Visa crypto kort/skatt

2 frågor:
Det känns väldigt komplicerat med skatten, men så klart ett måste, jag som kör många trades och användning vid köp på olika Exchange såsom coinbase, binance, uniswap m.m. Så måste jag få med allt? Blir något fruktansvärt mycket som ska ner på papper? Och är jag skattepliktig alltid eller bara när jag plockar ut mina vinster i sek?

Detta då med crypto kort visa, exempelvis har ju binance ett. Hur känner egentligen staten för detta? Borde dom egentligen inte stoppa det? Tänkte på skattepliktigheten, kommer egentligen inte folk undan skatten om dom bara gör sina köp via crypto kort? Eller ser staten sådana köp?

Tacksam för svar!

Hej! Det stämmer att skatt på krypto kan snabbt bli komplicerat. Det är lätt att få panik när man inser det efter att ha gjort en massa trades. Jag kan svara dina frågor dock är jag ingen professionell rådgivare så det kan vara värt att skaffa en om du känner att du behöver det.

1. Ja, du måste deklarera alla trades. Varje krypto till krypto trade ska beskattas. Det gäller att du har med all historik från alla olika börser så att du kan räkna rätt omkostnadsbelopp.

2. Det är helt ok att köpa produkter eller tjänster med krypto (med visa kort eller annat sätt). Dock ska vinsten/förlusten på de krypto du använder för att köpa beskattas precis som på samma sätt som att du hade sålt det för SEK.

Ett smart sätt att lösa ditt problem är att använda digitala tjänster för att automatisera dina skatter, annars blir det riktigt jobbigt. Har själv byggt en som heter Divly. Vi stödjer Binance och Coinbase som du nämnde, men dock inte Uniswap för tillfället. Det kanske inte duger för dig i år men du kan alltid skapa ett konto och testa gratis.

Hoppas svaret hjälper, lycka till!