Skattefråga vinst bitcoin och altcoins

Hej,

Jag har handlat lite med Bitcoins och altcoins med mindre belopp senaste 3 åren, mest som en hobby.
Senaste tiden har dock värdet ökat ganska betydligt, och tänkta casha ut lite då det känns surt om marknaden skulle kollapsa.
Är dock i tvivel hur jag skall räkna ut genomsnittskostnaden för skatteberäkning då altcoin handeln har genererat fler Bitcoins en vad jag ursprungligen har köpt för fiat.
Är det andra som har rapporterat in till Skatteverket och vet hur det går till?

Exempel:

Köpt 1 Bitcoin för 5000 SEK/BTC, genomsnittskostnad 5000 SEK.
Köper 100 Ether för 0.1 BTC (0.001 BTC/ETH)

Prisökning sker, säljer 50 ETH för ny pris 0.1 BTC/ETH för 5 BTC. Samtidig ökar prisen på BTC till 10000 SEK/BTC
Sitter nu på 5.9 BTC och 50 ETH, totalt värde ekvivalent till 10.9 BTC.
Säljer 2 BTC för 20 000 SEK.

Vad blir genomsnittskostnaden? 5000/5.9 ~ 850 SEK/BTC? 5000/10.9 ~ 460 SEK/BTC?

Har själv inte växlat tillbaka till fiat så jag vet inte säkert, men det borde väl i princip bara vara att jämföra
hur många SEK man betalat och antalet SEK man får tillbaka?
Vad man gör däremellan spelar ingen roll, man kan fritt växla mellan olika kryptovalutor.

Om du köper för x SEK och säljer (allt) för y SEK så är vinsten y - x.

Om du bara säljer en del av tillgångarna så tar du bara den delen av köpesumman,
dvs om andelen du säljer är z procent så blir vinsten yz - xz = (y-x)*z.
Om jag inte missat något.

Jag tror inte att marknaden som helhet kommer kollapsa, detta är bara början.
Vissa kryptovalutor kan säker komma att korrigeras i pris, men andra kommer fortsätta stiga.

Jag tror inte bitcoin kommer stiga om inte transaktionskapaciteten ökar,
men någon avgrundsdjup krasch har jag svårt att se.

Mitt tips är litecoin, fortfarande undervärderad om man tittar på de möjligheter som finns.

Tack för input! Det låter rimligt, och blir samma resultat som vid omkostnadsbelopp 5000/10.9 ~ 460 SEK/BTC i exemplet om jag inte tar fel. Men vad Skatteverket vill man skall göra är kanske något annat… Vet du med säkerhet om man får växla fritt mellan olika kryptovalutor/finns det någon officiell källa?

Håller med, kommer nog bara sälja en liten andel över en lite längre period. Blir roligt att se hur situationen ser ut om ett år! Hade aldrig gissat det skulle se så här ut för ett år sedan :slight_smile:

Du får nog inte växla fritt mellan olika valutor.

Vid varje enskild transaktion (oavset vilka cryptovalutor/fiatvalutor du växlar mellan), så skall du nog uppskatta värdet på din transaktion enligt gällande växlingskurser.

Exempel:
Du köper 10 bitcoin för 2000kr/styck.
Du köper 10 ether för 500kr/styck.

Du säljer 5 ether för 1 bitcoin när ether är värt 1000 och bitcoin är värt 5000.

Dina 5 ether var således ursprungligen värda 2500kr, och du säljer dem nu för ett värde av 5000kr, och detta påverkar nu ditt genomsnittsvärde för både dina ether och dina bitcoin.

Jag rekommenderar starkt att du kontaktar skatteverket direkt och ber dem att hjälpa dig med att reda ut detta.

Reglerna när jag skulle skatta för mina bitcoin klassade dem som en “övrig värdehandling”, men sen å andra sidan hävdade dem bestämt att en bitcoin är en fil så… tja, vem vet.

Min rekommendation kvarstår: ring och prata med dem, dem har en skapligt bra kundtjänst, och bor du nära borås kan du även ta ett personligt möte med dem för mer hjälp längs vägen.

Tack! Kommer kontakta SV ang. skatt vid växling mellan kryptovalutor och rapporterar om jag får svar. Lite konstigt att det inte finns någon information om detta…Någon speciell anledning till att man måste åka till Borås för personligt möte?

[/quote]

Deras kontor är i Borås, och jag tror inte dem gör dagsutflykter.

Jag bodde i göteborg när det var dags för mig, så jag tog tillfället i akt och åkte dubbeldeckarbussen :slight_smile:

Hur mycket måste man sålt för (Bitcoin till SEK) för att man ska ta med det?

Varför anmäla det till dem överhuvudtaget?

MVH

Ace

Allt över 0.00 SEK

För att dem vill att man gör det, och har rätt att använda våld mot dig?