Taxi i Göteborg

Under rubriken Handlare ovan står det att Mats på Taxi 600000 tar Bitcoin. Nån som har testat?
Man hade ju kanske hoppats att fler än en förare tar BTC :confused:

Mats kontaktade mig och berättade detta men jag vet inte mer än vad som står där. Säg till om du vill ha hans mejladress (vill inte lägga ut den publikt här).

Jag är intresserad av taxi tjänst en till två gånger i månaden och bor i göteborg, dock skulle jag nog inte vilja ringa till ett taxibolag och be om en enskild förare. Vidare skulle jag vilja ha mer information, prisuppgifter etc innan jag skulle välja just det här bolaget. Kan du skicka mig hans mailaddress alternativt be honom om kompletterande uppgifter så som:

Prisuppgifter,
Vilken växlingskurs han använder om han inte har fasta BTC priser,
Hur man lämpligast genomför en beställning som hamnar på hans bord,
Vilken hans publika address är (så att man vet att man betalar till rätt person när man är i bilen).

Ursäkta dålig respons på detta. Jag har mejlat Mats nu och bett honom komma hit och svara på frågor i den här tråden.

Hallå där, kära frihetsälskare! :mrgreen:

Ledsen att jag inte hållit mig uppdaterad om vad som händer här på forumet. D.H. mejlade mig om detta och jag ska försöka besvara edra frågor så väl jag kan…

Taxi 600000 grundades 2008 av fem enskilda åkerier och idag är vi sex bilar i trafik. Målgruppen är personal i serviceyrkena men även andra resenärer anlitar oss frekvent. Känslan du får när du stiger in i någon av våra bilar är avslappnad men alert, informell men seriös.

Beslutet att acceptera BTC kommer från mig själv. Mina kollegorna är troligen som de flesta av edra egna vänner ej pålästa i ämnet och tycker BTC verkar flummigt, men jag gör allt för att ändra den attityden genom utbildning och övertalning. :laughing: Jag är ganska övertygad om att en majoritet av dem snart kommer vara på samma linje som jag själv.

Nedan följer lite formalia såsom priser och öppettider.
http://imageshack.com/a/img708/2521/amew.png
Generösa rabatter ges till stamkunder och serviceyrkespersonal.
Öppettider: 18:00 - 06:00.

Jag använder Bitcoin Wallet till android, för betalning, och kommer använda vid tillfället gällande växlingskurs. Någon publik adress blir nog inte praktisk då verifieringen skulle bli svår. Lämpligast blir nog att skanna QR-kod på förarens enhet och få verifiering på några sekunder.

Välkommen! :smiley:

Tack för informationen. Vart hämtar du mätvärde för nuvarande valutakurs?

Jag är också nyfiken hur detta hanteras med bokföring och liknande då jag är i startgroparna för att hjälpa andra företag att acceptera bitcoin som betalning.

api.bitcoincharts.com

Bokföringen påverkas inte då jag ersätter kassaunderskottet med egna kontanter i dagsläget. Jag köper alltså bolagets BTC innan kassan påverkas.

Tack för all information.

Jag har informerat mina bekanta som har bitcoins om att dem numera kan betala för taxi hos dig. Vi använder inte taxitjänsten i sig särskilt flitigt men det skadar inte att se till att folk vet, ifall dem skulle behöva åka nånstans nån gång.

Jag bor i Stockholm, men brukar åka till Gbg någon gång per år.
Ska definitivt ha ditt taxibolag i bakhuvudet när jag är där!

Lycka till, och återkom gärna med rapport om du vill :slight_smile:

För er som inte sett det så var Mats med i DN igår. Snyggt Mats!
dn.se/ekonomi/bitcoins-har-s … -som-guld/

Och så kom äntligen dagen då jag tänkte jag skulle åka taxi. Sen noterade jag öppetiderna och inser att jag inte får betala bitcoins för min resa idag heller :confused: