Penningtvätt

Funderar lite runt penningtvätt. Det kom upp i en annan tråd men bör nog ha en egen tråd utifrån de lite vilda tankar jag har i ämnet :astonished:

Det förekommer nog hantering av svarta pengar då det fortfarande går att köpa “damer/herrar” i ett område i Göteborg som börjar på R. Och så vitt jag vet betalar inte denna aktivitet skatt ännu.
Och damer/herrar gick att köpa långt innan folk kunde säga “World Wide Webb”, eller ens sjunga det som i melodifestivalen: youtube.com/watch?v=f0GKZm6TnRg

Hur skall man då få dessa vita? Inte fasen behöver man gå omvägen via bitcoin. Det verkar som om bitcoin i media skall bli synonymt med penningtvätt och konkurser.

Söker man på penningtvätt på google får man otaliga träffar med det ena förslaget bättre än det andra. (Borde inte google förbjudas?)

Det jag undrar nu är följande: Fungerar verkligen lagen eller är den mer till för att ställa till det för medborgare som är laglydiga? Hur många har man “haffat” utifrån lagstiftningen?

Om alla använde bitcoin kanske det vore lättare att följa “olagliga” strömmar då alla transaktioner finns till beskådning i The magic blockchain!

Bitcoin, bra mycket bättre än alternativen!

Ofta hör man att vanliga sedlar är mycket bättre om man vill tvätta pengar. Det stämmer för små mängder av pengar. Men vill du tvätta större mängder, så är sedlar helt enkelt inte praktiskt. Det är också klart riskabelt att försöka föra större mängder över gränsen.