Tulpaner

Priset på bitcoin stiger. Ca 10600 kr i skrivande stund.

Det borde ju vara bra, men problemet är att det inte bygger på något starkt fundament.

Blockkedjan är full, avgifterna höga och transaktionstiderna långa :
jochen-hoenicke.de/queue/all.html

Bitcoin är i nuläget oanvändbart för att betala för kaffe.
Bitcoin kan svårligen användas för dagsinköp som att exempelvis betala en matkasse.
Bilinköp och långsiktig investering fungerar dock ännu.

Och det finns alternativ där ute. Alternativ som snabbt kan växa i storlek. Litecoin och Dogecoin är bara två exempel.

Kan priset stiga ytterligare? Kan det säkert, men man bör titta vad historien har att lära.

Tulpanbubblan på 1600-talet är en av världens första dokumenterade finansbubblor:
sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Kan vara lämplig läsning innan man i dagsläget investerar i bitcoin.

Jag håller inte med dig i din analys.

Men jag har en liten fundering. Hur är det med Ripple? denna valuta är väl till för att kunna göra värdeöverföringar med t.ex bitcoin från en plånbok till en annan. Men man måste ha ett ripple-konto. Här är transaktionstiden väldigt mycket snabbare.
Har jag fått det hela om bakfoten? Jag har för mig att det var en stor nackdel med Ripple men kommer inte ihåg vad det var.
/D

Ripple är “förgrävd”.
Tyvärr är många kryptovalutor “premined” eller “instamined”.

Det innebär att den som skapade valutan lade beslag på en andel av penningmängden själv
innan den släpptes till allmänheten.

Att den är förgrävd spelar väl ingen roll över huvud taget om man bara vill använda sig av ripple som en “båt” som fraktar bitcoins?

Efter lite sökande har jag kommit fram till vad det var för “nackdel”, och det handlar om Ripple är centralicerat eller inte. Jag känner mig inte komfortabel med att det när några okända snubbar som håller uppe hela ripple-nätverket. Men jag har svårt att få klarhet i hur detta fungerar. Nätverket verkar vara både centralicerat och inte…

Någon som kan förklara lite bättre vad det innebär. Hittade denna förklaringen:

"I’m probably the worst person to represent whether there’s a consensus or not since I’m one of the designers of Ripple. But the important thing, at least in my opinion, is that there is no “secret sauce”.

The software is open source. People are free to modify it however they please. We run the exact same software that we make available on our public servers and our validators. Others are free to run validators and they do so.

As it happens, much of the network infrastructure is run by us today. But we are more than happy to turn that over to others who are willing to do it.

Why do you care if something is decentralized? The main reason is usually that you don’t want the users of the system to be forced to accept changes made by an owner/operator of the system whose interest may be averse to them. Ripple is decentralized in this sense.

For example, eBay is not decentralized. They don’t warehouse their goods. But if eBay the company says no auctions of adult merchandise, then there will be no such auctions. It wouldn’t matter if every user disagreed with the policy. Their only recourse would be to re-create what eBay had done, that is, to themselves implement eBay’s secret sauce.

By contrast, Ripple has no secret sauce. Anyone can run their own servers. If we make changes people don’t like, nothing requires them to run the code with those changes. If Ripple disappeared and users of the ledger wanted it to continue, nothing would stop them from continuing it.

Also, as of today (Sep 2015), what is the main advantage of Ripple over Bitcoin?
Ripple is aimed at solving different problems from those Bitcoin is trying to solve. Bitcoin is a store of value that includes a payment system for that store of value. Originally, Ripple was aimed at providing a decentralized exchange of arbitrary assets. Today, Ripple is aimed at providing high-speed, low-cost payments between different currencies and even different payment systems.

If you’re going to compare them directly (which I don’t think is quite the right comparison), I’d say the main advantage of Ripple over Bitcoin is that Ripple’s public ledger system natively supports cross-currency payments using a system of order books. Because these order books operate using open source software with all the inputs coming from a public block chain, there is minimal risk of unfair order execution.

Also, there is almost no barrier to entry. For less than $1 worth of XRP, you can create your own asset and people can place offers to buy and sell this asset for any other asset on the public ledger"

bitcoin.stackexchange.com/questi … entralized

Det kan ha stor betydelse om en kryptovaluta är förgrävd om man ska lagra värde i valutan.

Den som innehar den förgrävda penningmängden kan först hålla den penningmängden i eget förvar
så att värdet på den lilla penningmängd som det handlas med på handelsplatser ökar.

Man kan på så vis fejka ett mycket större totalvärde av valutan genom att multiplicera priset per enhet med
den TOTALA penningmängden. Men om 90% innehavs av den som skapade valutan och inte kan handlas
med så kommer totalvärdet vara totalt missvisande.

Hade de återstående 90% varit i omlopp hade värdet per enhet varit mycket lägre,
och det totala marknadsvärdet skulle också varit mycket lägre.

När den förgrävda penningmängden sedan börjar säljas kommer priset per valutaenhet att sjunka,
och den som har sparat pengar i valutan kommer förlora i köpkraft.

Den som förgräver behöver inte betala marknadsvärde för valutan genom att utföra Proof-Of-Work,
det kan faktiskt vara helt utan kostnad att förgräva en valuta.

Slutresultatet är att valutan kommer drabbas av inflation, och köpkraft stjäls från legitima användare.
Den köpkraften hamnar hos förgrävaren.

Denna tråd handlade väl om bitcoins problem med att hantera transaktioner där jag försöker luska för/nackdelar med ripple som ev kan lösa problemet. Då behöver man väl inte ha ett stabilt värde på Ripple? jag har svårt att se kopplingen mellan att spara stora summor i ripple och att använda sig av en liten slant av ripple för att kunna skicka stora summor bitcoins? vad har jag missat?

Mvh/
D

Det är nog jag som inte riktigt förstår vad du menar.

Ska man skicka bitcoins så måste man använda bitcoins blockkedja, det finns inga alternativ.

Det finns kryptovalutor som har betydligt bättre prestanda än bitcoin.
Bitcoin var först, men 10 minuters blocktid var inte ett optimalt val.

Litecoin har 2,5 minuter, dogecoin har en minut och dessutom nästan tomma block.
Skickar du en dogecoin-transakation har du ofta den första bekräftelsen inom en minut.

Litecoin klarar 4 gånger så många transaktioner som bitcoin per tidsenhet.
Dogecoin borde klara 10 gånger så många transaktioner per tidsenhet (har inte dubbellkollat dock).

Litecoin och Dogecoin har ingen förgrävning, och är därför rättvisa.
Dessutom kan man portera applikationer för bitcoin till litecoin/dogecoin med minimal arbetsinsats.

Jag har inte studerat ripple, men jag skulle dra mig för att använda en valuta där en central enhet kontrollerar inflationstakten.

Det jag menar är att man kan använda sig av Ripple som ett andra lager ovanpå bitcon. ju mer jag läser på om ripple, desto fler frågor dyker upp.

Ripple är både en valuta och ett system för att kunna göra överföringar med i stortsätt vad som helst
(klippt från wikipedia en.wikipedia.org/wiki/Ripple_%2 … rotocol%29)
"Released in 2012, Ripple purports to enable “secure, instant and nearly free global financial transactions of any size with no chargebacks.” It supports tokens representing fiat currency, cryptocurrency, commodity or any other unit of value such as frequent flier miles or mobile minutes.[4][5] "

Det tolkar jag som att man kan avända sig av ripple för att skicka bitcoins.

Samtidigt nämns “bitcoin bridge” för att kunna skicka ripple till vilken bitcoin plånbok som helst genom att transaktionen går genom t.ex bitstamp som omvandlar ripple valutan till bitcoins.
Här är ytterligare en sak jag inte hänger med på. Ripple-> bitcoin går via en bridge, t.ex bitstamp. Men om man nu vill skicka btc->ripple-> btc vilket borde gå enligt första stycket. Måste transaktionerna gå genom en exchange då oxå?

Ripple är den 3e största cryptovalutan sett i form av marketcap ( coinmarketcap.com/ )
blocktiden är på mellan 2-5 sekunder vilket är väldigt mycket bättre än många andra kryptovalutor. När man läser på verkar allt vara regnbågar och enhörningar när det gäller prestanda, möjligheter mm jämfört med bitcoin.

Ripples decentraliseringen får jag inte heller någon tydlig klarhet i. vissa delar verkar vara decentralicerade medan andra saker verkar vara just centralicerade.

Nästa fråga gäller hur det hela fungerar. Hur kan systemet godkänna/underkänna en bitcoin betalning inom 5sek när bitcoin i sig har en blocktid på 10min?
Om detta stämmer så spelar det inte så stor roll om blocktiden är 10min eller 3h eller 2 dagar, man kan använda sig av bitcoin ändå. Givetvis måste man lösa blockstorleken i bitcoin nätverket, för om inga bitcoin transaktioner når fram så är bitcoin just “tulpaner” som betalmedel. Men även om blockstorleken blir löst i bitcoinnätverket så finns 10min problemet kvar vilket ripple verkar lösa…

Hänger du med på mina resonemang btc?

Det är bara Bitcoingrävare som kan verifiera bitcointransaktioner. Ripple kan inte göra det. Ripple har inga grävare så de skapar nya XRP när de behöver mer pengar. Att de består av en central grupp som kan få böter är inte så kul. Det är något helt annat än Bitcoin som du kan se på Coinmarketcap.com genom att Ripple är märkt med en stjärna.

Fler som associerar till tulpaner:

twitter.com/OnWindowly/status/8 … 5801649153

reddit.com/r/btc/comments/5 … eculating/

Ser inte så bra ut:

blockchain.info/charts/market-price

Om blockstorleken inte ökas är bitcoin fortfarande övervärderad.

Men om bitcoin lyckas öka blockstorleken så att den kan skala på blockkedjan…
Då är bitcoin mycket mycket undervärderad.

Om du behöver en bra applikation för din webbplats om bitcoins rekommenderar jag dig att kontakta killarna wezom.mobi/ .Personligen gjorde de mig ett mirakel för en låg budget. :laughing:

För några veckor sedan har jag tjänat min första cryptocurrency med hjälp av molnbrytningssystemet. track.advendor.net/click?pid=89 … sub1=forum Cryptopay tillåter att direkt öppna ett konto och börja köpa och sälja en kryptokurrency. Och även service har möjlighet att få inte bara ett virtuellt kort, utan också en riktig. Det låter dig betala i nästan alla ATM i världen. Jag är väldigt nöjd med den här plånboken, så jag rekommenderar dig att prova det :slight_smile:

Hur tänker du när du säger att om man kan skala på blockkjedjan? Att öka antalet bitcoins? Det är ju inflation vilket borde resultera i ett lägre pris. Kanske högre velocitet men lägre värde. Ganska basic ekonomi men jag kanske har missuppfattat dig… :slight_smile:

Bitcoin bonus