Sälja bitcoins. Skattefråga

Jag är rätt så färsk i denna branch men en sak jag undrar över är hur man som privatperson är skyldig att skatta för vinster man gör på att tillverka och att sedan sälja bitcoins ?

Borde det inte vara som att köpa och sälja vilken valuta som helst ?

Som privatperson betalar man om jag förstått det hela rätt 30% skatt på valutahandel.

Jag har inte hittat något med substans i vad det egentligen är som gäller när jag har googlat. Skatteverkets skämt till hemsida får man inte ut mycket vettigt av heller.

Någon som vet något och har lust att reda ut hur det fungerar ?

Tack på förhand !

Det går att ställa en fråga till skatteverket.
Själv hade jag frågat dem om en grej, och jag fick ett hjälpsamt svar tillbaka. Processen var typ följande, men jag har anpassat den till dina behov:

1. Gå till skatteverkets hemsida
  2. Längst ner till höger klicka på “» Skicka e-post”
  3. Klicka “Ställ en fråga & kontakt i ärende”
  4. Klicka Privat.
  5. Klicka på “Arbete & inkomst” och klicka sedan på den gula Välj knappen
    Obligatoriska fält är E-postadress:* och Min fråga:*

Hjälpte detta? :slight_smile:

Svar från skattemyndigheten:

"Hej

Försäljning av bitcoins ska beskattas som kapitalinkomst. Tillverkar man själv bitcoins som sedan säljs ska hela kapitalvinsten beskattas, man har inga avdragsmöjligheter. Köper man bitcoins som man sedan säljer vidare så får man dra av anskaffningskostnaden mot försäljningspriset för att räkna ut vinst/förlust"

Trevligt att se att någon faktiskt har fått svar från dom. Själv har jag försökt 2 gånger senaste året.

Jag har fått följande svar då jag frågade för ett tag sedan:

[quote]date: Thu, Apr 18, 2013 at 1:50 PM
subject: Sv: Försäljning av bitcoins ID:XXXXXXXX

Skatteverket uppfattar att Bitcoin i grunden är datafiler, som kan överföras mellan olkia(sic) personer. Överlåelse av Bitcoin kan alltså jämställas med försäljning av t.ex. guld, konst, frimärken och olkia(sic) former av rättigheter. Det innebär att inkomsten ska deklareras på blankett K4 avsnitt D, som gäller för s.k. övriga tillgångar som inte har använts för personligt bruk´, 52 kap Inkomstskattelagen.

Bitcoins kan säljas (växlas) mot betalning i t.ex. kronor, euro. USD eller annan verklig valuta. Försäljningsintäkten är då vad som erhålls i kronor, eller omräknat till kronor om betalning ehållits i annan valuta. Bitcoins kan även användas som betalning (byte) för att få en annan vara eller tjänst. Bitcoins anses då sålda för en ersättning som motsvarar värdet av den köpta varan eller tjänsten. Bitcoins som har förvärvats genom t.ex “mining” har ingen anskaffningsutgift. Hela inkomsten vid överlåtelse av Bitcoins blir alltså en kapitalvinst som beskattas med 30 procent.

Joacim Klang

Solna strandväg 22 17194 SOLNA
joacim.klang@skatteverket.se
skatteverket.se[/quote]