Stora avvikelser

Hej!
Är hyfsat ny i gamet och det är något jag inte förstår med de certifikat i BTC, ETH och LTC jag äger via avanza Igår när t ex BTC och ETH gick upp runt 17% ett tag och pendlade mellan uppgångar på 8-17% under dygnet så var mina certifikat NER hela dagen och stängde på minus. Hur är det ens möjligt??
Ska inte certifikaten spegla kursen av BTC och andra altcoins? En diff under flera timmar är ju katastrof.

Jag undrar också hur man ska förstå dessa certifikat i förhållande till riktiga coins. Om vi tar t e x XBTE som exempel så är det väldigt rörigt. Inköpskursen visas i SEK medan senaste kurs är i EUR medan certifikatet är underliggande ETH som handlas i USD. Hur ska man kunna jämföra den kursen med riktiga kursen på t ex Bitmart? ETH handlas just nu på Bitmart för 1569,78 USD (3,45% upp) medan certifikatet står i 128,68 euro. Jämför jag med Euro för ETH på t ex Cryptoeuroprice.com så står ETH i 1,303.29 euro och är upp 3,31% idag. Så hur i helsike ska man fatta om det är köp eller säljläge när det är så sjukt många variabler.

Jag vill ju kunna följa mina coins och kunna agera snabbt på uppgångar och köpa certifikat (valt detta pga skattetekniska och praktiska skäl) men det verkar ju inte funka alls att jämföra på det sättet?

Ytterst tacksam för förklaringar på detta.
Med vänlig hälsning,