Safello lanserar en ny webbdesign för sin hemsida

Safello har nyligen slutfört en investeringsrunda om 4 miljoner kronor. Investeringsrundan leddes av Bitcoin-förespråkarna Erik Voorhees och Roger Ver, tillsammans med VD:n för Blockchain.info, Nicolas Cary, och affärsängeln Victor & Victor. Safello har nu lanserat en helt ny webbdesign av företagets hemsida i syfte att förbereda sig för expansionen på den europeiska marknaden genom att kunna erbjuda en säker väg till Bitcoin.

Med hjälp av våra investerare och användare, har vi gjort en helt ny hemsida. Vi har gjort det lättare att verifiera sig samt köpa och sälja Bitcoin. Vi har reducerat friktionen i verifikationen genom att göra processen till en en gångs händelse, du behövar bara göra det en gång sedan kan du köpa och sälja för hur mycket du vill.

Vi har även tillagt MobilBankID till vår tjänst, du kan alltså registrera och verifiera dig med hjälp av din smartphone utan att lämna datorn eller skicka in några dokument.

Uppdatering:
Sedan launchen har vi finslipat tjänsten och eliminerat buggar.

hit för hela pressmeddelandet
Vill du veta mer om vad som ändrats hos Safello? Läs gärna vårt blogginlägg där vi beskriver uppdateringarna utförligare mer om vad som har ändrats hos Safello

Artiklar:
Techcrunch
Arcticstartup
SvD
Venturebeat

Keep up the good work!

Ett önskemål dock, kunde ni lägga på ett RSS-flöde på er blogg, vore enklare att hålla sig ajour med Safello.

Vid mina tidigare köp och sälj av Bitcoin har jag använt kapiton.se och fybse.se.

Inte vid något tillfälle har jag behövt uppge vem jag är och var jag bor. En anledning kan vara dom låga volymerna på mina transaktioner <5.000:-
På safello måste jag det. Anledningen anges till att motverka penningtvätt. :smiling_imp:

Det jag inte riktigt förstår är varför just safello måste veta vem jag är. Det vet redan bankgirot. Så pengarna kan spåras oavsett om jag uppger mitt namn och personnummer och adress för safello. Vad kommer safello använda uppgifterna till egentligen? Vad händer om safellos uppgifter om mig hamnar på avvägar? :question:

Pengarna kommer från eller till ett bankgiro vilket redan är registrerat och i högsta grad spårbart för myndigheter.

Jag tror det är lag på det. Se Safello AML.

Tack,
Det kan vi definitivt göra, jag skickar feedbacken till utvecklarna så borde vi nog kunna fixa en RSS feed :slight_smile:

Jag tror det är lag på det. Se Safello AML.[/quote]

Det är korrekt, vi har gjort bedömningen att vi behöver verifiera alla våra kunder för att följa AML och ha tillräckligt bra kundkännedom.

Mvh
Ludvig

Mycket bra fråga, undrar detta jag med. Tror det ligger väldigt stora intressen i att kunna spåra plånböcker, särskilt den dag skatteverket planerat att jaga bitcoin-investerare som tjäna pengar på spekulation. Där det finns vinster där vill stater vara med och parasitera, de ska ha sitt! Klart att folk inte ska få behålla vinster från högriskspekulation i kryptovalutor. Samtidigt som staten via storbankerna aktivt förstör värdet på fiatvalutorna.

Hej

Det är bra att det dyker upp Svenska alternativ för att köpa och sälja bitcoin, men…

Jag funderar på “avskräckningseffekten” med att begära så fruktansvärt mycket information för någon som skall satsa några hundralappar. Jag vägrar lämna ut så mycket information om mig själv.

Borde ni inte ha någon instegseffekt. Det har de svenska alternativ till er som finns idag.
Och tittar man på regelverket runt penningtvätt så talar dom om gränser för summor. I andra kapitlet paragraf 2 står det om 15.000 euro i enstaka transaktioner.

När det gäller peningtvättsregelverket överlag så kan jag av egen erfarenhet påstå att det ger mer problem för enskilda laglydiga medborgare. Sålde själv vår bil i december och betalningen satte jag inte in på bank för att det var avskräckande med alla frågor. Gissar att andra gör samma sak. :angry:
Läser man om de skadestånd vissa banker betalar för att dom “av misstag” utfört penningtvätt blir man alltmer fundersam över hur regler i frågan verkligen fungerar. Förvisso amerikanska banker men gissar att problemet även finns inom EU och kanske även Sverige.

Sedan frågar jag mig hur säkert mina uppgifter lagras. Litar mer på min bank än så länge.

Tycker det är synd att svenska banker inte själva tar tag i frågan om bitcoin. :frowning:

Hej,

Vi skulle gärna erbjuda enskilda transaktioner och du har rätt i att enligt lag kan vi göra detta.
Dock har vi gjort bedömningen att det är en för hög risk för oss just nu då det inte finns något bra sätt att se till att samma person in gör massa enskilda transaktioner utan att registrera sig, samt att samma person mottar Bitcoin som den som skickar in pengarna.

Vi jobbar aktivt med att göra ett så säkert samt lättanvänt system och vi skulle vilja implementera ett system där våra kunder kan testa vårt system utan att behöva verifiera sig, det är möjligt att vi kan hitta en bra lösning i framtiden men för nu varandra så måste alla våra kunder verifiera sig.

All information lagras krypterat och enligt de lagar som finns, säkerhet är alltid vår högsta prioritet.

Mvh
Ludvig Öberg