Skatteregler vid handel

Som jag förstår det skall man i Sverige nu ta upp till beskattning vinsten på bitcoins varje gång man köper något för bitoins.

Förutom att jag inte tycker att denna regel är rimlig, så tror jag mig förstå vilka problem frågan medför. Om det hade gällt samma sak för bitcoin som för att handla med svenska kronor, så måste detta gälla för alla kryptovalutor. Och i så fall följer det troligen att det måste gälla för alla virtuella valutor, oavsett var de kommer ifrån eller hur de fungerar. Steget till alla slags elektroniska värdehandlingar är sedan inte så stort.

Om man öppnar upp denna dörr, så tror jag det kan finnas en hel värld av problem.

Men, jag tror inte det finns något alternativ. I förlängningen kan bitcoin framtvinga en genomgripande förändring av skattesystemet?

Ja bitcoin/virtuella valutor klassas inte som en valuta utan skall kapitalbeskattas.
(Rätta mig om jag har fel för är inte helt säker på det men tror det är så.)

Men en följdfråga, detta gäller alltså när man handlar med bitcoin. Dvs köper något för sina bitcoins. Det gäller inte bara när man säljer sina bitcoins gentemot dollar/kr?

Jag tycker det är rimligt att man betalar reavinstskatt om köpt en större grej för bitcoin. Säg att man köper en bil för bitcoin som man köpt för några kronor för ett par år sedan, då är det givet att man ska skatta för värdeökningen. Men det borde finnas en gräns för när det blir aktuellt med reavinstskatt, för så som det är nu (om jag förstått saken rätt) så behöver man i princip räkna på reavinst för varje kaffekopp man köpt med bitcoin.

ok det är så alltså! :confused:
Men det var ju ett bra förslag du hade. Belopp över x antal kr så ska man inte behöva betala reavinstskatt.

Notera att regeln som säger att du skall beskatta din vinst vid varje enskilt köp enbart gäller om du går med vinst på köper. Om säljaren av en kopp kaffe prissätter kaffet i bitcoin så får du en kopp kaffe som är värd exakt lika mycket som du betalar och därmed har du inte gått vinst. Om säljaren av din kopp kaffe däremot prissätter i svenska kronor och accepterar bitcoin enbart som ett betalmedel så anses du fått ett värde motsvarande värdet i svenska kronor.

Allt verkar bero på vad det står på kvittot snarare än hur verkligheten ser ut, så vill ni som konsumenter slippa ta itu med kostnaderna av att redovisa varje enskild “spendable output” så behöver ni be dem ni handlar av om ett kvitta som visar kostnaden i bitcoin istället för kostnaden i kronor. (Alltså, enbart bitcoin, inga belopp i SEK bör vara med på kvittot).

I dagsläget tror jag inte det är många säljare som kan ge er detta dock.

Intressant!
Tror du sagt detta vid något tillfälle. Men om man minear fram 1 btc. Skall man då beskattas på 1 btc. Eller är det värdet som 1 btc ökar med från då den blev fram minead till då den används? Dvs samma som när man köper 1 btc för kr.

Men om det man köper nu visar sig vara värt 1 btc (på kvittot), så behöver man inte skatta något alls även för fram minead btc? Medans om det man köper något som är värt 1000 kr som motsvarar 1 btc (säger vi teoretiskt) medans då den blev fram minead hade ett värde av 600 kr. Då skall man betala reavinstskatt på 400 kr som är ökningen. Men bara OM det på kvittot står att köpet kostar 1000 kr?

När du säljer en BTC, eller köper något av värde som benämns i en annan valuta än BTC så skall du titta på ditt kvitto eller bevisföring för ditt utlägg att inskaffa just den BTCn och jämföra detta med det värde ditt nya kvitto säger att du har fått. Är värdet positivt skall du skatt på det, är värdet negativt skall du göra ett skatteavdrag.

Helt korrekt. Om du saknar ett kvitto för din inminade BTC och du sedan köper en tjänst eller vara för den och det på kvittot står att varan kostar i BTC och aldrig nämner några andra värdeförhållanden så har du inte gjort vare sig vinst eller förlust och har därför inget att beskatta.

Det är i alla fall konsekvensen av dem nuvarande reglerna från skatteverket som lägger sin grund i prissättningarna som är skrivna på kvitton istället för marknadsvärdet av saker.

Det är troligt att skatteverket har fler regler som säger att när man handlar särkilda typer av saker skall kvitton åsidosättas och marknadsvärde enligt vissa kurser skall användas, exempelvis kan jag tänka mig att skatteverket hanterar värdepapper och värdefulla metaller på det här viset.

Att kvittot aldrig nämner några andra värdeförhållanden. Menar du även att sidan man köper produkten på inte nämner vad den kostar i tex kr?
Annars borde det väl vara en rätt så lätt åtgärd att be försäljaren skriva ut kvittot där det bara visar priset i btc.

Men att se webhallen helt gå ifrån att visa sitt pris i kr på sidan känns långt borta :slight_smile:

Nej, jag talar enbart om kvittot.