Riksbanken räddar banker med bankkundernas pengar

Riksbanken har publicerat en ekonomisk kommentar: “TLAC och svenska banker”.

riksbank.se/sv/Press-och-pub … ka-banker/

Där förklaras hur man planerar att hantera den kommande bankkrisen:
Bankens kunder ska betala kalaset.

Där står följande:
"…det innebär att förlusterna tas av bankens aktieägare och kreditgivare, istället för av skattebetalarna. "
Skattebetalarna ska inte ta förlusten, utan istället bankens “kreditgivare”.

Men vem är då bankens “kreditgivare”?

• Det är alla som har tillgångar på banken.

Bankkunderna ska alltså täcka upp för bankernas oansvariga skapande av pengar.

Rent fördj**vligt om du frågar mig.

Men de goda nyheterna är att med bitcoin slipper man vara någon banks kreditgivare.

Något som skrämmer mig lite är detta:

Om jag inte totalt missförstått detta så innebär det att våra svenska storbanker idag är i så stor skuld (=affärsmodell som har gått back länge) att dem inte ens “uppfyller kraven” om hur mycket tillgånger dem måste ha.

Problemet med detta är att det finns viss svårighet i att få tag i ytterligare tillgångar (=öka kapitalet), vilket vilken företagera som helst känner till, man kan simpelt nog inte vifta med den magiska staven för att ha mer kapital - extra kapital är alltid en avvägning som kommer ifrån någonstans.

Så om, säg, Nordea, vill öka sitt “kapital”, så kanske dem gör det genom att inte betala fakturor till dem 3:e-parter dem köper tjänster ifrån, eller så kanske dem avstår eller skjuter upp att betala ut löner till sina anställda, eller så kanske dem vrider och vänder på regelverken och hittar en gråzon där dem kan sälja ut sin kunddata - eller så använder dem eventuell insider-information för att skapa större vinster (på bekostnad av andra investerares förluster).

Kort och gott - bankerna kan inte skapa pengar. (Dem kan skapa nya skulder fritt, som kan användas till att köpa saker, men dem kan inte sakpa mera M0 - riktiga SEK)

Kanske är det så dem kommer lösa problemet, genom att skapa ännu mera skulder och köpa upp riktiga tillgångar för dessa och därmed trycka på inflationen ännu mer på bekostnad av hela befolkningen - vilket är 100% rakt emot syftet med denna nya lagstiftning där det inte skall bli skattebetalarna som betalar kalaset, då dem istället får betala det via den dolda skatten “inflation”.

Så är det, bankerna kan inte skapa M0, dvs riksbankspengar.

Men bankskulds-pengarna kan ju användas som betalmedel, dvs “pengar” i folkmun.

Ordet “pengar” är inte väldefinierat, och används till det mesta som har med betalning att göra.
Jag tror att vi får svårt att ändra användningen av ordet, så man får helt enkelt förstå av sammanhanget vad som menas.

Banker skapar pengar om vi använder ordet “pengar” som det brukar i folkmun.

Man säger ju att man betalar med pengar då man gör en kortbetalning.
Och om detta är pengar så är också det som bankerna skapar pengar.

De riktiga guldbaggarna anser ju inte ens att riksbankspengar (M0) är pengar.
Enligt Mike Maloney måste pengar bevara värde över lång tid. Annars är det inte pengar,
och därför är fiatpengar inte pengar utan betalmedel enligt Mike Maloney.

sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd

Bankerna skulle kunna hålla kontanter istället för att låna in pengarna till Riksbanken med negativ ränta. MEN, att hålla kontanter är dyrt (transporter, och att hålla valv (med alla kringkostnader)). Det är helt enkelt billigare att låna in pengarna till Riksbanken, och betala en väldigt låg ränteavgift, än att hålla kontanter, därför rekommenderar jag att endast experter som http://www.pengaro.se