Prypto

Har ni hört talas om detta? Information finns på Prypto.com .

Funkar som så att man köper ett slags kort (som är väldigt snyggt imo) som är laddat med ett visst antal “coins”, finns tex bitcoin, litecoin, dogecoin m.fl.
Dessa kort köper man av auktoriserade återförsäljare (dom tar tydligen detta väldigt allvarligt med både id verifikation samt adress verifikation.

Det man sedan gör med dessa kort är att det finns två koder på det, en securitycode som verifierar vilket kort det är, och sedan en kod som man skrapar fram.

Man kan sen antingen använda dessa kort hos deras “Merchants” direkt genom att fylla i koderna hos dom som accepterar Prypto, alternativt går man till Prypto’s sida och skriver i koderna samt en plånboks adress som man vill skicka dessa “coins” till. Går på max 2minuter.

Så vad tycker ni? Läs på lite och återkom gärna!

hej!
vad är fördelen med detta jämfört med att köpa en bitcoin/annan valuta direkt?

Hej!

Det första och främsta positiva med detta är väl att:

1. Gör hela processen enkel, du hittar en återförsäljare på tex ebay, går in på vår hemsida och skickar valutan vart du vill.
  2. Eftersom att allt blir enklare så når det ut till fler, når det ut till fler så kommer valutan bli stabilare både i pris och i att det blir större.
  3. Tar Crypto’s offline så att säga, du kan hålla dina bitcoins tex i handen, visa upp dom osv.

Undrar du över nåt mer är det bara att kommentera :slight_smile:

Centraliserade valutor beroende av enskild aktör finns det gott om. Ser inget intressant med det, speciellt inte i jämförelse med bitcoin som är helt decentraliserat och väldesignat.

Vad menar du nu? Prypto är ingen valuta, den tar valutor offline, först och främst bitcoin…?

Vad menar du nu? Prypto är ingen valuta, den tar valutor offline, först och främst bitcoin…?[/quote]

Du sätter in bitcoin och får ut ett kort med en kod, som bara kan användas på ställen som accepterar just prypto eller växla tillbaka det till bitcoin. I praktiken är det precis som en valuta, eller som generaliserade presentkort. Och, om du ska kunna få växel tillbaka på det du betalar, så kommer du ändå att behöva en bitcoin-plånbok (och förstå hur den används) om du inte ska få det i fler prypto-kort med mindre valörer, så jag ingen vinst med detta. För mig ser det bara ut som en mellanhand som vill tjäna pengar utan att erbjuda något reellt.

Vad menar du nu? Prypto är ingen valuta, den tar valutor offline, först och främst bitcoin…?

Du sätter in bitcoin och får ut ett kort med en kod, som bara kan användas på ställen som accepterar just prypto eller växla tillbaka det till bitcoin. I praktiken är det precis som en valuta, eller som generaliserade presentkort. Och, om du ska kunna få växel tillbaka på det du betalar, så kommer du ändå att behöva en bitcoin-plånbok (och förstå hur den används) om du inte ska få det i fler prypto-kort med mindre valörer, så jag ingen vinst med detta. För mig ser det bara ut som en mellanhand som vill tjäna pengar utan att erbjuda något reellt.[/quote]

Prypto korten kan användas överallt där det finns en bitcoin adress, så du borde göra lite research innan du uttalar dig om sådant.

Du menar att du inte skulle se det som en fördel för bitcoin om du kunde på in på en bensinmack och köpa en kaffe och ett prypto kort laddat med 0.1btc tex? För att få det till massorna och för att förenkla det?.

Hmm, verkar som att du är väldigt negativ av dig, menmen.

EDIT: Dessutom så köps korten för kontanter, via våra återförsäljare som är auktoriserade.

Du har rätt, jag har inte lagt mer än ett par minuter på att försöka förstå poängen från webbplatsens information.

Jag förstod inte, och har fortfarande inte förstått, hur ett prypto-kort ska användas utan uppkoppling på ett ställe som tar bitcoin men inte har någon kännedom om prypto.

Dock ser jag inte kravet på uppkoppling som något som hindrar bitcoin direkt; de allra flesta har numer en mobiltelefon med uppkoppling och skulle kunna göra en bitcoin-överföring enkelt. Dock kan det fortfarande vara knepigt att skaffa sig, fast safello verkar ha direktköp för dem med handelsbanken iaf, det kommer nog mer snart.

Jag är skeptisk för att jag inte efter några minuters läsande av det som skrivit här och på pryptos egen sajt ser vad mervärdet är, men däremot ser att man som handlare ska köpa en massa kort av prypto. Om de lyckas få fler att skaffa sig och börja använda bitcoin är det säkert bra förstås…

Värt att tillägga är även att Prypto inte tar några avgifter för sina transaktioner, det jag menar med att du kan skicka valutan på ditt kort vart som helst, Prypto har en hemsida där du fyller i dina koder och sedan en mottagare, ex, bitcoin adress. Snabbt och enkelt. Du behöver inte regga dig på någon exchange sida, vänta flera dar på att pengar kommer in på denna sida, behöver inte verifiera dig med id kort osv för att ens kunna göra överföringen, osv osv.