Vem får transaktionsavgifterna?

En sak jag undrat över är vem det är som får transaktionsavgifterna? När man ska skicka en betalning så kostar det lite extra mer än vad man ska skicka vem får dessa bitcoins?

Den som gräver det block som transaktionen hamnar i får transaktionsavgiften.

Det är normalt någon av dessa grävare:

blockchain.info/pools

Lite kuriosa är att när du gör din transaktion så anger du (eller din plånbok) en källa och en mottagare. T.ex. om du tidigare tagit emot 1 BTC så används hela denna som källa och om du ska skicka 0,2 BTC till en mottagare så behöver du knappa in mottagarens adress.
Samtidigt måste du ange ytterligare en adress som du själv äger dit resten skickas. En växeladress kan vara samma som du skickade ifrån men det rekommenderas att alltid använda nya adresser. Om detta inte görs går hela 0,8 BTC till grävaren!
För att grävaren ska få en mer rimlig avgift skickar du istället t.ex. 0,7995 BTC till din egna växeladress. De 0,005 BTC som blir över får grävaren skicka till sin egna adress. Du anger alltså inte grävarens adress för att betala transaktionsavgiften eftersom du inte vet vem som kommer att gräva fram nästa block. Grävaren gör det själv i första transaktionen i varje block, kallad Coinbase.

Jag tror att jag kan besvara frågon på ett mindre tekniskt och mer insiktsfullt sätt:

Grovt förenkat: “Den som utför arbetet för att kontrollera och bekräfta att din transaktion är giltig får transaktionsavgiften som ersättning för det arbetat.”