Skatt på localbitcoins

Har en annons på localbitcoins. Funderar på hur jag skall lägga upp skatten på detta.
Vi säger en bitcoin är värd 3000 kr. För enkelheten skull så säljer jag min bitcoin för 3100 kr. Localbitcoins tar 10 kr i avgift.
Min vinst är då 90 kr. Ska jag skatta på den summan och finns det någon gräns mellan när man inte behöver skatta och när man ska skatta? Dvs det ska skattas när det börjar bli lite mer verksamhet bakom det, även om det inte är några större pengar?

Och om det ska vara helt korrekt så ska jag kolla upp vad jag köpte den bitcoinen för diffa den mellanskillnaden som förtjänst eller förlust? Så om jag köpte den bitcoinen för 2900 kr. Då har jag i exemplet tjänat 200 kr på värdeökning, och skall då utöver skatt på 90 kr även skatta på 200kr till mitt pris eller är det 100kr till marknadspris?

Och finns det någon form av förståelse över att det blir svårt att redovisa varje affärs exakta siffror? Eller att det rör sig i takt, dvs att nästa gång jag köper en bitcoin så är det kanske för 3000 och då sjunker den 100 kr till 2900. Ska jag då redovisa förlust på 100 kr sen vinst för jag sålde den för 3000 kr?

Så i slutändan om den rör sig upp och ner så “jämnar det ut sig”. Vilket borde göra att det räcker att skatta på vinsten som jag säljer den för extra än marknadspriset. Vilket jag tycker är mer humant för en icke företagare med :slight_smile:
Men det tycker säkert inte skatteverket. Även funderat på om man vågar ringa och fråga dem, eller blir man direkt svartlistad för att man nämner bitcoin? Eller att man ens ställer frågan.

Det är genomsnittsmetoden man ska använda för att följa gällande regler för reavinstbeskattning av bitcoinförsäljning.

Dvs. du ska räkna ut den genomsnittliga anskaffningskostnad för alla dina köp av bitcoin. Om du har minat fram dina bitcoin så är den kostnaden noll kronor, enligt skatteverket. Men låt oss säga att din genomsnittliga anskaffningskostnad är 1000 kronor. Sedan säljer du en bitcoin för 2000 kronor, men du har omkostnader för 100 kronor vid försäljngen, t.ex. provision till börsen/mäklaren. Då är reavinsten 900 kronor, som du ska betala 30% skatt på.

Men, IANAL

Ok!

“Genomsnittliga anskaffningskostnadden för alla dina köp av bitcoin”. Har jag köpt 10 st men bara sålt 1. Är det fortfarande anskaffningskostnad på 10 st? (alla mina bitcoin).
Säg om man var tidigt ute och köpte 1 000 st bitcoin för 10 kr / st. Medans om jag säljer en för 2000 kr. Då har jag ju en ökning på 1990 kr vilket jag sedan ska skatta på?

Men om vi tar ungefär samma exempel där jag köpt 1 000 st för 10 kr / st. Medans om jag nu när jag börjat köpa och sälja lite så har jag köpt en för 1900 men sålt för 2000. Då blir ju egentligen fortfarande en genomsnittsökning på ~1990 kr som jag ska skatta på. Dvs ca 600 kr för jag sålt en bitcoin med en egentligen ökning på 100 kr.
Det går ju inte?

Jo, men så är det. Om du har haft turen/insikten att köpa en stor mängd bitcoin i ett tidigt skede så kommer din genomsnittliga anskaffningskostnad att förbli låg och där med reavinsten hög, såvida du inte idag köper lika många eller fler bitcoin. Och bitcoinen är inte individuella, så du kan inte säga att den bitcoinen du säljer idag var den du köpte för en månad sedan.

Men, IANAL

Är du helt säker på detta? Om du inte har flyttat bitcoinen så borde du kunne se det som olike investeringar som betalat av olika mycket så länge du håller reda på dina inputs och outputs?

Jo, det är jag hyffsat säker på att är skatteverkets åsikt i frågan. Och att bitcoin inte går att indentifiera individuellt tycker jag också är basic common sense. Det skulle väl gå att hålla reda på enskilda mynt om det var fråga om fysiska guldmynt, men inte när det är ett virtuellt mynt som är delbart med åtta decimaler.

Här är förövrigt vad skatteverket skrivit i frågan:
skatteverket.se/rattsinforma … efced.html

Försäljningen av bitcoins påverkar inte medelvärdet på inköpspriset. Räkna ut medelvärdet på följande sätt:
A = summan av allt du betalt för inköp av bitcoins
B = totala antalet bitcoins du köpt
Medelvärdet är nu A/B.

Dessvärre hade jag ju inte den turen att köpa x antal bitcoin billigt. Men jag har ju mineat fram lite bitcoin.
Vilket isåfall innebär att jag inte skulle kunna sälja någon. Men på det du skrev att anskaffningsvärdet är 0 kr på fram mineade kanske stämmer. Men är inte det exkl mineingutrustningens pris + el?

Alltså det är ju inte lätt att sammanställa allt, om det ens går.

Nej, mining utrustningens anskaffningspris får du bara dra av från en försäljning av mining utrustningen i sig - Inte från försäljningen av bitcoins minade med utrustningen.

Var kommer din info ifrån? Normalt för a bedriva ett företag, produktion, affärsverksamhet så får man dra av investeringskostnader från den vinst man gör. Miningutrustning saknar värde i ett privat icke-vinstgivande sammanhang.

Om syftet med en verksamhet inte är att tjäna pengar, och det är fråga om en mindre summa pengar
så är det en hobbyverksamhet.

Då behöver man väl inte betala någon skatt på eventuell “vinst”, eller har jag missförstått detta helt?
Och det är ju ingen skillnad på bitcoin eller en utländsk valuta.

Ett exempel:
Man växlar 10 000 SEK till EURO för en planerad utlandsresa, och resan av någon anledning inte blir av.
Man sparar euro-sedlarna i ett år, och åker sedan iväg ett år senare.

Växelkursen har då ändrats så att man “tjänat” 1000 kr, dvs hade man växlat vid denna tidpunkt
hade man behövt växla 1000 kr mer för att få lika många euro.

Detta är en mindre summa och syftet har aldrig varit att tjäna pengar.
En hobbyverksamhet helt enkelt, och då behöver man väl varken redovisa detta eller betala någon vinstskatt.

Byt ut euro mot bitcoin ovan, och du har vad som gäller när man handlar med småsummor
utan något syfte att tjäna pengar.

Lite läsning:
momsens.se/hur-mycket-far-ma … gistrera-f

Ang. detta: Hur vet localbitcoins att du har sålt något så att de kan ta ut sin 10kr i avgift? Tar de betalt per upplagd annons eller? För de lär ju inte ha koll på vad för transaktioner du gör mer personer som kontaktar dig?

Oj var skeptisk först men tror du har rätt faktiskt. Kan vara värt att läsa på skatteverket vad som gäller. Inte för att de har någon större koll haha