Varför är Bitcoin så otroligt obskyrt/oaccepterat i Sverige?

Visserligen tycker jag att det gäller generellt, men särskilt i Sverige verkar Bitcoin vara ett totalt okänt begrepp för i princip varenda person. Hur kan det vara så?

Varför är detta forum t. ex. stendött fast det har den perfekta domänen?

Om jag kontaktar banken och nämner Bitcoin som säkerhet för lån hånskrattar de bara och klappar mig på huvudet som om jag vore förståndshandikappad eller ett litet barn.

Om jag frågar olika mäklare om säljaren accepterar en Bitcoin för ett hus får jag antingen inget svar alls eller ett surt och kort “nej”.

Husbyggarföretag tar det som en direkt förolämpning att man “slösar med deras tid” om man så mycket som andas något om “Bitcoin”.

Man skulle kunna tro att året är 2009 eller något. Fast det är 2021. Vad är det som pågår?

Denna totala ignorans och fientlighet från alla, kombinerat med priset som stått still i månad efter månad nu, får mig att allvarligt själv börja tveka om Bitcoins framtid. Bostadspriserna är helt sinnessjukt höga och bara ökar dessutom hela tiden, men Bitcoin-värdet rör sig inte alls. Jag tycker absolut inte att priset för en Bitcoin är ens en tiondel av vad det borde ha varit för flera år sedan, men det bara står och stampar och ingen utanför en mikroskopisk liten grupp av “fanatiker” tycks se det som värdefullt. Det är helt overkligt. Jag fattar det inte.

Andra tycks ha all tid i världen och lutar sig tryggt tillbaka, men jag har redan väntat i så många år och livet rinner iväg medan jag inte ens fixat tak över huvudet. Kan inte slösa bort mina BTC bara för att köpa något litet ruckel och sedan sitta där utan. Varför går vi aldrig till månen så att folk börjar ta oss på allvar?!

Kan helt klart hålla med om delar av ditt inlägg men det här stämmer helt enkelt inte. Tvärtom så har bitcoinvärdet ökat enormt. Under de senaste 10 åren så har du i snitt tredubblat dina pengar varje år.

Och kollar du på kortare sikt, t.ex. ett år bakåt, så har det ju ökat ännu mer. Till och med om man tittar på de senaste månaderna (du säger “stått still i månad efter månad”) så har ju värdet ökat kraftigt. Nu skulle jag dock inte rekommendera att kolla på bara några månader, bitcoinvärdet är och har alltid varit mycket volatilt och skulle lika gärna kunna halveras på kort sikt.

Jag kan bara inte se dessa “fantastiska vinster” som alla pratar om. Jag förväntade mig som sagt ett extremt mycket högre värde för Bitcoin än ATH redan för flera år sedan. Med tanke på hur lite pengarna är värda är inte nuvarande pris högt på något sätt. Jag kan inte annat än känna mig väldigt besviken, och det hjälper inte att tänka på “hur mycket” det relativt ökat jämfört med någon punkt i dåtiden. Troligen hade det varit annorlunda om jag hade haft typ flera tusen BTC, men så är ju inte fallet.

Uppgången blir långsammare ju fler som köper. det är en allmän regel, största uppgångarna är i början då också risken är störst. men du får väl köpa små eller nya tokens om du vill ha extrem utveckling.

Hur som helst så är det “så otroligt obskyrt/oaccepterat i Sverige” därför att vi har ett rätt väl fungerande land och ekonomi. Vi är dessutom det mest “kontantlösa samhället” i världen. Så få känner ett direkt behov av det som BTC erbjuder (åtminstone ytligt sett). Jämför med t.ex El Salvador där btc idag introduceras som en lösning på annars enorma problem. Men det är bara en tidsfråga innan Sverige också vaknar. En anledning att den svenska bankkartellen orsakar problem när man nämner bitcoin/crypto är just för det börjar fatta att deras affärsmodell är hotad. Det är ett positivt steg. Om 10-15 år är krypto fullt accepterat. Innan dess kommer det vara en enorm massa bråk från folk just bankkartellen m.fl.

Men… sluta uppmuntra folk att köpa skitmynt. De är totalt värdelösa. Bitcoin är den enda äkta kryptovalutan – alla andra (ja, inklusive Ethereum) är BLUFFAR som endast är skapade för att göda dess skapare som vill ha fler Bitcoin. Att folk inte fattat detta än är otroligt skrämmande. Sluta stjäla fokus från Bitcoin, den enda äkta kryptovalutan, till en massa bedragares nonsens.

Jo, tjena… Då får man väl njuta av det på ålderdomshemmet…

Hm, du säger båda dessa saker:

Jag kan bara inte se dessa “fantastiska vinster” som alla pratar om. Jag förväntade mig som sagt ett extremt mycket högre värde för Bitcoin än ATH redan för flera år sedan.
[och]
Men… sluta uppmuntra folk att köpa skitmynt. De är totalt värdelösa.

Dåså, du har tydligen insikter både om att btc ska vara värderat “extremt mycket högre” och att altcoins som marknaden bevisligen värdesätter egentligen är “totalt värdelösa”. Då uppstår frågan om du också vet hur länge resten av världen ska leva i sina illusioner?

Jag “rekommenderar” inte shitcoins, jag säger bara att om du hoppas på mycket snabbare värdeökning än btc så är du sannolikt tvungen att göra mycket mer riskfyllda saker, t.ex altcoins. Risken är uppenbarligen att du också förlorar mycket.

MEN, kanske den perfekta lösningen för dig som verkar veta vad btc egentligen ska vara värd och att alla altcoins kommer gå till noll: Du kan köpa btc med leverage! När världen inser att du har rätt så kommer väl folk fly från shitcoins till det enda sanna coinet! Du kan skratta hela vägen till DEXen :smiley:

F.ö är jag lite förbryllad över bitcoin maximalism och kategorisk skepsis till altcoins: Tror du inte blockchains kan användas konstruktivt till något annat än till bitcoin? Jag utgår från att du förstås undersökt majoriteten av de andra av de 10.000+ projekten men kan du inte ha missat något?

Ja, folk går ju uppenbarligen att lura precis hur “somliga” vill, så det kan ske precis vad som helst med priserna. Totalt omöjligt att förutsäga. Jag menar att Bitcoins faktiska värde är extremt mycket högre och att Ethereum och alla andra miljarder skitmynts värde är noll. De är alla “premine”:ade, centraliserade och skapade enkom för att göda dess skapare och sabotera för Bitcoin. Bitcoin är äkta. Ingen “premine” och helt okänd skapare. Först ut. Uttryckligen skapat för att “döda draken” (bankernas fejkpengar). Det är vad jag menar. Inte något om det pris som folk slänger bort på dessa bluffmynt.

Och sedan jag skrev denna fråga har Bitcoin störtdykt igen. Suck… Helt hopplöst. Önskar ofta att jag aldrig någonsin hade hört talas om Bitcoin och att jag aldrig hade köpt några alls. Hade besparat mig otroligt mycket stress och ångest.

Istället för att prata om “Bitcoin-maximalism” borde du istället tänka mer “Bitcoin-urvattnare” (de som slösar bort sina tillgångar på skitmynt istället för Bitcoin). Sedan det här med att Bitcoin inte skulle ha “smarta kontrakt” är ju en ren lögn. Har haft sedan dag ett. Samtliga “defi”-grejer är bara bluffar. Det är väldigt frustrerande att folk låtsas som att det finns en hel enorm “industri” kring kryptovalutor när det bara är trams och båg förutom Bitcoin Core och Bisq. Nämn inte ens “NFT”, är du snäll…

Nyfiken; hur länge har du hållit på och hur har det gått? Du får det att låta som att du inte ens dubblerat dina insatser.

“Dubblerat mina insatser”? Skojar du? Tror du man lägger ner närmare ett decennium av sitt liv på något för att “fördubbla sin insats” på en struntsumma? Hela grejen var ju att detta skulle bli en verklig revolution. En omfördelning av världens rikedomar. Livsförändrande rikedomar. Inte “dubblerad insats” på några tusen kronor…

Well, jag kan ju inte veta hur länge du hållit på. Du antyder att du lagt in några tusenlappar… och på ett decennium har btc gått upp 500x så det borde blivit rätt bra. 5.000 x 500 = 2,5 MSEK.

Revolutionen är, såvitt jag ser, främst att folk över världen som inte har tillgång till banktjänster plötsligt har möjlighet att vara sin egen bank. Och att man kommer förbi mer eller mindre välfungerande centralbanker och deras korrupta policies. Det är definitivt en revolution och det skapar livsförändrande rikedomar.

Förresten är det uppenbart att du inte har btc av ideologiska skäl utan du vill ju bara tjäna pengar. Inget fel med det, men så varför bryr du dig om anledningarna till varför folk skapar andra kryptovalutor? Om du (liksom de?) bara vill “bli rik snabbt” så har många altcoins uppenbarligen varit en bättre väg de senaste åren. Bitcoins prisutveckling blir långsammare ju fler som ansluter så du kommer antagligen fortsätta vara besviken ifall du förblir bitcoin maximalist och vill bli rik snabbt.

“500x knappt något alls” är inte mycket. Om någon säljer för 1 kr en dag och för 500 kr nästa dag är det 500x mer, men ändå nästan ingenting. Varför förstår ingen vad man menar?

Du anar inte hur totalt fel du har…

Därför att jag inte vill “bli rik snabbt”. Men du är ju inte ens intresserad av att förstå. Förresten är 10 år inte “snabbt”. Ett par mille i kronor på ett decennium är ett dåligt skämt. Har du sett vad ens en liten etta kostar idag? Fattar inte hur du kan resonera på det här sättet.

Du har en liten uppfattning om blockchain-teknik och kryptovalutor - du kallar dig “bitcoingalning” du är bara ett barn som kom in i denna värld på denna boomir - patetisk du är

Du är en spammande scammer utan en aning om vad du pratar om. Försvinn.

Hahaha BP - Jag representerar ett företag värderat 2021 till 10 miljarder SEK vi är officiellt på var och en av FB, LINKEDIN, TWEET-kanalerna, vår börs är världsledande inom personlig tokenisering och den största av börserna i Europa IEO. Vi har det största nätverket för utbyte av kryptovaluta till kontanter i världen. KANGA.EXCHANGE - du pratar om “SCAM” och du vet inte vad alltcoins är. Vet du att det finns andra projekt förutom eth och btc? du vet inte och du låtsas vara den smartaste personen på denna formel - försvinn till slut för att du skäms över den här tekniken. Och glöm inte KANGA EXCHANGE - vi är nu i Sverige från 2021-12-1 :D:D:D

Du är en allvarligt psykiskt sjuk mytoman och lider av grava vanföreställningar.

Hahaha - bara i ditt huvud Kanga Exchange Statistics | Kanga Volume, Markets, Liquidity, Coins, Social Media | Coinpaprika . www.kanga.exchange - återkom till diskussionen när du får grundläggande kunskaper :slight_smile: galningggggggggg :smiley:

Kanga has a reported 24h volume of $8 616 397 with an Estimated Real Volume of $8 574 470 - “coinmarketcap” - är det också en mytoman? Du är svag - jag tycker synd om dig :slight_smile:

https://twitter.com/KangaExchange?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author - är det också en mitoman?

Varför fortsätta att skämma ut dig själv och din bluffsajt?

Jag är här för att människor som du ska få lite erfarenhet av denna vackra teknik :slight_smile: