Safello har haft mina pengar i en vecka nu, vägrar svara

Hejsan!

Ville bara meddela alla om att Safello sedan en vecka tillbaka har lagt beslag på mina pengar. Utan att ge några raka svar. Supporten har även slutat att svara mig efter jag begärde att få pengarna tillbakaskickade till mitt konto.

Fick mail att min transaktion blev stoppad på grund av:

Hej XXXXXXX,

Tack för att du använder vår tjänst!

Du får det här mailet utav oss eftersom vi, enligt de regelverk vi följer, är skyldiga att inhämta information om våra kunder och deras finansiella transaktioner. Detta är vi även skyldiga att göra löpande eftersom vi behöver hålla vår kundinformation uppdaterad och aktuell.

Då du har placerat ordrar för större belopp skulle vi vänligen vilja be dig utveckla kring användandet av vår tjänst samt om ursprunget för de pengarna som använts för dina Bitcoinbeställningar. Vi ser gärna även att du förser oss med styrkande handlingar då det vidare försäkrar oss om att transaktioner sker i överenstämmelse med vår policy. Du har angett att du använder sparande för att köpa bitcoin hos oss så vi skulle vilja se kontoutdrag som visar detta.

Tyvärr kan vi inte utföra några ordrar förrän vi har mottagit svar men lovar att hantera dina ordrar med prioritet så fort vi får det. Stämmer allt överens och är i sin ordning kommer det även underlätta för att vi framöver ska kunna utföra dina ordrar snabbast möjligt.

Vi har förståelse för om det är känsligt att delge vidare information och hanterar därför alla uppgifter konfidentiellt och enkrypterat. Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att vända dig till oss så svarar vi så skyndsamt vi kan.

Med vänliga hälsningar,

Sofia

Team Safello

Jag har full förståelse och respekt över att dem måste följa dem regelverk som finns. Men jag känner mig inte bekväm med att lämna ut mitt kontoutdrag till dem eller någon annan, då dem kan se mina privata köp, köp i onlinebutiker, prenumerationer osv. Ene del grejer vill man helt enkelt hålla privat. Och detta förklarade jag för Safello. Jag begärde istället att dem skulle betala tillbaka pengarna om dem inte kunde/vill behandla ordern. Detta har dem ännu inte gjort. Dem har även slutat svara på mina mail och dem har inget telefonnummer man kan kontakta dem på?

Sista svaret jag fick av dem var följande:

Tack för att du kontaktat oss.

Vi ber om ursäkt för sen återkoppling.

Din order har blivit flaggad för manuell granskning av vår operationsavdelning. Vi på kundtjänsten har tyvärr ingen information att delge och kommer att återkoppla till dig så fort vi har fått mer information från dem.

Tyvärr har vår kundtjänst inte möjlighet att påverka vår operationsavdelning’s hanteringstid. Tack för din förståelse!

Med vänliga hälsningar,
Max
Safello

Känner mig väldigt arg och upprörd över detta då jag förlorat en del pengar då kursen stack iväg ett par hundra dollar. Så det känns ju väldigt surt. Men även för att dem ignorerar mig. Känns som om dem lagt beslag på mina pengar? Har dem ens rätt att göra så? Jag har ju begärt pengarna tillbaka till samma konto. Jag har dessutom handlat av dem flera gånger tidigare (större summor än denna) utan bekymmer.

Är det flera än jag som råkat ut för detta? Fick ni era pengar tillbaka eller behöll dem dem?

Hur går jag vidare nu? Polisanmälan? Skickade precis ett mail till till dem.
Känns helt sjukt att dem slutar svara och inte ens har ett telefonnummer?

Tack på förhand!

/

Hej!

För förtydligande bara. Gäller det här ordrar som du lagt här på bitcoin.se eller direkt hos Safello?

/David

Hej!

Direkt hos Safello.

/

Fortfarande inget svar från dem. Någon som vet om dem har ett telefonnummer eller annat sätt en mail att nå dem på?

/

Hur lång tid har det gått sedan ditt senaste svar? Är det en vecka alltså? Den enda adressen är nog support@safello.com men jag kan kolla lite om jag kan få tag i någon.

vf köper du via safello istället för privat ?

Kollade precis mailen och sista svaret var för 2 dygn sedan. Det är det jag postade sist i första inlägget. Det känns ju dock som ett automatiskt klipp/klistra mail och jag får ju inte svar på några av mina frågor eller liknande.

Förstår inte varför dem bara inte kan skicka tillbaka pengarna? Har ju handlat flera gånger av dem utan problem liksom.

Du tänker på LocalBitcoins då eller?
Jag har handlat där flera gånger men ibland tycker jag det är smidigare med Safello bara.

Vad är skillnaden förresten? :slight_smile:

Jag kan sälja dig bitcoin direkt om du behöver,

cash kontant eller swish =)

säljer upp till 1 bitcoin

Om du köper direkt här på bitcoin.se så får jag lite provision på köpet så vill du stötta bitcoin.se så är det ett sätt. Men det är bara snabbköp med Swish som är tillgängligt här, upp till 25k / vecka.

Aha okej…har gjort det någon gång har jag för mig. Men tveksamt om jag ens kommer att använda safello överhuvudtaget efter detta. Har fortfarande inte fått något svar av dem. Tycker det är så sjukt oproffsigt av dem. Och att dem inte ens har ett telefonnummer?

Är väldigt less på detta just nu.

Fortfarande inget svar från Safello. Överväger att göra en polisanmälan? Vet inte vad jag ska göra?

Fortfarande ingenting, knäpp tyst. Seriöst vad fan ska ja göra tycker ni? Har inte mailat dem mer för tänkt att jag inte vill stressa dem mer än jag redan gjort. Men kanske ska dra iväg ett mail till? Blir bara så jävla lack när dem ignorerar mig.

jag kan sälja bitcoin via swish till dig om du är intresserad, då är du iallafall säker att du får bitcoins direkt,

Köpt inte av Safello jätte många som har problem det, hoppas det löser sig med pengarna

Inte ett pip ifrån Safello. Har skickat nytt mail för 2 dagar sedan men dem vägrar svarar.

Jag har notifierat en kontakt jag har på Safello om den här forumtråden. Får se om det hjälper nåt.

Tusen tack! Uppskattar det. Suger verkligen detta, speciellt när Bitcoin stigit som det gjort under denna tiden.

Hej BTC123,

Vi beklagar att du är missnöjd med de åtgärder som har vidtagits av vår kundtjänst och operationsavdelning.

Av säkerhetsskäl kan vi inte lämna ut någon information om privata ärenden på detta eller något forum, men vi kan gärna hjälpa dig om du kontaktar vår support på support@safello.com.

Safello följer lagar & förordningar och har arbetat outtröttligt med fallet som är nu löst. Vi kontaktar alltid våra kunder så snart Safello har fått en uppdatering i varje enskilt ärende. På grund av det enskilda fallet, kan det ta längre tid än väntat men vi är nöjda med att det här fallet är löst.

Vänliga hälsningar,

Safello

Idag (20 dagar efter) har jag äntligen fått pengarna tillbaka och ett uppsägningsbrev (har klistrat in) från Safello. Tycker detta är otroligt oprofessionellt skött utav Safello! Jag har genomgått KYC som alla andra kunder och har handlat för över 100.000 kr genom månaderna som jag varit kund. Det som gör detta värre är att ,an förlorat pengar också under denna tiden då Bitcoin sprungit iväg en del i pris. Självklart kompenserar dem inte för detta, hade dem betalat tillbaka direkt istället hade jag kunnat handla från någon annan säljare men dem drog ut på detta i 20 dagar!! Med noll respons dem sista 13 dagarna! Detta är under all kritik! Rekommenderar INGEN att handla för större summor genom Safello!

Tänk två gånger innan ni använder Safello!

Vill tacka alla på forumet för ert stöd. Rekommenderar dock admin att dissa Safello och gå med någon annan aktör.

Dear XXXX ,
We are sorry for the time this particular case has taken. At Safello, we commit to giving our
customers the opportunity for financial freedom and sovereignty to be able to invest in
cryptocurrencies but sometimes investigation on the Blockchain takes a little bit longer than
expected. As a team, we strive to protect our customers and their funds and sometimes some
transactions require a more comprehensive investigation to help our users to not be subject to
for example, potential fraud attempts.

Therefore, we have implemented comprehensive internal policies where we reserve the right to
not carry out a transaction and/or freeze the account in case we have even the smallest
suspicion the funds directed towards particular wallets might result in challenges for you as a
customer. You can review this page https://safello.com/fraudprevention/ for more
comprehensive pieces of information.

This message is to kindly inform you that we cannot allow further orders due to internal
operational processes and security measures. Therefore, your business relationship with Safello is unfortunately considered to be terminated and your current order will be refunded back to
your account as soon as possible but not later than 1 business day.
We are of course once again sorry that this decision has not been sent in sooner as we just
have received it from our operations team. As members of Safello’s customer service we wished to have received the information sooner. We wish as well that you find a provider that will be able to serve the type of transactions you desire to complete and hope that you are satisfied with the decision to perform a refund to your account and are sorry that this provider can not be us.

Best Regards,
Team Safello ©