Sälja bitcoins via Safello via hårdvaruplånbok?

Jag greppar inte riktigt detta. Via Safellos egen sida, är det ens möjligt att sälja bitcoins om man har dem sparade på en hårdvaruplånbok?

Safellos sida är jäkligt avskalad och jag kan fatta motiveringarna bakom det, men det är stört omöjligt för mig att reda ut hur man ska hantera bitcoins genom deras tjänst.

Någon som har koll på det här?

Hej!

När du säljer så får du helt enkelt en bitcoinadress presenterad som du ska skicka dina bitcoin till, så det bör absolut gå att göra från din hårdvaruplånbok.

/David

Ok, tack för detta.

En annan sak som gör att jag drar öronen åt mig lite är när jag ska koppla ett bankkonto till transaktionen.

Då dyker det här upp när man ska tillåta Safello/Tink att få tillgång till information:

By following through this service, we’ll collect financial data from you. These are the data points we will collect from you:

“### Financial account information
This includes account numbers, balances, account types, loans, interest rates and other information tied to your accounts.”

Jag fattar att de kan behöva information om vilka konton som ska kopplas för att det ska lira att göra transaktioner, men “saldon”, “kontotyper”, “räntesatser” och “annan information”…? Det där låter ju lite väl brett kan jag tycka.

Är det för mycket foliehatt att tycka att det här låter som att man delar lite för mycket information bara för att kunna knyta konton?
Det kanske är vanligt att dela så mycket information när man knyter konton till tjänster?

Jag vill minimera min informationsspridning, men fortfarande hitta en tillräckligt trovärdig leverantör, det är därför jag ställer de här frågorna.

Låter helt bisarrt att Safello skulle kräva att få veta saldot på bankkontot.

Den andra svenska bitcoinmäklaren, bt.cx, kräver de samma sak?

Det ser ut som att bt.cx har en helt manuell behandling om man kikar här: https://bt.cx/en/howto-sell-bitcoin-guide/

Det verkar som att de låter det vara helt upp till användaren att mata in rätt uppgifter, vilket kan öka risken för felinmatning, men åas delar man inte med sig av tonvis med uppgifter bara för att göra en försäljning.

Håller med om att det låter som onödigt mycket information att samla in. Framgår det om det är Safello eller Tink (eller båda) som får tillgång till informationen?

Jag är faktiskt lite osäker. När man trycker på “Connect a bank account” dyker det upp en popup vattenstämplad “Tink” i ena hörnet.
Man ska här leta upp sin bank, och när man valt sin bank står följande text:

“Safello AB will obtain some of your financial information. [Read More]
By using the service, you agree to Tink’s [Terms and Conditions] and [Privacy Policy]”

[Read more] resulterar i texten jag postade tidigare.
Jag har inte läst Tinks all dokumentation…

Så båda företagen inblandade här, men det är otydligt om de samlar på sig samma eller olika uppgifter…