Uppskatta ROI på teknisk grund

Hej!

Ny här på forumet och ny till bitcoins.

Tänkte höra om någon har en aning om vilken ROI en Bitforce SIngle SC generera? Hur resonerar en minare när de köper en ny rig? Läste även någonstans att man räknar med en profability decline på en faktor av 0,5/år eller -50%. Stämmer det / har det stämt historiskt?

Hoppas någon kan svara på min fråga

Jag är inte så insatt i mining så förhoppningsvis kan nån annan komma och ge ett detaljerat svar. Tyvärr är forumet här ganska dött än så länge så jag kan försöka bidra med någon typ av svar i alla fall.

För att se hur den totala hash raten för nätverket utvecklats kan du t.ex. kolla in grafen här. Det intressanta om man vill räkna på det är ju hur stor ens egen hash rate är jämfört med hela nätverket. Dock är det inte nödvändigtvis så att historiska data kommer att ge dig en bra bild av hur framtiden ser ut. När de ASICs du pratar om väl börjar komma ut så kommer med stor sannolikhet hash raten att mångdubblas på ganska kort tid.

En annan faktor man måste komma ihåg om man vill räkna på det är att antal BTC/block minskar från 50 till 25 nån gång vid månadsskiftet november/december. Sen spelar det förstås roll för dig hur växlingskursen USD/BTC utvecklas också.

Det är många osäkra faktorer som gör att det är svårt att säga något säkert. Generellt kan man väl säga att kommer att vara svårt att tjäna pengar på mining om man inte har någon “edge” jämfört med alla andra, alltså t.ex. att man står långt fram i kön för att få dessa nya ASICs.

Det finns ett stort antal kalkylatorer för detta på nätet. Min syn dock bygger mindre på siffror och mer på min kunskap om människors beteende. Det här är vad jag tror kommer hända på mycket kort tid:

Folk kommer att dag för dag räkna i sina kalkylatorer och så länge ROI är > 100% på < 1 år kommer dem försöka hitta sätt att få tag i hårdvaran för att komma igång. Därefter kommer det troligen stabilsera upp sig på en ROI om 100% / år. Anledningen till detta är för att kapitalinvesterare vill ha resultat i årsform och beräknar sin risk per kvartal eller år innan dem gör en investering. Att göra en investering i “magisk hårdvara” med ett löfte om att “troligen gå break even efter ett år” om “valutakursen håller i sig” är helt orimligt för kapitalinvesterare.

Om du själv har råd att lägga ut pengar på en Single och inte få tillbaka dem på i alla fall ett år, utan mer troligt två år rekommenderar jag att investera. Om du bara är ute efter snabba-cash så är du på tok för sent ute, det finns gott om människor på internet som var villiga att ta en risk bra mycket tidigare. Ett halvår tidigare, ungefär.

[edit]: med ett halvår tidigare syftade jag på om en investering skulle göras i feb 2013, inte när frågan ställdes.

Vad är då ROI? Jo, Return On Investment, för er som inte vet.

Kommer investera i en ASIC- rigg som förmodligen kommer kopplas in i april- maj. Jag har bestämt mig för att slutföra mina idéer för en gångs skull. Jag ser investeringen som otroligt god och inte särskilt riskfylld.

Dabado: Hur har det gått med din ASIC rigg? Har du fått nån hårdvara?

Jag fick hem en liten 7Gh/s för en månad sedan ca 30 Watt drar den till skillnad ifrån min gammla 4,5 Gh/s ~ 2200 Watt :smiley: