Sprider bitcoins i Stockholm

Hej,

Jag gjorde en liten bitcoin-kupp på Bauhaus i Skogås (förort till Stockholm) idag.
Jag skrev ut 22 st paper wallets från bitaddress.org/
Förde över 0.01 BTC (ca ~9 SEK vardera i skrivande stund) på dem var och gick sedan till Bauhaus och placerade ut dem här och var i butiken.
Jag dolde sedlarna under/bakom en vara, men de flesta bör komma fram rätt snart, så snart någon tar den främre varan så blottas bitcoin-sedeln.
På varje sedel skrev jag: 10 mBTC

Min förhoppning är att sprida budskapet om bitcoin.
Det här var bara ett mindre test, för att se om det blir någon reaktion eller om något av pengarna rör på sig (jag har sparat de publika adresserna).
Jag har redan börjat skriva ut 50 sedlar till för att göra samma sak i andra butiker i området.

Har ni några idéer/synpunkter så hojta gärna till!

Mycket bra idé! Dock kan det vara svårt för “vanliga människor” att förstå vad de ska göra med lapparna om de ens vet vad bitcoin är för någonting.

Yes, jag funderade mycket på det. En tanke var att jag skulle skriva något på baksidan av sedeln. Typ, kort vad en bitcoin är för något, hur man använder den, etc.
Men jag valde att prova att inte skriva någonting alls, min tanke är att folk som hittar sedeln och inte vet vad det är kommer att fråga vänner/bekanta och googlar på ämnet. Ett kul sätt att få dem introducerade i ämnet.
Vem vet, de kanske hittar hit till det här forumet :slight_smile:

Kommer ni på något bra att skriva på baksidan hojta till.

Ska ner till Haninge Centrum.
Tänkte plantera dessa i några slumpade butiker. ;D

imgur.com/gtQuYjU

Kul initiativ! En och annan kommer säkert att googla och lära sig något, t.o.m. använda sina bitcoins. Tyvärr är det nog en mycket stor andel av dina bitcoins som försvinner för alltid också, men det är väl ingen katastrof.

Jag räknar med att mär än hälften av sedlarna kommer försvinna, kanske så mycket som 70-80%.
Lite svinn får man räkna med.

Exempel på vad man kan skriva på baksidan: “Det här är riktiga pengar. Den 26:e maj var sedeln värd knappt 10 kronor. Lär dig hur du kan använda den på bitcoin.se”.

Sen kan du förstås byta ut “bitcoin.se” om det finns någon annan sajt som ligger dig varmare om hjärtat. :wink:

Jag tog din text rakt av och skrev ut 45 sedlar till.
Så här blev resultatet, baksidan syns i mitten: i.imgur.com/OSDWIGh.jpg

Totalt utdelat hittils: 37 x 10 mBTC.

Kul! Får se om det dyker upp några undrande personer här på forumet snart då.

om ni skulle skriva ut med bitcoinpaperwallet.com på lite finare papper och sätta på hologramfilmen så skulle antagligen många fler tro att det har ett högt värde. Nackdelen skulle väl vara att pappersplånboken i sig då kanske blir dyrare än bitcoinen som läggs därpå.

Jag vet att det ser proffsigt ut med tjockt bra papper, har sjäv gjort mig en drös pappersplånböcker den vägen.
(Givetvis från en offlinedator bootad från ett read-only usb-minne, efter att ha kontrolläst källkoden)

Jag har också använt bitcoinpaperwallet.com för att skriva ut, men på vanligt papper. Det kändes nästan som en riktigt sedel men det kommer bli bättre när hologramtejpen kommer på posten. Ska prova att skriva ut på tjokare papper oxå.

Det skulle vara intressant om det gick att trycka sedlar med ett skrapbart skickt precis som TRISS-lotterna har.