Skattefråga: valutaväxling SEK/EUR/Stablecoin

Hejsan! En skattefundering som jag hoppas att nån kanske har bättre koll på än vad jag har.

Jag har gjort ett antal SEPA-överföringar från mitt svenska bankkonto till Coinbase i valutan EUR. Dessa EUR har nu legat ett par månader på mitt Coinbase-konto utan att jag köpt något för dessa. Jag tänkte nu köpa lite BTC och kommer då att få skatta på eventuell ökad valutaförändring (det vill säga om Euron stärkts från det att jag gjorde dessa SEPA-överföringar, vilket den har).

Nu till mina frågor: om jag vid varje SEPA-överföring istället direkt köpt/konverterat dessa EUR mot en stablecoin/USDC, hade jag då:

1. behövt skatta för eventuell valutaförändring (känns ju svårt med tanke på att kursen inte hunnit ändra sig då konverteringen från EUR till USDC sker samma dag)?

2. inte räknas väl en stablecoin som USDC som en ”vanlig” FIAT (exempelvis ”vanlig” USD), utan när jag konverterat från EUR till USDC så är transaktionen/avyttringen klar, och jag behöver inte räkna på nån framtida valutaförändring när jag väl sedan konverterar/köper USDC mot BTC?

Tacksam för hjälp!

Ha det fint!