Redovisa moms vid användning av btc som betalmedel

Tja,

Har en webbutik på gång och tänkte köra med bitcoins, men hur i hela friden ska jag redovisa momsen? Vad ska jag bokföra det som? Någon som har en aning?

Kommer du att hålla på inbetalda BTC, eller använda en automatisk växlingstjänst som BitPay?

Om du håller på BTC så ser det i dagsläget ut som att du skall hantera varje köp som byteshandel.
Om du använder en 3:e part för att växla ut per automatik så får du in SEK eller EUR och skall hantera det som vanligt.

Detta är dock något som inte är skrivet i sten och skatteverket håller fortfarande på att bilda sig en uppfattning av verkligheten så be om ett förhandsbesked av dem om du vill ha säkerhet.

Tack för tipsen! Kommer nog köra med BitPay och inte hålla på något alls nu när jag läst på lite. Jag antar att det är summan som jag får in efter konverteringen och överföringen till kontot från BitPay, som jag räknar moms och dylikt på?

När du använder bitpay så skall du hantera hela processen som om det vore ett köp i SEK om du angav priset i SEK. Du kommer att få betalningen i EUR till ditt bankkonto, men motsvarande värdet på transaktionen vid säljtillfället.

Det finns troligen ett plugin till den webbshop du valt, annars kan du kontakta BitPay och be om hjälp så kanske dem bygger ett plugin åt dig.

Om du inte har något emot det får du gärna berätta för bitpay vart du fick rekommendationen ifrån :slight_smile:

Jo alltså, jag kör Opencart och där hade BitPay redan ett händigt plugin som konverterar mitt pris i SEK till priset i BTC. Jag antar att det var det du menade? :slight_smile:

Om det enda pluginet gjorde var att räkna om priset, men inte utförde betalningen, så var det inte det jag menade.

BitPay erbjuder en tjänst i vilken kunden skickar bitcoin till Bitpay, och bitpay skickar därefter Eur/Btc enligt dina önskemål. Om du använder den tjänsten från bitpay (konvertera från btc -> eur) så skall du hantera det som ett helt vanligt köp och alla redovisade siffror skall vara dem som angavs i SEK.