Wiki!

Jag efterfrågar en wiki på bitcoin.se för att få en central plats att lagra uppgifter om bitcoin och det svenska landskapet, allt ifrån listan med handlare till dokumentation om skatter och moms skulle passa utmärkt på en wiki.

Kanske det går att starta en på wikia? För tillfället finns en på bitcoin.wikia.com/wiki/Bitcoin_Wiki

Eller kanske en ny kan skapas i stil med bitcoinse.wikia.com?

Det enklaste är antagligen att D.H. laddar ner mediawiki, packar upp den i en ny mapp och justerar sina inställningar i webbservern så att wiki.bitcoins.se leder till den mappen. Min uppskattning är att det tar ~20 minuter att få allt gjort och jag skulle trivas mycket bättre med en wiki här på bitcoin.se som är reklamfri än på andra ställen.

Om det är tekniska problem lyssnar jag gärna och hjälper gärna till.

Strålande förslag!
Jag har varit ute och pratat en del med affärsinnehavare ang. att ta bitcoin som betalning och de har många frågor. Jag har oftast inga problem att svara på hur bitcoin fungerar som valuta eller betalsystem och olika tekniska lösningar, men här är ett område som jag behöver ha mer på fötterna.
Att kunna ge dem en länk, t.ex. wiki.bitcoin.se/tabetaltmedbitcoin/ och att de där får mer info om regler/riktlinjer som gäller för skatt, moms, etc i Sverige vore superbra!

Jag är gärna med och bidrar med den info jag har.

Har du någon officiell information ifrån skatteverket, finansinspektionen eller något annat statligt organ som skulle kunna vara relevant för forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=621 så skulle jag uppskatta om du svarar på den tråden med sådan information. Om företagen du pratat med själva klurar ut saker och du får ta del av dem senare är den informationen också relevant, även om den blir svårare att källhänvisa.

Strålande förslag!
Jag har varit ute och pratat en del med affärsinnehavare ang. att ta bitcoin som betalning och de har många frågor. Jag har oftast inga problem att svara på hur bitcoin fungerar som valuta eller betalsystem och olika tekniska lösningar, men här är ett område som jag behöver ha mer på fötterna.
Att kunna ge dem en länk, t.ex. wiki.bitcoin.se/tabetaltmedbitcoin/ och att de där får mer info om regler/riktlinjer som gäller för skatt, moms, etc i Sverige vore superbra!

Jag är gärna med och bidrar med den info jag har.[/quote]

Kul att ni engagerar er! Min erfarenhet av wikis är att de attraherar mycket spam och det krävs verkligen en (helst större) grupp människor som tar ansvar för den för att det ska funka bra. Jag kommer inte att lägga den på bitcoin.se, har en del andra framtidsplaner här, men jag funderar på om vi skulle kunna använda en annan domän som jag har, bitcoin.org.se, till detta. Vad tror ni om det?

Om det blir en svensk underorganisation till Bitcoin Foundation någon gång framöver (eller en liknande svensk organisation utan vinstsyfte) så har min tanke varit att den organisationen i så fall kan få förfoga över domänen.

Vad sägs om en kompromiss, vi får den här men du kräver användarkonton som måste godkännas av dig på förhand innan dem kan göra ändringar?

alternativt att du sätter upp en cname som pekar till en domän jag har och så lägger jag upp en wiki och sköter förhandskontrollen där, eller någon annan lösning som inte inkluderar en wiki men där du/vi istället kan lägga till nya sidor på bitcoin.se som inte ligger i forumet och därmed inte ger intrycket av att det är upp för diskussion?

En annan idé är att lägga till svenska på bitcoin.it. Jag tycker det känns vettigt eftersom bitcoin.it sedan länge har varit “de facto”-wikin för Bitcoin och redan finns på några andra språk.