Swedbank tillåter ej överföring till Kraken (eller Bitstamp)

Har alltid använt Kraken som växlingskontor!

Jag har föredragit dem pga: 1. Bra likviditet 2. Aldrig hackade 3. Mkt låga avgifter 4. Mkt bra hemsida/interface. Men Swedbank har nu, sen i år, stoppat alla överföringar till utländska växlingskontor.

Någon som vet hur jag kan göra överföring till Kraken, år 2020?

Tack för hjälpen!

/M

Handelsbanken funkade för mig när jag skrev artikeln för ett par veckor sedan. Möjligtvis skulle det kunna vara olika beroende på vilket kontor du är kund hos men jag misstänker ändå att det inte är så eftersom jag fick ett samtal där de ville bekräfta att jag visste vad jag gjorde och detta samtal kom inte från mitt lokala kontor.

1 gillning

Tack! Ringde Swedbank och dom var tydliga med att de inte längre tillät överföringar till “bitcoin siter” utomlands.

Skulle vara intressant att veta varför. Gissar att de skulle svara nåt om risk för scams och penningtvätt etc. Men det är ju inte jättesvårt för dem att kolla upp att Bitstamp och Kraken är seriösa, reglerade aktörer.

Officiellt: Penningtvätt och finansiering av terrorism. De säger att kunder har klagat på att ha blivit bedragna, inte på Kraken, men av andra mer oseriösa och då väljer man att stoppa överföringar till alla växlingssiter (åtminstone utomlands). Antingen det (den officiella anledningen) eller så är de bara emot bitcoin av eget intresse.