bra! Väntar med spänning.

jonny-eth

Inlägg20 okt 2017, 19:27

Hej,

jag fick nyss infot från bitcoinstalk.org

Det är sant och jag kan verifiera Sverige ska börja med bitcoins i affärer utan sveriges största kort terminal företag Babspaylink... se sidan http://babspaylink.se/1267

https://bitcointalk.org/index.php?topic ... sg23286155

Dem ska dela ut 600.000 kr i bitcoins till deltagare , och jag har investerat allt i Eths!!!! frusterande.

Roze

Inlägg21 okt 2017, 08:36

jonny-eth skrev:Det är sant och jag kan verifiera Sverige ska börja med bitcoins i affärer utan sveriges största kort terminal företag Babspaylink... se sidan http://babspaylink.se/1267

https://bitcointalk.org/index.php?topic ... sg23286155

För dem som vill vara försiktiga innan dem deltar, gör eran källkontroll. (min är här https://forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=1395)

jonny-eth skrev:Dem ska dela ut 600.000 kr i bitcoins till deltagare , och jag har investerat allt i Eths!!!! frusterande.

Du kan snabbt och lätt flytta eth till BTC via shapeshift.io; helt anonymt och på mindre än några minuter utan att uppge några andra uppgifter än vilken address du vill skicka till, och vart det skall skickas tillbaka om något går fel.

Roze

Inlägg21 okt 2017, 09:20

VARNING: Efter telefonsamtal med babspaylinks kundtjänst kunde dem inte bekräfta att artikeln är korrekt och har nu skickat informationen vidare för granskning internt. Deras personal var tydlig med att detta förfarandet (betala ut pengar för deltagande, och kräva att man själv skickar in pengar först) kändes konstigt och misstänkt.

Att dem skulle ha försäkrat våra bitcoin som skickas till dem är något som är svårt att förklara och inga sådan dokument visas upp eller ens vem försäkringstagaren är. Att första tillfället att prata med dem och ställa frågor skulle vara efter helgen men släppa nyheten så att folk kan interagera med den efter stängning på fredagen är ytterligare en indikator (av många) på att detta kan vara en fråga om att deras webbsida/CMS blivit hackad och att någon försöker roffa åt sig era bitcoin och använda babspaylinks namn som lockbetet.

Allt detta sagt har det inte heller gets något besked om att det är felaktigt, så om ni vill ha någon form av säkerhet i frågan bör ni personligen kontakta babs innan ni investerar några pengar.

Roze

Inlägg21 okt 2017, 17:03

Resultat: Länken som angavs för nyheten var troligen till en hackad version av sidan, då den nu är återställt till en artikel om Carolin Wiken, vilket är rimligt med tanke på sidtiteln "Sweet Caroline".

Jag hoppas ingen slarvade bort sina pengar pga dålig källkontroll, och om någon var nära men valde att inte delta tack vare den källkontroll jag gjorde så känner jag att jag gjort ett skapligt jobb.

Det tråkiga med detta blir givetvis att nyheten inte var sann, så att handla med bitcoin i sverige kommer nog ta ett tag till innan det blir utbrett.

Svålmannen

Inlägg21 okt 2017, 19:44

Tack för varningen Roze. Snyggt jobbat!

Återgå till Allmän diskussion