Watch-Wallet Bitcoin core - har privkey men ingen tillgång

Hej,

Köpte BTC 2016 på localbitcoins och skickade de till min wallet på Bitcoin-Core.
Då jag var dåligt påläst och inte förstod att BC laddar ner hela blockkedjan så hann jag aldrig se BTC komma in på min wallet då jag ej hade plats på datorn. Datorn kraschade kort därefter och först för någon vecka sedan så har jag via en återställning av hårddisken kunnat få tillgång till min wallet.

Jag har då skapat en ny wallet på bitcoin core, laddat ner hela kedjan och använt kommandot “impprivkey” där jag lagt in nyckeln från min gamla wallet. Efter några timmars scannande så dyker det i plånboken upp en watch-adress där bitcoinsen ligger kvar på samma plats som de varit sedan 2016, men jag kan alltså inte nyttja de då det är en watch-adress. Men hur är detta möjligt när jag har nyckeln till adressen?

Då jag kollar -listunspent så står det följande:
=irrelevant info
“txid”: "
",
“vout”: 14,
“address”: "
",
“label”: “”,
“scriptPubKey”: "
**********",
“amount”: *******,
“confirmations”: 257190,
“spendable”: false, <-----det här förstår jag då det är en watch adress
“solvable”: false, <-------men vad är lösningen på detta? jag har ju använt nyckeln?!
“safe”: true

Vad anser ni kunniga kan ha hänt, vad har jag missat, vilket misstag(utom det uppenbara att inte förstå hur Bitcoin-Core fungerar innan jag skickade dit) har jag gjort?

Jag är tacksam för svar, och kan gärna komma med mer info om det krävs.
MVH

Var ett tag sedan jag körde Bitcoin Core så har inget bra svar på varför det blir som du säger. Men om du faktiskt har en privat nyckel så skulle du kunna testa att importera den i en annan plånbok och se om det funkar bättre. Bl.a. så har Bluewallet stöd för import av väldigt många olika format.