Starta Bitcoin plånbok första gången

Hej,

Är precis i börja av min bitcoin resa om man kan säga så. Försöker förstå hur det här plånbok funkar.
Har några frågor.

1. Vart lagar ens info om ens bitcoin? Jag menar själva sjukvaran för alla plånbok måste väl finns hos någon företag antar jag eller?

2. Vissa är appar som du kan använda ens tel(mindre säkra tror jag), andra får 12ord som kod och andra 24ord som kod. Sen har vi såna som Ledger och Trezor som har en dos, betyder det att man inte behöver orden som kod då? Känns inte så säker, menar om någon tar din dos är det väl kört!?

3. Sen om jag skulle köpa en sån dos, skapar jag en plånbok någonstans och sedan kopplar dosen till en sån plånbok?

Fler frågor kommer nog :slight_smile:
Tacksam om någon tar sig tiden och hjälper mig med lite kunskap.

Här kan du kika (enkel och generell information kring wallets):

Ledger och Trezor — Hur man ställer in och använder dem:

Lycka till!

Bästa tack :slight_smile:

Hej @Otium!

1. Det finns massor av olika plånböcker och många av dem är open source (d.v.s. att mjukvaran är helt öppen för alla att granska). De är av olika typer där vissa innebär att de s.k. privata nycklarna (informationen som behövs för att kunna spendera dina bitcoin) sparas på din egen mobil eller dator. I de fallen finns det inget företag som kan komma åt dina bitcoin, det är motsvarigheten till att ha pengar i en vanlig plånbok i din ficka. I andra fall så finns dina bitcoin hos ett företag, mer som en bank, och då finns förstås alltid risken att du inte “får ut” dina bitcoin när du vill ha dem. Du kan läsa mer om olika sorters plånböcker här: https://www.bitcoin.se/valj-en-planbok

2. I de fall när du får 12 eller 24 ord så innebär det att du själv har kontroll över de privata nycklarna. De finns på din mobil eller dator och de 12 eller 24 orden är en “backup” som du kan använda om du skulle bli av med din mobil eller råka radera innehållet etc. Med hårdvaruplånböcker som Ledger och Trezor så finns dina privata nycklar i hårdvaruplånboken och orden är på samma sätt en backup, som du kan använda om du skulle tappa bort din hårdvaruplånbok.

3. Ja, Ledger och Trezor har egna plånboksappar men det finns också andra appar som har stöd för Ledger och Trezor så du måste inte använda deras egna.

Hoppas det hjälper dig! Här finns en lång lista av olika plånböcker: https://www.bitcoin.se/planbocker

Tack för infon!

Sen har jag en till fråga, något jag råka utför precis, kan ha gjort bort mig. Köpt Bitcoin för 10000kr på BTCX.se. Där står det att man har Bitcoinen i sin wallet inom några min och nu har det gått 40min och har ej fått.
3 förklaringar som jag ser det, vet inte vilket.

1. Det tar bara långt tid och jag kommer få de snart.
  2. När man skulle uppge adressen för leveransen så skrev jag för hand den långa koden, kan ha skrivit fel. Då är frågan om man skriver siffra/bokstav fel kan de ändå genföra själva köpet? Tänker med en sån lång adress kod så är det väl ingen risk att man skriver fel och det skickas till någon annans plånbok eller?
  3. Jag blev lurad helt enkelt.

Vad tror ni har hänt??

BTCX är seriösa så du behöver inte oroa dig för att du har blivit lurad iaf. Det skulle kunna bli fördröjt för att deras system flaggar köpet för manuell granskning av någon anledning (kontroller de måste göra pga lagar om penningtvätt etc.).

Skrev du fel på någon siffra/bokstav så borde systemet säga till direkt eftersom det då sannolikt inte kommer att vara en giltig bitcoinadress. Risken att råka skriva en annan giltig adress är minimal så du kan vara lugn att de inte hamnat hos någon annan iaf.

Ok va bra, började bli lite svettig här :smiley:

1 gillning