Räkna ut omkostnadsbelopp

På skatteverkets hemsida så står följande

Jonathan köper 10 Dogecoin för 10 000 kronor och köper sedan ytterligare 10 Dogecoin för 50 000 kronor. Sammanlagt har han köpt 20 Dogecoin för 60 000 kronor. Varje Dogecoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp på 3 000 kronor (60 000/20).

Jonathan säljer 15 Dogecoin för 60 000 kronor och omkostnadsbeloppet är 45 000 kronor (15 x 3 000 kronor). Vinsten blir därmed 15 000 kronor (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 Dogecoin är 15 000 kronor.

Första delen är ju enkel att räkna ut omkostnadsbeloppet för. Den andra säljdelen så är jag osäker på. Ska man ta antalet coins (15 st) * omkostnadsbeloppet ifrån köp transaktionerna (3000) => 45 000 kr? Borde inte försäljningspriset påverka?
Efter försäljning så blir det nya omkostnadsbeloppet vinsten / coins => 15 000 / 5 == 3000 kr?

Hur är enklaste sättet att räkna ut om man har några transaktioner. Ta alla köp och få en summerad antal coins man köpt totalt i en kolumn antal coins, samt en summerad summa kronor man lagt i en kolumn pris?
Sen drar man bort alla försäljningar man gjort och dess försäljningspriser.

I slutändan har man kvar ett visst antal i antal och en viss summa i försäljning. Där kan man sen kolla vad 1 coin kostat?

För i exemplet ifrån skatteverket så kan man väl inte räkna så att man köper 10 coins för 10 000 kr och sen 10 coins för 50 000 kr sen sälja 15 coins för 60 000 kr. Då skulle det slutgiltliga ju bli 5 coins för 0 kr? Det blir ju konstigt…

Om någon kan skriva en for loop som räknar ut ett gäng transaktioner så hade det nästan underlättat min förståelse för det skulle jag tro.

Jag tror att det är enklast att förstå om du fokuserar på att omkostnadsbeloppet är genomsnittligt. Alltså, i del 1 så har han totalt köpt 20 coins för 60 000 och den genomsnittliga kostnaden för varje coin sätts därför till 3000. Detta påverkas inte om du säljer en del av dem - varje coin du har kvar kostade fortfarande 3000 kr i snitt att införskaffa.

Så efter försäljningen har 5 stycken kvar, som “kostade” 3000 kr/st, alltså 15 000.

En försäljning påverkar alltså inte det genomsnittliga omkostnadsbeloppet. Ett nytt köp däremot gör det, eftersom den totala inköpskostnaden alltid ska spridas ut på alla coins du har.

mark those words :innocent:
Det är ju uppenbart! Det är så lätt att krångla till det och tänka att en försäljning måste påverka det.

1 gillning