Seriösa aktörer?

står i begrepp att investerat bitcoin, men har uppmärksammat att ett stort antal aktörer vill komma åt mina pengar på sofistikerat sätt. Alltså… skall man tveklöst vända sig till de handlare som finns godkända av finansinspektionen? Den andra frågan är: låter man dessa valutatraders ta hand om själva köp/sälj aktiviteten? eller är man själv satt att göra köp/sälj? tredje frågan Vad gör värdet på bitcoin då andra valutor ej är kopplade till denna?

för att förstå vad denna business handlar om: är det meningen att man själv som placerare skall utföra både köp och sälj-positioner eller Finns det välutbildade traders som tar hand om just denna handel, då jag själv är rätt okunnig om spelet? dras ett courtage för denna handel ?

Jag flyttade in båda dina frågor i samma tråd, då de verkade gälla ungefär samma sak.

Det finns som du säger många oseriösa aktörer, ibland rena bedragare som försöker få dig att “investera i bitcoin” när det kanske inte ens finns några bitcoin där.

Så ja, mitt råd är definitivt att hålla dig till seriösa och reglerade aktörer. Jag tycker också att det första du ska göra att läsa på lite mer om bitcoin. När du köper bitcoin är du själv ansvarig för att förvara dessa bitcoin (även om du kan överlåta det ansvaret till någon annan). Läs mer om olika plånböcker här: https://www.bitcoin.se/valj-en-planbok

Vad gör värdet på bitcoin då andra valutor ej är kopplade till denna?

Värdet på bitcoin styrs precis som för andra tillgångar som guld eller aktier (eller de flesta vanliga valutor) av utbud och efterfrågan. Vill många samtidigt köpa till det pris som någon just nu är villig att sälja till så kommer priset att stiga och om det är tvärtom så kommer det att sjunka. Som sagt, det är precis samma mekanismer som för andra tillgångar.

Sen kan man förstås fråga sig varför bitcoin är värt något, vad det är som gör att människor vill ha bitcoin. Om detta finns en bra text i vår FAQ: https://www.bitcoin.se/faq/var-far-bitcoins-sitt-varde-ifran

för att förstå vad denna business handlar om: är det meningen att man själv som placerare skall utföra både köp och sälj-positioner eller Finns det välutbildade traders som tar hand om just denna handel, då jag själv är rätt okunnig om spelet?

När du kallar det för “spelet” så låter det som att du vill tjäna pengar på day-trading, alltså att på kort sikt köpa och sälja vid precis rätt tillfällen. Det finns de som ägnar sig åt sådant men det är väldigt liten chans att det är något du skulle tjäna pengar på om du försökte. Och om någon erbjöd sig att göra det åt dig skulle jag definitivt tacka nej.

Jag tycker att du ska se bitcoin som en långsiktig placering, mer som en “tråkig” aktie. Läs på ordentligt och om du tror att bitcoin har en framtid så köp en summa och spara den. Ditt perspektiv bör vara flera år.

dras ett courtage för denna handel ?

När du köper bitcoin från en börs eller liknande så tas nästan alltid en avgift ut ja. Denna är liten på regelrätta bitcoinbörser (som t.ex. Kraken) och högre på de svenska sajter som erbjuder direktköp via Swish mm. Vill du göra det enkelt så kan du köpa direkt här på bitcoin.se, genom vår partner Safello. Kolla in sidan Köpa bitcoin för olika alternativ.

tack för bra svar, D

1 gillning