TIPSPROMENAD, onsdag v32.

Hej alla!

onsdagsmötet i Göteborg vecka 32 kommer vi att anordna en tipspromenad i sann bitcoin anda:
Frågorna kommer vara ledande och informativa, svaren kommer lämnas in digitalt så allt ni behöver är en mobiltelefon.

Mer detaljer om hur vi kommer blanda in pseudonymitet och ECDSA nyckelhantering kommer senare.

Vi kommer även att ge ut en vinst till den som får flest poäng i form av en mängd bitcoins samt ett antal QUIZCOINs som bevis för deltagande i tipspromenader.

För tillfället har jag donerat 0.025 BTC av mina privata pengar till belöningen och om någon mer vill vara med och göra tipspromenaden mer intressant genom att öka på belöningen så kan ni skicka lite bitcoins till 1MRKPAuwdpcMexfAhRHc18ry7q5fLgFiun

Roligt initiativ!

jag gillar principen med hur man får en transparens vad gäller insamlade pengar, och när de tas ut.

Tips: Med Vanitygen kan man skoja till det hela lite genom att få roliga namn på adresserna. I och för sig är jag övertygad om att du känner till detta redan, men kanske inte alla andra som läser tråden.

Här kommer lite mer detaljer om hur det kommer gå till tekniskt sett:

Varje användare installerar en BitID klient, vi rekommenderar Mycelium. När man läst igenom en fråga och vill ge sitt svar så scannar man den QR kod som står bredvid svaret och blir tillfrågad om man vill “logga in” på en webbsida. Ingen inloggning kommer ske, istället kommer den publika addressen och ett signerat meddelande verifieras och sparas som “användaren med den publika addressen X valde svarsalternativ Y på fråga Z”.

Samtliga svar kommer att publiceras efter promenaden och samtliga deltagare kommer att kunna se sig själva i en highscorelista. Allt hanteras pseudonymt, cryptologist säkert. Vinsten kommer delas ut till den användare som kan bevisa ägandeskap av den address som fått flest antal rätt svar.

Vi klurar fortfarande lite på detaljer och håller på och bygger den tekniska lösningen och all kod kommer läggas upp på github som öppen källkod efter promenaden.

Tipspromenaden kommer vara öppen för allmänheten och det kommer finnas tydliga och enkla instruktioner för hur man deltar.

Imorgon, klockan 17:00 fram till 20:00 kommer vi alltså hålla en tipspromenad för alla som vill delta. Ni är välkomna att ta med vänner, vi möts på långgatan 20 klockan 17:00 på 8:e våningen, ring upp till Interfaceways/Företagsgruppen. Efter att vi gått igenom hur allt kommer att fungera så går vi till järntorget och därifrån börja tipspromenaden hela vägen bort till Bar Foxx på vasagatan.

En trevlig kväll med tipspromenad klar, vi fick in 1117 svar på 17 frågor ifrån 7 olike personer. Då mycelium inte uppdaterat sin vanliga klient till att fungera med BitID så blev det svårt att dela upp vinsten, så efter lite diskussion kom vi överens om att skicka vinsten i en pappersplånbok till vår finansminister xD

Skall bli intressant att dela ut den vinsten :slight_smile:

En lista med personer som deltog och antal korrekta svar:

+------------------------------------+---------------+ | address | Valid Answers | +------------------------------------+---------------+ | mj3AygsgirFg76yNxNRN8iKqx7m2ASvbsH | 15 | | mjnogNwdqwexdXfLuzMGoB2LL2Jz6fpNG5 | 16 | | msmhCNDh4NsVsjpbqSUJTVPMP7EtzvwFhZ | 16 | | mwJmFE8JpZzajePAzJKsnf7VkmyJFFQmLz | 16 | | mxkTurXTJJGrQgqsSFaDNiwkpCwkVEQcXp | 15 | | mykpfDv8p9pmnoQpp6LHBDWvFMVZZcGTjB | 14 | | mytGeCix818iayjmdySoHRG9WR4NeUChrU | 12 | +------------------------------------+---------------+ 7 rows in set (0.01 sec)

Totalt 104 korrekta svar mottagna och 0.03 BTC skall delas upp per korrekt svar.

Varje korrekt svar ger: 288.46 Bits (0.00028846 BTC).

En av deltagarna ville inte ge finansministern sin andel. Helt ok i min mening, blir bara lite mer jobb att klura ut vilka bits som skall vart :smiley:

Kommer prova igen med en ny promenad om flera veckor, vill se bra med folk. Hoppas kan man alltid :smiley:

Efter mycket fördröjningar för min del har jag nu skrivit ut en plånbok och flyttat över vinsten dit. Eftersom jag inte hittade något bättre sätt att addressera finansministern kommer jag skicka det till finansdepartementet och vara tydlig med att det skall till finansministern. Frågan nu är vem som är finansminister när brevet kommer fram -_-