Problem med LinuxCoin och 2xHD6990

Tja,

Tänkte göra ett försök här för att se om någon eventuellt kan hjälpa mig. Får spader. Brukar inte ha trubbel men har gått bet och vet inte var jag skall fortsätta men måste vara något med hur Linux läser PCI-E slotarna i förhållande till BIOS-inställningarna.

Hur jag än sätter mina HD6990 kort så hittar och fungerar endast ett av korten.
aticonfig --list-adapters

Visar endast ett kort och båda GPU:erna.

Vilket bekräftas med lspci | grep VGA
Som endast visar ett av korten.
Det spelar absolut ingen roll Hur jag placerar korten, så länge endast ett kort är monterat i antingen PCI-E slot 1 eller 2 så hittas korten.

Placerar jag in det andra kortet, spelar ingen roll i vilken ordning, så laddas fortfarande bara ett av korten.
Låter jag istället boota till Win 7 x64 så visas båda korten men då har vi ju problemen med den 4:e gpun som inte går på fullfart vilket jag sett flera fått ordning på i linux.

Så vad kan problemet vara? Anser inte att det är något hårdvarufel på korten i alla fall då båda korten fungerar i båda slotarna om man bara har ett kort i…i windows fungerar båda.

Har till mycket följt denna guiden: zulius.com/how-to/setup-bitc … smartcoin/

sudo aticonfig --adapter=all --odgt

Visar bara adapter 0 och adapter 1…som givetvis är enda kortet den hittar.
Har bråkat emd alla möjliga BIOS-inställingar och inget verkar hjälpa.

Burken i fråga har jag fått i “händerna” för att fixa till och det var en märklig kombination av hårdvara men det är:
-Moderkort “Sapphire pc-am3rs890g2”
-Grafik 2xHD6990 från HSI

lspci visar som sagt var inga andra kort trots att det sitter i sloten.

Vad kan vara problemet om det fungerar klockrent i windows utan ändringar?

Kan det kanske behövas köra den “riktiga” AMD-linux installationen för att få ordning på det?

Tack på förhand :slight_smile:.

Såvitt jag vet så är “Adapter” i det här sammanhanget att faktist kort, inte en specifik kärna på ett kort.
För att kunna använda korten att gräva mynt med behöver du stöd för OpenCL, vilket i dagsläget kräver att du installerar ATI’s egna drivrutiner.

Hej!

Nä jag är säker på att adapter motsvarar vilken GPU som hittades, vilket man ser med aticonfig --list-adapters
Där ser man att de sitter på samma bus.

Jag börjar misstänka att det är något pissigt fel på moderkortets bios och hur det rapporterar till kerneln vilka slotar som används…lspci -t visar att det sitter kort i två slotar, men att det kanske behöver mapas upp korrekt i PCI-busen?
Ser iaf ut som att det sitter ett kort i 00:04 samt 00:07 … 00:04 är pci-e port 0 och 00:07 är pci-e port 3.

kan det kanske vara så?
Blir helt galen då det inte funkar oavsett distro, testat ubuntu, linuxcoin, bamt, ren debian osv…bara ett kort som hittas…står dessutom “GFX 2: 8x lane” vid uppstart som BIOS rapporterar.

Ingen crossfire eller dylikt, och som sagt var fungerar det oavsett vilken slot kortet sitter i så länge jag använder ETT och endast ett kort åt gången! Funderar också på om man kanske kan göra så att man snor “xorg” inställningarna för när kortet fungerar i ena slotet och sedan i den andra och “merga” dem?

Förutsatt att det i bios är inställt att i första hand använda PCIe och inte AGP för grafikkort och att lcpi hittar både korten separat och att ati-config --list-adapters visar två adapters så ser det verkligen ut som att du har båda korten fungerandes, bara inte tillsamans.

Kör programmet ccc (catalyst control center) när X är startat och se vad du har för möjligheter att ställa in cross-fire där.

Skall posta outputen från lspci -t , lspci -v sedan när jag sitter vid burken.
Som sagt det är ett AMD HD 6990 kort så det sitter dubbla GPU:er på korten, d.v.s aticonfig --list-adapters skall således visa 4st GPU:er vilket det inte gör.

Den visar Adapter 0 och adapter 1 med ETT kort i oavsett vilken slot man sätter kortet i.

Sa blev lite avbrutet da jag fick ett akut arande att springa pa.
Vet inte riktigt vad jag skall testa. Kanns inte direkt som att jag kan gora sa mycket mer da jag VET att bada korten fungerar och att BADA pcie slotarna funkar!

Alla distros laser bada korten ENSAMMA i bada slotarna.
Daremot laser dem bara ett enda kort nar bada sitter i varsin pcie slot.

Sahar ser det ut da:

lspci
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] RS880 Host Bridge
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)
00:04.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] RS780/RS880 PCI to PCI bridge (PCIE port 0)
00:07.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 3)
00:11.0 SATA controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 SATA Controller [IDE mode] (rev 40)
00:12.0 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:12.2 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:13.0 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:13.2 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:14.0 SMBus: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SBx00 SMBus Controller (rev 42)
00:14.1 IDE interface: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 IDE Controller (rev 40)
00:14.2 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)
00:14.3 ISA bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 LPC host controller (rev 40)
00:14.4 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SBx00 PCI to PCI Bridge (rev 40)
00:14.5 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI2 Controller
00:15.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB700/SB800/SB900 PCI to PCI bridge (PCIE port 0)
00:15.1 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB700/SB800/SB900 PCI to PCI bridge (PCIE port 1)
00:15.2 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB900 PCI to PCI bridge (PCIE port 2)
00:15.3 PCI bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB900 PCI to PCI bridge (PCIE port 3)
00:16.0 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:16.2 USB controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 10h Processor HyperTransport Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 10h Processor Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 10h Processor DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 10h Processor Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 10h Processor Link Control
01:00.0 PCI bridge: PLX Technology, Inc. PEX 8647 48-Lane, 3-Port PCI Express Gen 2 (5.0 GT/s) Switch (rev bb)
02:04.0 PCI bridge: PLX Technology, Inc. PEX 8647 48-Lane, 3-Port PCI Express Gen 2 (5.0 GT/s) Switch (rev bb)
02:08.0 PCI bridge: PLX Technology, Inc. PEX 8647 48-Lane, 3-Port PCI Express Gen 2 (5.0 GT/s) Switch (rev bb)
03:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Antilles [Radeon HD 6990]
03:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Cayman/Antilles HDMI Audio [Radeon HD 6900 Series]
04:00.0 Display controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Antilles [Radeon HD 6990]
04:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Cayman/Antilles HDMI Audio [Radeon HD 6900 Series]
05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168 PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)
06:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 03)
08:00.0 IDE interface: JMicron Technology Corp. JMB368 IDE controller

spci -t
-[0000:00]-±00.0
±02.0-[01-04]----00.0-[02-04]–±04.0-[03]–±00.0
| | -00.1
| -08.0-[04]–±00.0
| -00.1
±04.0-[05]----00.0
±07.0-[06]----00.0
±11.0
±12.0
±12.2
±13.0
±13.2
±14.0
±14.1
±14.2
±14.3
±14.4-[07]–
±14.5
±15.0-[08]----00.0
±15.1-[09]–
±15.2-[0a]–
±15.3-[0b]–
±16.0
±16.2
±18.0
±18.1
±18.2
±18.3
-18.4

Jag antar att du har en crossfire kabel kopplad mellan korten. Kan du gå in i CCC (Catalyst Control Center) och kolla vad den har att säga om ditt crossfire stöd?

Nix, jag kör helt utan crossfire kabel connectad…försöker få ordning på korten först utan kabeln emellan.

Det måste vara helt kass hårdvara helt enkelt och måste definitivt ha något att görta med att att den bara säger
"GFX1: 8x lane" eller “GFX2: 8x lane” vid uppstart från bios om man kör med ett kort, beroende på vilken slot man kör.

Medan om man trycker i båda korten så står det inte DUAL GFX, eller GFX1 och GFX2 utan helt sonika GFX1 bara…vilket rimmar bra med att det inte hittas i lspci heller.

Nu har det dessutom slutat fungera bra i win 7 installationen =)…och går också bara på 2st GPU:er.
M.a.o det är något riktigt lurt med grejerna jag fått i handen!
Hemma kör jag 2st 6870 på ett Asus kort och där är det inga som helst problem (minar inte med den såklart)…och vid bios rapporterar den såklart GFX1 och GFX2. Måste vara detta som e trubblet!

Illa. Jag hade dock provat med en crossfire kabel innan jag gett upp helt. (och kontrollerat att dem får tillräckligt med ström)

Har testat med eller utan brygga också och i windows står det ju “linked adapter” osv.
Problemet är ju tyvärr att BIOS:et är helt …värdelöst…första sapphire moderkortet jag tagit i och det blir för övrigt mitt sista :wink:…prylarna fungerar utmärkt i min burk hemma med ABIT-kort.

Det där med ström funderade jag också över så jag slet ut ett corsair 1000W som lätt borde räcka, och testade med ett 1200W med samma fel…dock märkte jag att lite beroende vilken “rail” man drog kortets ström från så fungerade inte display-outputen…så fick koppla om lite kablar och fick sedan båda kablarna att funka.

Tror du det kan ha något med strömen att göra? Finns det nåt lätt sätt att se om de får för lite/tillräckligt med ström?
Det här är liksom nästan en totalt slimmad burk…cpu, två chassi-fläktar, USB-sticka,2gb RAM och 2x6990. Driver betydligt mer hemma med ett 750W.

Det finns mycket kvar du kan göra, men inte mycket kvar som är sannolikt att fungera.

Felet kan i dagsläget ligga i antingen cpu, ram, gpu, pci-e kontrollern eller nätagget. Det är billigt och enkelt att kontrollera ramminnet, så gör det (memtest86 från en ubuntuu/kubunt/gentoo sticka).

Om du efter det fortfarande vill fortsätta felsöka kan du:

1. Uppdatera BIOS
  2. Uppdatera GPU firmware
  3. Kontrollera att strömmen är “ren” (ej varierande) med en multimeter
  4. Prova kyl ner korten bättre (damma ur fläktar, öppet chassi, kall luft ifrån ett fönster etc)
  5. Prova korten på ett annat moderkort.

Själv hade jag nog funderat på att ge upp och simpelt nog skaffat annan hårdvara.