Spåra transaktion

Hej!

Kan man spåra en transaktion av Bitcoins som inte kommit fram till mottagaren??

Dvs, avsändaren har skickat bitcoins och säger att på grund av överbelastning igår så har inte bitconen kommit fram till mig.

Går det att spåra denna transaktion och vad gör man när man hittar den för att den ska registreras??

Hur lång tid tar det innan den registreras på nätverket och ankommer till mottagande plånbok??

Är det vanligt att transaktioner blir “hängande i luften”??

Tack på förhand för svar

Hej!

Ja den som skickade bör ha ett transaktions-ID som du kan få. Knappa in det i en block explorer, t.ex. här:

Där kan du se om transaktionen är “unconfirmed”, alltså inte har kommit med i ett block (än) eller om den har kommit med i ett block och hur länge sen det i så fall var.

Det kan hända att det tar tid innan en transaktion kommer med i ett block om personen som skickade har bifogat en för liten avgift. Det kan i så fall vara slarv, snålhet eller bara otur (minimiavgiften som krävdes för att komma med i ett block började kanske stiga efter att personen skickat iväg sin transaktion).

Tack så mycket.

Ytterligare ett par frågor.

Vad händer om man har skickat med för liten avgift??
Återgår transaktionen till avsändaren och hur lång tid tar det i så fall??

Hur långt är ett transaktionsID??

Så alla utgående transaktioner listas och är sökbara??
Kan en utgående transaktion innehålla flera mottagare??

Tack på förhand

Mvh

I teorin så kan en sån transaktion “hänga i luften” hur länge som helst. Så länge den inte bekräftats i ett block är det möjligt för avsändaren att skicka samma bitcoin igen med t.ex. högre avgift för att få denna transaktion att komma med i ett block. I praktiken hanterar olika plånböcker sådana här situationer på olika sätt, vissa har stöd för s.k. replace-by-fee och låter dig enkelt öka på avgiften, med andra kan man hamna i krångliga situationer.

Det kan se ut såhär (så att knappa för hand är inte rekommenderat): 4f74047ed0ac87dbb3dd42fdee9b6e60010d7ab0fa3ab9eb45f4a35739625cdd

Ja, du kan t.ex. använda sajten jag länkar i transaktions-ID:t ovan.

Ja

Hej, D.H,

Förlåt min okunskap, men menas det här att man kan se var mina Bitcoin befinner sig just nu?
Ska jag skriva in hela nyckel för att kunna se?
Kan ingen annan ta den då? Var inne på sajten och begriper ingenting :face_with_hand_over_mouth:

Förlåt min okunskap, men menas det här att man kan se var mina Bitcoin befinner sig just nu?

Antingen söker du på din wallet adress och kan då se hur mycket bitcoin du har möjlighet att spendera.
Eller så kan du söka på en transaktion. En transaktion kan vara antingen bekräftad - då är den inkluderad i ett block i blockkedjan, och bitcoin har överförst till de nya adresserna. Eller så kan en transaktion vara obekräftad. Då HAR DEN INTE GENOMFÖRST. DÅ ligger den i en “pool” av andra obekräftade transaktioner och väntar på att inkluderas i en block för att bekräftas. Är avgiften satt för lågt så kan det ta länge, eftersom miners väljer de transaktioner som betalar bäst avgift först, när de sätter ihop blocken.
Är avgiften satt alldeles för lågt så kommer transaktionen troligen aldrig att bekräftas, utan hänger i luften på obestämd tid, tills den eventuellt förkastas.

Ska jag skriva in hela nyckel för att kunna se?
Du ska ALDRIG någonsin, skriva in din privata nyckel, dina 12 eller 24 ord, någonstans online. Vill du följa dina bitcoin så sök på dina publika adresser och på dina transatktioner.

Kan ingen annan ta den då? Var inne på sajten och begriper ingenting
ingen kan ta dina bitcoin från en pågående transaktion. Enda chansen att någon annan kan spendera dina bitcoin är om de har tillgång till din privata nyckel (seed) 12 eller 24 ord. Eller om du har dem på en hemsida eller börs så kan den bli hackad och då tappar du dina privata nycklar eftersom börsen förvarar dem åt dig.

Till J.S.

Tack så mycket för ditt svar! Nu förstår jag mycket bättre :+1:

1 gillning