Ovillkorlig förgrening av blockkedjan

Äntligen börjar det röra på sig ordentligt, man har startat arbetet med en ovillkorlig förgrening av blockkedjan:

reddit.com/r/btcfork/

Trevligt, men jag använder litecoin tills det är dags.

bitcoinforks.org/

Arbetet fortsätter: En förgreningen kommer ske vid en given blockhöjd.

Grävarna har haft sin chans, denna gång kommer de inte kunna göra något för att stoppa förgreningen.
Jag förutsätter att POW-algoritmen kommer ändras, i annat fall skulle de nuvarande grävarna
kunna attackera den nya kedjan.

På den nya kedjan blir deras dyra utrustning helt värdelös.

Demokrati på riktigt.

bitco.in/forum/threads/forking- … sion.1300/

Och originalkedjan kommer dö? Precis som med Ethereum? Komiskt.

Hur är det inte demokrati nu? Bitcoin Core (eller djävulen själv som du antagligen kallar dom) kan inte tvinga användare eller miners att köra deras mjukvara. Det enda logiska är att folk väljer den framför classic/unlimited etc, och att ni inte kan hantera detta. Ytterst komiskt hur lite verklighetsförankring era argument har.

Önskar er lycka till dock. Vad ska ni kalla er? Bitcoin derp?

Den andra kedjan lär inte försvinna under överskådlig tid, och de får gärna ha kvar den för min del.

Jag och många andra kommer kunna använda kedjan med större kapacitet direkt på blockkedjan,
Då är jag nöjd.

Jag eftersträvar inget världsherravälde som många andra, det är tvärtemot bra att det finns valfrihet
för kryptovalutor. De som vill använda ett system med dålig kapacitet får gärna göra det.

Vad sägs om “Bitcoin classic”?

Är det personerna bakom Bitcoin classic som är bakom detta projektet? Baserat på tidigare uttalanden från bland annat Gavin så tror jag inte det, och då borde de hitta ett annat namn.

[quote]Jag eftersträvar inget världsherravälde som många andra, det är tvärtemot bra att det finns valfrihet
för kryptovalutor. De som vill använda ett system med dålig kapacitet får gärna göra det.[/quote]

Jag tror inte du förstår vikten av nätverkseffekt i en valuta. Skulle du inte hålla med om att poängen med Bitcoin och kryptovaluta är att man slipper mellanhänder? Med många olika valutor så blir det svårt för olika intressen att veta vad man ska acceptera, vilket slutar med introduktion av ytterligare mellanhänder, såsom shapeshift.

Om en affär accepterar coin A, men Alice som vill handla av dom bara har Coin B, kommer hon vara illa tvungen att nyttja en mellanhand i detta läge.

Så är det, nätverkseffekterna är viktiga, och man vill slippa mellanhänder.

Men det finns plats för fler än en kryptovaluta i världen.
Det finns många design-parametrar för kryptovalutor, och som vi ser är svårt att enas om en enda lösning.
Jag föreställer mig att några stycken kommer bli dominerande, tre-fyra stycken kanske.

Ungefär som att hantera SEK, EURO och DOLLAR idag.

Tror inte heller att alla bakom bitcoin classic är med.

Bröderna toomim har gjort stora investeringar i grävutrustning för SHA256, så ett byte att POW-algoritm lär inte uppskattas av dem.

Namnet får bli en senare fråga.