Varför så stor prisskillnad mellan MtGox, Bitstamp & BTC-e?

MtGox pris just nu: $934/btc
Bitstamp: $809/btc
BTC-e: $798/btc

Varför utjämnas det ej? Grymt arbitrage, köp på BTC-e, sälj på MtGox eller är det något jag missar?

Har med funderat på detta.
Vet inte om det är att på bitstamp så kan man få ut pengarna på ett par dagar, medans mtgox så tar det ett par månader.

Jepp som diskuterats tidigare så är det mycket svårt att få ut pengar ifrån Gox, därav att priset blir högre för de har mera köpordrar än säljordrar. Tråkigt nog så är Gox lite standard. Personligen föredrar jag Bitstamp, då de enligt mig är den enda större seriösa aktören med höga volymer.

Det finns en aspekt av den här prisskillnaden som jag inte heller förstår. Alla dom som vill köpa bitcoin, varför går dom till MtGox istället för Bitstamp, där det skulle vara billigare att köpa? Det är väl hyffsat enkelt att öppna konto och skicka fiatpengar till Bitstamp, oberoende var i världen man befinner sig?

Tror tyvärr att det beror på att media konstant pratar om Gox, ingen vet om Bitstamp. Läste även detta nyss. support.mtgox.com/entries/26501000-Statement-Regarding-BTC-Withdrawal-Delays tycks vara problem att få ut bitcoins ur Gox nuförtiden.

Jag menar att värdet på en bitcoin hos Gox snarare är $0 eftersom det är ungefär så mycket man verkligen får.
Visst, jag kan erbjuda $1800 per bitcoin. Skicka alla era coins till mig. Ni kan logga in när ni vill och kolla ert fina saldo men aldrig göra något uttag :smiley:

Nu tycker jag att det är ännu märklilgare. MtGox säger att de inte kan utbetala kontanter… Varför Sjunker värdet då på mtgox? Jag inbillar mig att man vill spendera sina kontanter och köpa bitcoins för pengarna så att man kan flytta över dessa till t.ex bitstamp och sälja där.
Nu verkar alla sälja av sina bitcoins och försöka få ut kontanter som de inte kan flytta över till sina riktiga bankkonton. Eller har jag missförstått allt igen?

MtGox har nu stoppat alla slags utbetalningar, både fiat och bitcoin. Vad som kommer att hända med MtGox i framtiden är det ingen som vet.

Enligt brevet från MtGox har de bara stoppat uttag av bitcoin från sin wallet till externa adresser.

Nu är alltså situationen omvänd. Det finns ett överskott på bitcoin på MtGox, men inga pengar. Och om man hade pengar där vill man nog inte köpa bitcoin, eftersom man kanske får svårt att få ut dem. Det skulle förklara varför kursen rasar.

Så MtGox har gått från från en ytterlighet till en annan, vilket ger väldigt stora svängningar. Som vanligt så finns det många reportrar som noterar dessa stora svängningar, översätter det till procent, och förutspå bitcoins snara undergång. Därmed inte sagt att inte andra börser drabbas. Vi såg något liknande när kinesiska börserna stängde. Då försvann en stor del av marknaden.