Tips: Introducera BTC via HumbeBundle

Hej, jag tänkte dela med mig av ett praktiskt tips för att introducera nybörjare till att använda bitcoin.

Efter att ha hört om flertal försök att ge bort bitcoin på olika vis tänkte jag lite och kom till slutsatsen att det måste finnas bättre sätt att introducera nya användare till bitcoin. Lite testning och efterforskning senare har jag hittat ett riktigt bra sätt att presentera det utan att blanda in alla onödiga tekniska termer.
**
Sammanfattning**:

Hjälp den nya användaren att sätta upp en plånbok, skicka ~10 kr till dem och hjälp dem därefter spendera sina pengar på humblebundle.com där dem kan köpa ett antal spel för valfri mängd pengar.

Steg-för-steg guide:

Kom ihåg att läsa igenom alla stegen en gång innan du börjar.

1. Välj ut en klient eller online-plånbok som du tror är lagom enkel att använda i förhållande till den du vill introducera till bitcin. Om du har svårt att välja rekommenderar jag blockchain.info så länge du förklarar för mottagaren att en tredje part som blockchain inte är 100% pålitliga och att du gör det valet för att det ändå är en så liten summa pengar vi tänker använda.

**2. **Se till att du har en plånbok själv med tillräckligt mycket bitcoin och som du vet fungerar och kan flytta bitcoin ifrån.

3. Introducera bitcoin till den nya användaren som en global valuta utan landsgränser och hjälp den att skapa en plånbok enligt steg 1.

4. Be den nya användaren efter en adress att skicka pengar till och öppna sedan blockchain.info och sök fram adressen så du kan följa upp hur det går under resterande steg.

5. Skicka ungefär 10kr i bitcoins till den adress den nya användaren gav dig och när du ser att pengarna har kommit fram enligt blockchain.info sidan för adressen, även om dem inte är bekräftade ännu, så fråga användaren om denna kan se att pengarna kommit fram.

6. Introducera användaren till humblebundle.com och säg att användaren kan köpa en bundle där och betala med bitcoin. Gör användaren uppmärksammad på att det är ett betalningsalternativ och att priset först kommer att väljas i dollar. Givetvis bör du själv ha humblebundle.com öppet på din sida så du kan se vad den andra användaren förväntas uppleva.

7. Vänta på att köpet skall genomföras och se på blockchain.info sidan när betalningen är skickad. Troligen kommer ni ha krockat i diverse farthinder och frågor längs vägen men inget som borde hindrat er från att genomför hela processen.

8. Kom ihåg att fråga användaren hur det gick med frågor som naturligt borde svaras med positiva svar, så som “tyckte du att det gick snabbt?”, “För att vara en helt ny valuta med nya betalsystem så var det väl hyffsat lätt, va?”. Att få den nya användaren att själv uttrycka sig positivt om bitcoin är bra för att förstärka upplevelsen och bygga ett bättre minne av händelsen.

Vad tycker ni andra, är det här ett bra sätt? finns det liknande låg-kostnad tjänster med direkt belöning som kan användas?

Det är ett bra sätt faktiskt. Att börja med att visa hur Bitcoin fungerar i praktiken. Jag kan lägga som andra prioritet att förklara sedan hur det fungerar, men första är nog ändå “hur använder jag Bitcoin?”.
Det enda jag personligen använder Bitcoin till när det gäller köp är Humble Bundles.

Tack för iden med 10 kr som summa. Låter bra! Stegen var också hjälpsamma, i detalj hur jag ska göra känns väldigt konkret. Bra!