Vilken börs med lägsta avgiften

Tyvärr tar ju safello en väldigt hög avgift vid försäljning av bitcoin mot vad dem utländska börserna tar. Kollat på safello då den är så väletablerad. Dock har den högre avgifter mot vad tex kraken har. Men om man ska sälja, ska man kolla på “maker” eller “taker” då? Vilket land ligger kraken i?
Någon som har förslag på någon annan väletablerad börs med lägre avgift än bitstamp?

När det gäller maker och taker så beror det på hur du lägger din order. Du betalar taker-fee om du “fyller” en order som redan finns i orderboken, alltså om ditt köp går igenom direkt. Lägger du en s.k. market order där du bara säger “köp till bästa priset” så betalar du alltså alltid taker-fee. Vill du istället betala maker-fee så får du lägga en order på ett högre pris än någon just nu vill betala och vänta på att någon “tar” den ordern.

Kraken ligger i USA.

Svenska Trijo har än så länge inga avgifter på trading men de tar ut en avgift för insättningen som enligt deras sajt är 1,8% så det blir nog ändå dyrare än Bitstamp.

Skulle nog säga att Bitstamp är rätt bra, där betalar du 0.5% (om du inte handlar för mycket) och till det får du lägga bankens avgift för att konverera SEK till EUR/USD (som sällan framgår speciellt tydligt men räkna med att du betalar 0,5% där också). Bankens valutaväxlingsavgift kommer du inte undan så säg att du betalar totalt 1% på Bitstamp och 0,75% på Kraken då. Inte jättestor skillnad.

Inte hört om Trijo innan. Läste på om avgifterna men tyvärr stod det inget om att göra utbetalning ifrån Trijo till en bank.

Hittar inte heller nån tydlig info om det, det står såhär i FAQ:n: “Din bank kan även lägga på en växlingsavgift när du tar emot eller skickar iväg euro, så kontakta din bank om du vill veta exakt vad avgiften är.”. Jag gissar att de inte lägger på någon egen avgift för uttag till bankkonto iaf.

Mailade och dem svarade att det var både 1,8% för både insättning och uttag via sepa tyvärr

Om jag vill sälja bitcoin som jag har i min plånbok. Vilken börs är att rekomendera då? Jag tycker att de svenska börserna tar för höga avgifter. O jag tex velat sälja bitcoin till ett värde av cirka 100k SEK och överföra till konto på svensk bank så som SEB. Jag tittar på Kraken.com men har inte helt förstått vad avgiften totalt hade landat på. Antar att de har:

Sälja bitcoin transaktions avgift?
Uttagsavgift för SEPA överföring till svensk bank så som SEB?
Bank avgift för växling av Euro to SEK?

Så om jag säljer bitcoin till ett värde av låt oss säga 10k Euro. Hur mycket hade den totala avgiften landat på då innan jag har pengarna på kontot (sen förstår jag att man ska betala 30% skatt på vinsten också…)

Jag kan köpa dina bitcoin med swish / Banköverföring
Kan även förklara för dig hur du isåfall kund undkomma skatten lite snyggt, ingen gillar betala skatt på sina vinster såklart :wink:

1 gillning

Påminnelse till alla att iaktta försiktighet kring privata köp:

2 gillningar

Hur bär du dig åt? Nyfiken!

Den absolut billigaste plattformen just nu är FTX utan tvekan (referal: https://ftx.com/#a=ftxreferalforyou).

Under hela 2020 hade dom 0% maker fees. Nu i 2021 krävs en stake på 25 FTT (deras native token) för att ha 0% maker fees.

Annars är taker fees runt 0.06%. Min personliga taker fee är 0.064505% med 25 FTT staked.

Dom har precis satt igång SEPA Payments också men du behöver göra rätt mycket KYC för att få till det och dom har många requests nu så minst en vecka av väntetid.

Hej!
Jag har tidigare tipsat om SwissBorg som har riktigt låga avgifter. Följer ni TMG på youtube vet ni att han alltid förespråkar SwissBorg framför Coinbase m.fl.
Använd gärna min länk för att få bonus i form av BTC när du registrerar dig:
https://join.swissborg.com/r/christBY76

Norwegian Block Exchange (nbx.com) har akkurat lansert svensk som språk på siden, og de har gode priser. 0.5% på både kjøp og salg, og lav spread (forskjell mellom pris på kjøp og salg). Ikke like lavt som de største, men den er regulert av Finanstilsynet og de har god support. Verdt en titt.