Svagt intresse för Bitcoin i Sverige

Har följt Bitcoin med stort intresse i ett år nu, och har märkt att intresset är svagt i Sverige.

Det jag mest tänker på är diskutioner på forum, det finns ett Skandinaviskt subforum på bitcointalk med mycket låg aktivitet presis som här. Det finns en del långa trådar på flashback dock så har dom inget dedikerat subforum för det och diskutionerna är mer almänna och man hittar inget som går i på djupet i detta ämne.

Svenska användare brukar vara tidiga med att testa och adoptera nya tekniska lösningar och internettjänster med inte med Bitcoin.

Om Bitcoin ska växa i Sverige måste det ju finnas tjänster och information på Svenska, det måste finnas sätt att köpa, sälja, växla och tjäna i Bitcoin annars kommer vanliga användare aldrig att komma över tröskeln.

Vad tror ni det beror på att Bitcoin inte är mer utbrett i Sverige?

Du ställer en väldigt bra fråga som jag har funderat en hel del på. Ärligt talat vet jag inte om Sverige är så himla mycket sämre än andra länder, t ex vet jag att Norge ligger ännu mer efter, tror inte bitcoin har varit med i deras media öht. Men du har rätt i att intresset är lågt och jag tror det kan vara en kombination av lite olika saker.

I Sverige gillar vi och tror på staten som någonting gott som är till för att skydda oss. Bitcoin är ett hot mot staten då det förhindrar eller åtminstone försvårar för den att driva in skatt, samt kontrollera din ekonomi och till vem du skickar dina pengar. När någonting dyker upp som möjliggör full kontroll på sina pengar upplevs det som suspekt och som svensk vill man inte uppfattas som suspekt.

Silk Road. När det kommer ut att det finns svarta marknader där du kan handla droger så ryggar svensken också tillbaka. Tänk så hemskt att alla knarkare nu kan köpa sina droger helt fritt. Nu går landet går åt helvete för att alla kommer knarka ihjäl sig. Skrämselpropaganda.

Idén bakom bitcoin tar ett tag för folk att förstå. Vaddå decentraliserad valuta? Peer to peer networks, vad tusan är det?

Bitcoin är också en community. Den kräver att DU tar ställning, sprider vidare din kunskap till andra som inte vet vad bitcoin är, påverkar butiker att börja acceptera bitcoin. Vi kan inte sitta ner på våra feta arslen, rulla tummarna och vänta på att andra ska göra saker åt oss.

Köpa och sälja bitcoins kan du göra utan problem via diverse online exchanges, kapiton.se är ett svenskt företag som bedriver sådan verksamhet. En annan grej som jag tror på är localbitcoins.com, som hjälper dig finna andra som vill köpa och sälja bitcoins och så kan ni göra det AFK, person till person.

När det gäller tjäna i bitcoin. Fråga din arbetsgivare om de kan tänka sig att betala dig i bitcoin. Du kanske kan tänka dig att gå ner lite i lön för att få igenom en deal? Starta en egen verksamhet och börja ta emot bitcoin för dina tjänster!

Att den vanliga Svensson inte adopterar Bitcoin så snabbt är helt förstårligt vad jag syftade på var den yngre generationen, dom som spelar datorspel, hackar kod eller dom som vill helt enkelt vill ha kontrol över sina tillgångar, och den gruppen måste vara ganska stor.

Går du in på andra forum, så snackas det för fullt om, hur man skaffar droger på nätet, hur men kodar i android eller får tag på stulna kreditkort. Det finns en allt större grupp unga svenskar och utlänningar som hammnar utanför arbetsmarknaden och systemet som borde vara rätt grupp för denna typ och teknologi.

Alla var ju rätt snabba att lära sig att ladda ner filer via Bittorrent så helt omöjligt borde det inte vara att förstå syftet med Bitcoin för en yngre målgrpp.

Att men ska sprida kunskapen on BItcoin till männinskor omkring är självklart, vilket jag också gör, men utifrån Bitcoins natur som är ett dicentraliserad system borde det först finnas en grupp som är mer tekniskt kunninnga och intresserade först.

Jag söker mig inte hit för att kommunicera med nybörjare utan med dom som redan kan en del och vill föra detta fenomen vidare.

Att handla BTC på utländska växlingskontor är superkrångligt och dessutom mycket riskfyllt, kapiton känns känns ännu osäkrare eftersom det måste gå via Svennks bank, inte för att jag har något att dölja men hela syftet med Bitcoin falller.

På localbitcoins har jag väntat i månader utan att hitta någon i Sverige som vill växla.

Vad jag egentligen undrar är var håller alla Svenska Bitcoin användare till??

De flesta verkar finnas på twitter eller irc. Knalla in på #bitcoin eller #bitcoin-dev. Det här forumet borde vara en bra entrypoint för att hitta likasinnade. Du och jag har ju trots allt hittat varandra så vi kan hålla den här diskussionen :slight_smile:

Bäst är nog att dra på en konferens. Själv funderar jag starkt på att dra till Wien 1-3 November:

unsystem2013.com/

När ska vi starta en svensk konferens? :slight_smile:

Tack ska testa irc se om någon svarar på svenska.
En konferense i Sverige är kanske långt ifrån men iaf en Meetup skulle vara en bra början.

Äger du btc?
Köp-säljer du btc?
Gräver du btc?

Ja, ja och nej.

Ja, ja och nej.[/quote]

Vill du sälja några?

Inte just nu.

Är det för att värdet faller?
Det är det som är problemet med Bitcoin idag.

Omöjligt att köpa anonymt och dom som har sitter på sina eftersom alla tror att det kommer att stiga med 10000%.

Synd att det finns så många hinder som gör att det aldrig kommer att bli “mainstream”

Du låter negativ :slight_smile: Det är inte omöjligt att köpa anonymt, men givetvis svårare just nu. Anledningen till att jag inte säljer är att jag nyligen köpt. Enda anledningen till att sälja då är att jag inte skulle tro på bitcoin, vilket jag gör.

Ny medlem här. Är också lite förvånad över det svaga intresset i Sverige, har funderat på att skriva ut några paper wallets med lite info på svenska och dela ut till folk. :stuck_out_tongue: Jag har köpt och sålt bitcoins lite sporadiskt (via btcx, kapiton och localbitcoins). Håller på lite med mining också, men det tjänar jag inte mycket på, mest för skoj. :smiley: