Vardagliga göranden

Varför är bitcoin bättre?

Ja, för många år sedan kunde man inte handla mat kalsonger och toapapper på söndagar. (Jo så gammal är jag :cry:)
Nu kan jag på 10 minuter åka och handla på stormarknad från kl 7 på söndagsmorgonen till 22 på kvällen. Dom har verkligen ALLT, cyklar trädgårdsväxter lampor grytor och massa god mat. Ett snabbt och tidseffektivt alternativ för mig som konsument. Tack CxxP för det! (Meningen med detta inlägg är inte att göra reklam)

I söndags bestämde jag mig för att dra nytta av den dalande bitcoinkursen och köpa några bitcoin. Inte för mycket pengar utan 800 svenska kr. Det är en betydande del av det jag får kvar efter räkningarna är betalda men jag har sparat ett par månader.
Jag har en effektiv bank som låter mig göra bankärenden hemma. En trogen vän sedan många år och alltid bra service och fina funktioner såsom kontanthantering om jag så önskar. Eftersom jag har bank på internet så loggade jag in och skapade en överföring till en fungerande svensk handlare av bitcoin.
Detta gjorde jag på Söndagen vid 14tiden.
Sedan tilltar en väntan. En väntan som sträcker sig över resten av söndagen som går över i måndagen. Måndagen passerar och vi går över på tisdagen. På tisdagen vid 13tiden får jag ett mail från bitcoinhandlaren att nu finns pengarna tillgodo för att handla med.

Jag köper därefter mina bitcoin.

Dessa förs över till en plånbok med bekräftelse på under 10 minuter. Kunde likaväl fört över pengarna till andra sidan jorden på samma tid, 10 minuter.

Nu till min fråga på forumet och till svenska banker. Varför är banker så mycket mindre effektiva än daglivaruhandeln? En sån enkel sak som att utföra tjänster på söndagar. Vad gör att det tar 2 dagar att utföra flytt av 800 kr?

Då jag hört att stora banker fortfarande använder stordatorer kanske det förklarar en del. Men tänk att ha en bank utan den tunga bördan att behöva flytta pengar mellan bankgirokonton. Detta moment som måste ge lyftskador för personalen i bankvalven och därmed motivera en lång handläggningstid.

Vore jag yngre och orkade mer skulle jag starta en bank som endast hanterade bitcoin. :mrgreen:

Jag tror det är av två orsaker:

1. Dels finns det inte någon konkurrent som gör det snabbare.
  2. Bankerna tjänar pengar på att hålla på överföringar. Medan pengarna är i “limbo”, mellan avsändare och mottagare, så tickar de ränta åt någon bank någonstans.

I dagens datoriserade värld borde en överföring av pengar inte ta mer än en bråkdel av en sekund. Men det kommer att ändra sig snart. Det är vinna eller försvinna som gäller.

Det stora problemet är bankernas växande byrokratisering. Deras digitala datorsystem har öppetider, en helt och hållet artificiell konstroktion. Deras interaktionsystem mellan olika banker har tider på dagen då dem utför clearing, dvs kommer överens om att pengar som var hos A nu är hos B.

Dem flesta banker idag låter dig flytta pengar mellan dina egna konton och konton hos din egna banks kunder på bara några sekunder, när som helst. Vad dem egentligen gör är absolut ingenting mer än att spara att du ville göra förflyttningen i stort sett.

Att effektivisera en såpass komplex struktur som bankväsendet och dem organisationer som utför kontroll, insynskydd och liknande är nog högs olönsamt. Flytta pengar till en kryptovaluta, lite i taget, och handla med dem direkt utan att byta tillbaka så kommer vi snart inte behöva ovan nämnda komplexa och ineffektiva system.