Rapporterar banken till Skatteverket för deklarationen?

Jag har köpt och sålt lite under året, och jag undrar om det finns något skede då banken rapporterar transaktioner till Skatteverket automatiskt? På deras hemsida står det att de lämnar uppgifter om transaktioner över 150,000 SEK men är det per tillfälle eller ackumulerat under året?
Om banken rapporterar insättningarna från utlandet till mitt konto till skatteverket, hamnar det automatiskt som inkomst i deklarationen då (eller försäljning av vara/värdepapper eller vad Bitcoin nu går under), eller är alla transaktioner helt och hållet upp till mig att redogöra för i en K4?
Eller är det ett mellanläge, att banken rapporterar till Skatteverket som avvaktar och ser om det tas upp i deklarationen, och om det inte görs så lägger de ett skattetillägg?

edit: Transaktionerna har gått mellan Coinbase och mitt konto i Handelsbanken, dvs jag har skickat pengar från mig själv till mig själv.

Din första fråga angående rapporteringen till Skatteverket vet jag inte svaret på men den andra frågan om det kommer att hamna under inkomst på deklarationen är svaret iaf nej på, du kommer att behöva redogöra för det själv i en K4.

Ja, det gör dom.

Hur? Banken vet ju inte att pengarna kommer från just köp/sälj av kryptovaluta, eller?
Rapporterar banken summan av utlandsbetalningarna till skatteverket då, och så ska summan på min K4 matcha det?
Får nog slå en signal till banken idag och höra mig för.

Jag ringde Handelsbanken precis. De rapporterar endast tillgångar på kontot till skatteverket (fonder, aktier, ISK osv), inte inkommande transaktioner. Dessa pengar som jag flyttar över nu är helt och hållet mitt ansvar att deklarera, skatteverket kommer inte veta att de existerar innan jag skickar in min K4 blankett.
Då ska jag bara lära mig hur man fyller i en sådan korrekt men det verkar finnas bra guider för det. Det bästa vore ju om man haft den och bokfört transaktionerna direkt när man gjorde dem, nu måste jag gå tillbaka i loggarna för hela året och kolla. Nästa år kommer det gå lättare.

Här har du lite info. Bara att fråga om det är saker du funderar över.