Växla bitcoin till kronor - hur?

Om jag har bitcoin och vill växla till SEK, hur - och var - gör jag det bäst?

Ett alternativ är safello som skickar pengarna till ett bankkonto du registrerat:
safello.com/

Du skulle även kunna skaffa ett bitcoin betalkort för att direkt kunna ta ut kontanter i en uttagsautomat
utan att gå via ett vanligt bankkonto. Dock tillkommer i nuläget en växlingsavgift från USD eller EUR.

Exempelvis:
spectrocoin.com/

Tack för snabbt svar!
Oj, det är så mycket att sätta sig in i… Jag fattar inte mycket :blush:
Jag kommer att få lite bitcoin, men vet inte om jag ska/ bör satsa på en e-wallet eller ha dem på egen dator… tycker bägge känns läskiga på olika sätt!

Ska du förvara under lång tid eller hantera stora summor så är kallförvaring ett alternativ:
bitaddress.org/

Då finns dina privata nycklar inte tillgängligt via något nätverk, och kan inte stjälas.

Ett annat och mer användarvänligt alternativ är en hårdvaruplånbok, exempelvis ledger:
store.bitcoin.com/collections/h … edger-hw-1

Det är också säkert mot intrång.

Men är det mindre summor så kan du använda egen dator, förutsatt att du installerar säkerhetsuppdateringar,
och håller koll på vad som installeras på datorn.

Vad är kallförvaring? Gick in på sidan men fattade ingenting…det blev bara prickar efter musen - är det rätt? Såg mest ut som nåt virus…

Det verkade ju väldigt smidigt att bara kunna hämta ut i automat… (Spectocoin). Antar att man måste använda deras wallet då?
Läste på förstasidan att Safello är reggat med finansinspektionen .- betyder det att man kan lita på dem?
Finns det gränser för hur mycket man kan skicka till sitt bankkonto?
Förlåt om jag frågar för mycket men är ju totalt newbie…

När man använder kallförvaring slumpar man fram en privat nyckel och genererar sedan tillhörande bitcoin-adress.

Om du för musen över sidan ett litet tag tills räknaren når 100% så kommer du få fram
en privat nyckel och en adress. Exempelvis:

Privat nyckel: KyYWyfp5gECU8A518BB4SHKtN31z2ZxWCY8RpNhHDkhyC4sYmhig
Bitcoinadress: 1JwuTQ6591kT65r3NVpw8nb4NjDBWuv7aP

Om du skickar bitcoin till denna bitcoinadress kan du sedan förvara dem där under lång tid,
och de är då säkra från virus och liknande eftersom den privata nyckeln inte finns på någon enhet
som är uppkopplad mot internet. När adressen skapas bör man använda en dedikerad dator
som man aldrig ansluter till något nätverk. Man bör även spara flera backup-kopior av adress och privat nyckel,
man kan helt enkelt skriva ut informationen på ett papper.

När man vill använda sina bitcoin tar man den privata nyckeln. De flesta bitcoin-klienter kan användas,
det brukar benämnas “sweep private key”.

När du greppat allt detta kommer du ha mycket god förståelse för bitcoin och hur det fungerar.
Testa först kallförvaring med småsummor innan du lagrar stora summor.

Du kan exempelvis använda bitcoin-klienten electrum:
electrum.org

Du behöver inte använda spectrcoins plånbok i någon större utsträckning.
Då måste ju skicka pengarna till dem, men sedan kan du ta ut dem direkt vid en automat,
så man behöver inte lite på dem någon längre tid.

Safello är förtroendeingivande med besöksadress i Stockholm.
Se 7:30 in i filmen:
youtube.com/watch?v=z6n6nxxmiGk

Det finns nog gränser för hur mycket man kan skicka, men så länge det rör sig om
tio-tusentals kronor lär det inte bli så mycket frågor.

"De flesta bitcoin-klienter kan användas,
det brukar benämnas “sweep private key”. "

Betyder bitcoinklient programmet som handlar med bitcoin? T.ex. alla wallets?

Dum fråga kanske - men antar att du menar att den dedikerade datorn aldrig är uppkopplad mot internet utom just när man genererar adressen och nyckeln? Fär då måste man ju (väl?) vara det? :blush:

Ja, wallet/plånbok kanske är en bättre benämning. T ex electrum.

Datorn skall aldrig någonsin vara uppkopplad mot något nätverk när den används för att generera privata nycklar för kallförvaring.

Gå till:
bitaddress.org

Väl sedan “spara sida som” i din webbläsare (eller motsvarande).
Du kommer då kunna spara sidan som en enda html-fil. Denna fil kan du t ex föra över med en USB-sticka
till den dator du skall använda för kallförvaringen. Sedan är det bara att öppna HTML-filen i en webb-läsare på den datorn.
Datorn skall sedan aldrig mer anslutas till något nätverk så länge adresserna används.

Här är filmer som beskriver det hela:

youtube.com/watch?v=I1uefzJJ6nM
youtube.com/watch?v=jk89usrtNEk

Ok, tack!
Ska kolla!
/K

Säg till om det är några frågetecken.

Kallförvaring behövs om det är stora summor under längre tid.
Är det mindre summor som skall växlas direkt till SEK, så behöver du inte använda kallförvaring.

Upp till tusen kronor eller så skulle jag själv kunna ha på min telefon under längre tid utan att vara för orolig.

Men oavsett så är det lärorikt att skapa adresserna själv, då för man en mycket god förståelse för hur det fungerar.

Detta är inte en dum fråga och här fungerar Bitcoin på ett oväntat sätt.
Din adress och tillhörande nycklar kan faktiskt skapas helt utan tillgång till internet. Det är egentligen bara en 256 tecken lång slumpad sträng som består av ettor och nollor. För att förenkla för användare så skrivs adressen istället som 35 tecken, bokstäver och siffror och börjar med 1. Du kan såklart få fram 256 ettor och nollor på flera olika sätt utan att vara ansluten till internet. T.ex. genom att singla slant 256 gånger eller flytta på musen slumpmässigt över skärmen och låta ett program räkna ut din adress och nycklar.
När du ska ta emot pengar ger du avsändaren din adress och nu behöver du inte heller använda internet om du vill, även om det underlättar. Avsändaren skickar pengar till dig och överföringen lagras i blockkedjan. Du behöver fortfarande inte ha varit ansluten till internet!
När du väl ska spendera pengarna behöver du använda den privata nyckeln för att signera transaktionen. Även detta kan göras offline för att inte riskera att nycklarna läcker ut på internet. För att slutligen skicka ut transaktionen på nätverket behöver du en dator med internetanslutning. Det behöver inte vara samma dator som lagrat nycklarna.
Använder du Bitcoin på detta sättet är du extremt säker och sannolikheten att du blir hackad är nästan noll :slight_smile:

Tack för förklaringen! Fast jag har ju inte precis massa datorer på lager… :blush: Om man bara tar hem lite kanske man kan lägga lite på t.ex. Safello och lite i telefonen? Fast det där uttagskortet verkade väldigt smidigt…
Grejen är att jag dessutom är väldigt ny med smart-telefon. Jag vet inte hur man skannar koder osv. med den!
Och så var jag in på webhallen för att kolla, och ja, de tar ju faktiskt bitcoin…fast det står inte hur mycket det blir i bitcoin (kanske vid utcheckningen?) Antar att det beror på att bitcoinens värde ändras hela tiden. Men om jag då vill köpa t.ex. en dator från webhallen och betala med mina bitcoin - skickar jag då de bitcoins som jag har på telefonen t.ex.?
Ett problem är ju att för att testa det så måste jag ju gå “hela vägen” och då är det ju liksom inget test längre…

Safello har inget plånboksfunktionalitet, dvs de lagrar inga pengar.
De bara konverterar från en valuta till en annan, så du måste förvara dina bitcoin någon annanstans.

Kallförvaring är överkurs, det är bättre att börja med enkel förvaring på t ex din dator.

Här är en steg-för-steg-beskrivning av hur du kan göra för att komma igång med en mindre summa.

1. Installera en plånboksapp på din dator, t ex electrum: electrum.org

2. Skaffa ett konto på Safello: safello.com

3. Växla pengar på Safello:
    Den minsta summan de växlar är 200 kr, så det kan vara en lämplig början.
    På “köp”-fliken i safello anger man summan i kronor, samt en bitcoin-adress.
    Den bitcoin-adress du ska ta emot på får du från electrum, gå till fliken “Receive” i electrum,
    och kopiera den adress som anges som “receiving address”.
    (Det finns några andra fält där, men de behöver du inte använda)
    Väl ett betalsätt i safello, och betala. Safello hanterar normalt din betalning under kontorstid när de fått betalning,
    så man brukar åtminstone få vänta till nästa arbetsdag, eller längre om banköverföringen tar tid.

4. Pengarna finns tillgängliga i electrum:
    Håll koll på history-fliken i electrum, när du fått pengarna dyker de upp där.

Om du vill kan jag skicka lite bitcoin till dig så att du kommer igång snabbt, då kan du testa innan du växlar större belopp.

Gör så här:

1. Installera Electrum: electrum.org

2. Skicka din bitcoin-adress från electrum hit:
    Gå till fliken “Receive” i electrum, och kopiera den adress som anges som “receiving address”.
    Posta adressen här i denna forumtråd, den ska börja med en etta, t ex: 1EGHtkmjkNRJNNmWMx3KYswZxTx8dZkRvy

3. Jag skickar bitcoin motsvarande några kronor till adressen.

Jaha…det hade inte jag fattat…
Är elektrum din favorit? Vad gör den bättre än t.ex. spectrocoin.com/?
Tack för erbjudandet! Fast nu hann jag installera Mycelium på telefonen…
Om man installerar Electrum, och den appen, är det då samma som på datorn; bara att man kommer åt den på olika sätt (både på datorn o telefonen) eller blir det olika adresser?