Vill du köpa/sälja bitcoins på bitcoin.se?

Förutsatt att det är enkelt, snabbt och billigt. Skulle du köpa/sälja bitcoins på bitcoin.se?

• Jag skulle främst köpa bitcoins
  • Jag skulle främst sälja bitcoins
  • Jag skulle köpa/sälja bitcoins i ungefär samma utsträckning
  • Jag är inte intresserad

0 voters

Detta är en tråd för att kolla av intresset för att handla med bitcoins på bitcoin.se och vad som är viktigast för er att tjänsten uppfyller. Börja gärna med att svara på omröstningen men skriv också en kommentar i tråden så att jag vet vad folk är ute efter.

Är det viktigast

• att det är enkelt?
  • att det går snabbt?
  • att det är låga avgifter?

Det som är på gång är en tjänst där köp sker genom en enkel insättning på bankkonto och försäljning sker genom överföring till en speciell bitcoinadress. Affären kommer att ske direkt mellan en köpare/säljare, det är alltså inte bitcoin.se som köper eller säljer bitcoins. Detta är eftersom det p.g.a. av momsregler inte skulle vara möjligt att driva en sådant tjänst utan att det blir väldigt dyrt för köparen. Däremot kommer bitcoin.se att agera förmedlare så att både köpare/säljare kan vara säkra på att få sina pengar.

Fokus här är på enkelhet. Affärer kommer att ske till “marknadspris” (troligtvis hämtat från MtGox) så fort det finns en köpare och en säljare. Det kommer att ske med automatik så för en köpare kommer bitcoins att skickas så fort pengarna är inne på bankkontot (under förutsättning att det finns en säljare).

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna! Kommer bitcoin.se agera som “escrow-agent”?

[quote=“Milton”]

kommer bitcoin.se att agera förmedlare så att både köpare/säljare kan vara säkra på att få sina pengar.

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna! Kommer bitcoin.se agera som “escrow-agent”?[/quote]

Ja det kan man säga. Tanken är att personer som vill sälja överför bitcoins till en viss adress (detta kan personen göra när som helst). På hemsidan visas hur mycket som finns i denna “pott”. Vill någon köpa ur potten är det bara att föra över pengar till bitcoin.se:s bankkonto. När pengarna är inne på kontot sker med automatik en affär där säljarens bitcoins skickas till köparen och köparens kronor sätts in på säljarnas bankkonto.

(Säljaren har tidigare registrerat dennes bankkonto hos bitcoin.se och köparen sin bitcoin-adress)

Medför inte detta skatteproblem? Jag vet att Bitlc.net (som också planerar en liknande köp-och-sälj-marknad) har behövt inkorporera i Panama för att undvika skatter.

Har du konsulterat en advokat eller rådgivare angående detta?

En annan sak är lagar mot penningtvätt - Mt.Gox har på sistonde börjat kräva en massa dokument och räkningar för överensstämma med AML-lagar. Om bitcoin.se ska agera som mellanhand kommer detta förmodligen också att vara ett problem.

Intressant. Vet du exakt vad det är för skatteproblem?

Det jag kommit fram till hittills är

] Finansinspektionen klassar inte Bitcoin som en valuta, så inga speciella tillstånd för att köpa och sälja krävs/]
] Skatteverket ser det som en elektronisk tjänst/]

Skulle jag köpa från privatpersoner och sedan sälja vidare till privatpersoner så skulle jag inte få någon ingående moms, men vara tvungen att lägga på utgående moms vid försäljningen. Det skulle alltså bli 25% dyrare för köparen än när den köper från en annan privatperson. Det är därför jag vill låta handeln ske direkt mellan köpare/säljare och endast agera förmedlare. Därmed läggs bara moms på förmedlingsavgiften.

Sedan betalar man förstås skatt på vinsten som vanligt. Men det kan mycket väl hända att jag missat nåt så jag ska kontakta Bitlc.net och kolla med dem också, tack för tipset!

Jag vet att man måste ha tillstånd om man ska hålla på med inlåningsverksamhet, alltså ta emot insättningar från folk och låta dem ha “konton”. Det har ju Mt.Gox men det hade jag tänkt undvika. Men jag ska ta och kolla just det med penningtvättslagar med finansinspektionen också så jag inte missar nåt där.

Hej!

Bra idé det där med escrow-liknande lösning.

Finns väl två sätt att göra det:

1. "Insättningar på bitcoin.se:s bankkonto"
    Detta tror jag av finansinspektionen klassas som bank-verksamhet, och jag har SVÅRT att tro att SKV går med på det.

EDIT: Trustly Group AB som äger internetgirot.se som är en precis identisk lösning (fast bitcoins istället för varor) är en instution under finansinspektionen… så dom har allt tillstånd.

1. Användarna betalar mellan varandra, i escrow-liknande stil. Pengarna först, sen bitcoins.
    Däremot kommer det ju bara bli one-way. Efter betalning har utförts till mitt bankkonto kan jag helt enkelt bara avbryta transaktionen och komma ut på andra sidan med både pengar och bitcoins.

Kort sagt, sverige är nog fel land för att syssla med bitcoin-handel i - om det inte ska vara dyyrt i slutändan.

Tack för tipset. Jag ska kolla med finansinspektionen/internetgirot exakt vad det är i deras verksamhet som kräver tillstånd. Jag ser det som att jag bara förmedlar en betalning till en säljare (kommer aldrig att hålla på köparens pengar), men det kan hända att det är just det som kräver tillstånd.

Ja med en sådan lösning tror jag tyvärr inte att jag skulle fylla så stor funktion.

[quote]
Kort sagt, sverige är nog fel land för att syssla med bitcoin-handel i - om det inte ska vara dyyrt i slutändan.[/quote]

Jag hoppas att det inte är så illa. Men vi får se, tack för all info i alla fall.

Det verkar (tyvärr) stämma att det krävs tillstånd för att ta emot insättningar och vidarebefordra till en säljare. Det faller under det som kallas “penningöverföring” här. Enligt lagen om betaltjänster definieras penningöverföring som:

“en betaltjänst där medel tas emot från en betalare, utan att något betalkonto öppnas i betalarens eller betalningsmottagarens namn, uteslutande i syfte att överföra motsvarande belopp till en mottagare eller en annan betaltjänstleverantör som agerar på mottagarens vägnar, eller där dessa medel tas emot på mottagarens vägnar och ställs till mottagarens förfogande.”

Aj! Vad händer nu då?

[quote=“Milton”]

[quote=“D.H.”]
Det verkar (tyvärr) stämma att det krävs tillstånd för att ta emot insättningar och vidarebefordra till en säljare. Det faller under det som kallas “penningöverföring” här[/quote]

.

Aj! Vad händer nu då?[/quote]

Jag kommer troligtvis att köpa/sälja bitcoins här privat till att börja med, vilket kan räknas som hobbyverksamhet åtminstone upp till en omsättning på 30000:-. Visar det sig finnas stort intresse så får jag fundera på om vi ska göra något mer seriöst av det då. Att fixa tillstånd (eller undantag från tillståndsplikt) från FI kostar pengar dels vid ansökan och dels en årsavgift så det är knappast aktuellt innan det finns ett ganska stort kundunderlag.

Hittade följande: lewin.nu/wiki/index.php/BitC … st.C3.A5nd

Intressant, ser ut att vara någons privata kladd-wiki. :slight_smile:

Det som stod under “Plan” liknade ju det jag hade tänkt mig, dock tror jag att jag har undersökt det steget längre med finansinspektionen nu. Sidan är dessutom skriven i juni 2011 så jag antar att det inte blivit något utav planerna, men man skulle ju kunna kontakta personen och höra om han har nån intressant info förstås.

bitcoin.se is safe or not?