Spara paperwallet som pdf

Jag undrar ifall det kan anses säkert att skapa en paper wallet på tex bitadress medan man är offline och spara den med windows print to pdf funktionen till en vanlig usb som man pluggar ut innan man kopplar på internet igen, och sedan aldrig använder innan det är dags att föra över bitcoinen till en handelsplats för försäljning. Borde i mitt huvud vara lika säkert som att skriva ut pappret, såvida inte windows sparar pdf:en i nån temp mapp? (jag vet att det finns bättre lösningar än paperwallets, jag försöker bara lära mig så mycket jag kan) tack!

Om du ändå ska lagra den digitalt, varför då ha en “paper wallet” överhuvudtaget? De rekommenderas inte ens för riktigt papper. Om du ändå har en USB-sticka (kryptera den!) kan du ju bara lägga din wallet.dat-fil där.

Hur får jag en wallet.dat-fil om jag köper bitcoin på tex coinbase? Jag förstår inte heller varför kryptering är viktigt ifall usb stickan ligger i en låda 10m från datorn?

Med wallet.dat syftar jag på att du använder Bitcoin Core-programmet.

Kryptering är minst sagt viktig om någon snor din USB-sticka från lådan.

Ok, jag ska ge mig in på bitcoin core så småningom, men som jag förstår det så kommer wallet.dat då att finnas på min dator, (precis som med en software wallet?) vilket innebär att datorns säkerhet blir a och o. Jag är i detta skede ute efter en metod som är så “lowtech” som möjligt, dvs printa ut på papper eller förvara på usb kopplad från internet (om jag blir av med den, precis som du säger, eller ifall huset brinner ner, då är allt borta såklart). Så tillbaks till min första fråga, sparar windows nån temporär version av filer man omvandlar till pdf, och/eller sparas filer man skriver ut temporärt nånstans där de är åtkomliga? Är det i allmänhet säkert att flytta omkring hemliga filer då datorn är i flightmode och räkna med att man är immun?