Ta betalt

Jag har inget konto ännu men kommer att skaffa, fast det känns krångligt.

Om jag som privatperson säljer någonting och vill ta batalt till konto på min mobiltelefon, går det då att direkt se att bitcoin kommer in utan fördröjning?

Du kan se direkt att pengarna har flyttas i den “publika kassaboken” blockchain, men du måste vänta på bekräftelse innan du kan använda dem.

Det fungerar lite lustigt när det är P2P. Det finns bara en “kassabok”, men den finns kopierad på många ställen. När du skaffar ett konto så innebär det att du skaffar en hemlig nyckel som identifierar vilka bitcoins som är dina. Man har dem alltså egentligen aldrig på ett konto. Det finns i praktiken obegränsat med sådana nycklar, och man skapar dem med hjälp av slumptal.

När du för över bitcoins till ditt “konto” så brukar det ta en sekund eller så. Men eftersom samma kassabok finns på många ställen så går det i teorin att skicka samma bitcoins till någon annan (double spending), men inte i praktiken. I teorin kan en annan kopia av den globala kassaboken visa något annat, och då är det majoriteten som vinner.

I praktiken innebär det att det inte anses som fastställt omedelbart att man har sina bitcoins, utan att det behövs ett antal bekräftningar (confirmations). För små transaktioner (typ fika/restaurang) finns det inget behov av att vänta alls. Vid större, typ köp av bil, vill antagligen säljaren vänta lite för att vara helt säker.

Vill du se direkt vilka transaktioner som gjorts, kan man hitta dem på blockchain.info. Ta t.ex. en populär lotteriadress: blockchain.info/sv/address/1MSz … 7aCtwZ9zbw
Har du adressen till en kafeteria eller liknande, kan du se hur det går för dem. Men det går lätt att skapa nya adresser, så det är inte säkert att du ser alla affärer som denna kafeteria gjort.

Tack för svaren. Nu lärde jag mig litegrann.

Tanten är trög. Ställs det några minimikrav på smartphonen? Jag tror inte att det är så.
Kan man rent av ha ett konto till en surfplatta? :blush: Kanske en dum fråga, men annars lär man sig inget.

Det finns i princip två varianter på appar (kanske fler). Dels den sorten där man har en egen kopia av hela kassaboken. Denna är många gigabyte, och växer hela tiden, så jag tror den lösningen inte är så bra för gemene man.

Den andra lösningen är att låta en extern part administrera pengarna år dig. De hanterar det hemlig lösenordet, men som vanligt kan du se det öppna kontonumret som andra kan sätta in på. Med en app i telefonen kan man komma åt dessa bitcoins. Här finns en risk: Om den externa parten är kriminell, går i konkurs, eller blir hackad, så kan man bli av med sina bitcoins. Själv använder jag mig av appen “blockchain” som är kopplad mot “mywallet” på blockchain.info. Jag tycker det fungerar riktigt bra, och de verkar ha god säkerhet.

När man handlar något brukar man bara skanna QR-koden, och klicka “ok”, så är det klart. Om du vill ta betalt av någon, så skriver du in beloppet och får upp en QR-kod som de kan skanna. Man kan så klart skicka bitcoin-adressen också.

Jag har också en paper wallet. En sådan kan man skriva ut själv om man vill. Det är något så enkelt som ett papper med två QR-koder. Den första kan man sätta in på, och den andra kan man skanna om man vill ta ut. Har man satt in pengar på en sådan kan man lägga pappret i bankfacket, där det är “helt säkert”. Man kan till och med fortsätta sätta in pengar på den, men den hemliga adressen bör ligga kvar i bankfacket.

Det finns fler alternativ som säkert andra kan redovisa.