Transaction Confirmation Failed

Jag fick just ett mail från blockchain.info att en transaktion misslyckats på grund av att det var för låg avgift avsatt för transaktionen.

När jag tittar närmare på denna transaktion, så ser jag att det är en överföring från 1Enjoy1C4bYBr3tN4sMKxvvJDqG8NkdR4Z till mig. Om man följer denna länk så ser man att de försöker skicka till en massa adresser. Beloppet är på 0.00000001 BTC.

Är det kanske en ny form av spam?

Eller del av den just nu pågående DDOS-attackerna mot Bitcoin?

Antagligen så är det en typ av spam. Ett sätt att belasta blockkedjan med en massa information som inte behövs. Detta var vanligt när litecoin etablerades och endel bitcoinfundamentalister började attackera systemet. Transaktionsavgifter är viktiga dels för att belöna folk som upprätthåller sina datorer och för att hålla spam borta.

Tänk vad praktisk det vore om det skulle kosta ett öre för varje epost som sändes, då skulle inte det funnits så mycket spam mejl.

Jag kan bekräfta att även jag håller på att få enskilda satoshis men pga transaktionsavgiften i kombination med det ytterst låga värdet på en satoshi så väljer miners att inte hantera den. Detta är ett korrekt beteende och jag gissar på att det är någon som provar att belasta nätverket med några miljoner sådana här transaktioner för att se vilka aktörer som sköter “problemet” bra, och vilka som lägger stora köer med data och sedan faller isär.

Att blockchain.info tog bort den är ett tecken på att dem sköter det bra och minimerar sin belastning. Min telefon har kvar transaktionerna i sin lista och om någon skulle skicka några hundra tusen satoshis till min telefon skulle den troligen få minnesproblem och bli obrukbar, ett exempel på en dålig hantering.