Skattehantering vid gåva

Hejsan folket! :grinning:

Hoppas allt lirar bra för er här under denna bull market.

Min situation:
Jag och min bror investerar tillsammans i krypto. Hans bank har satt lite käppar i hjulet för oss med en investering vi skulle vilja genomföra (genom hans konto) ASAP, vilket har lett till att jag istället kommer få göra investeringen åt oss. Eftersom att jag håller på med egna trades vill jag gärna hålla våra gemensamma trades separerade och låta dem gå genom hans konto och därmed också hans deklaration.

Min fråga är hur det nu fungerar skattemässigt för min del om jag skulle köpa denna kryptovaluta för mina FIAT, sedan ge den till honom som en gåva?

Jag har kunnat läsa mig till hur det fungerar för honom, dvs. att han betalar vinst/förlust på mitt omkostnadsbelopp minus vinst-/förlustbelopp vid försäljning, men jag har inte kunnat få fram hur det fungerar för min del som ger honom krypto jag har köpt och som sen försvinner från mitt konto. Hur deklareras det i slutändan för min del?

Ha en fin måndag, allihopa!!

Som du skriver så “tar han över” ditt omkostnadsbelopp och kommer att skatta för värdeökningen. Därmed behöver inte du deklarera eller skatta något eftersom en gåva i sig inte innebär nån beskattning. Det är i alla fall så jag har förstått det.

Disclaimer: Jag är inte skattejurist. :slight_smile:

2 gillningar

Uppskattar svaret!! Tack :grinning:

En till grej du kan göra är Subaccounts på FTX. Gör det väldigt lätt att isolera olika positioner :slight_smile:

Och om ni har problem med svenska banker som bromsar överföringar så skaffa ett konto hos N26 och “studsa” via ett konto där. Dom har aldrig stoppat mina transaktioner.

Hoppas det löser sig!

Ursäkta det supersena svaret, Erik. Hänger bara här sporadiskt :sweat_smile:

Det där låter ju superintressant. Tack så hemskt för tipsen!

Ha en fin dag!!