Osynkrinoserad

Hej!

Är nybörjare på Bitcoin, laddade ner en lokal plånbok från bitcoin.org och köpte bitcoins för 1000 kr med Swish för 48 timmar sedan.

Jag har tidigare haft problem med att ladda ner program, ex. spotify pga nätverksproblem. Det står på min plånbok att den är osynkroniserad vid “Plånbok” och “Nyligen genomförda transaktioner”. Längst ner till höger står det också att “0 aktiva anslutningar till Bitcoin-nätverk”.

Kan detta påverka min användning?
Kan jag spara plånboken på ett usb-minne och öppna på en annan dator?

Tacksam för svar.
Evelina

Osynkrerad kan betyda att ditt program inte kunnat ladda ner blockkedjan som innehåller information om alla transaktioner som hänt sedan tidens början. Du bör kontakta tillverkaren av det program du använder för support om mjukvaran i sig.

Om du vill kontrollera att du fått dina bitcoins kan du kolla saldot på den adress du bad att få dem till på blockchain.info/.

Du skall kunna använda din plånbok på flera olika datorer om du vill men det beror på vilket program du läser in plånboken till.

Det skulle underlätta att veta vilket program du försöker använda för att komma åt din plånbok.

Hej Evelina!

Det låter som att det är Bitcoin-Qt som du laddat ner. Tyvärr är det inte den mest användarvänliga klienten och det kan ta lång tid att komma igång eftersom den måste synkronisera sig med nätverket först. Innan den synkroniserat färdigt kommer du inte att se eller kunna använda dina bitcoins. Men oroa dig inte, dina bitcoins är säkra även om din klient inte visar det än. Det låter på din beskrivning som att den inte ens kommit igång och synkat p.g.a. någon typ av nätverksproblem. Om du vill undersöka det närmre rekommenderar jag att du söker på bitcoin.stackexchange.com eftersom jag vet att andra haft liknande problem. Här är ett exempel: Bitcoin client won’t connect to the network.

En enklare lösning för att få tillgång till dina bitcoins direkt är att istället skapa en plånbok på blockchain.info och importera din plånbok dit. Gå till blockchain.info/wallet/import-wallet och följ instruktionerna där. Hur du hittar filen “wallet.dat” finns förklarat längst ned på sidan.

Lycka till!

Hej!

Nu vet jag inte vad blockkedja är men som sagt har jag haft problem med andra nätuppkopplingar och tänkte inte alls på att jag haft problem med nätverket. Jag använder programmet Qt version 4.8.2 om det säger något om programmet jag använder till programmet?

Hej!
Svarade precis på föregående svarare att det var Qt, jag har en känsla av att jag inte kommer vilja använda detta program för plånboken något mer :slight_smile:. Min oro var ju störst över att pengarna skulle försvinna i cyber-världen.

Jag ska försöka mig på att skapa en ny plånbok. Tusen tack för hjälpen, jag har varit lite orolig i ett par dagar :slight_smile:

Mvh
Evelina

Hej igen!

Har försökt på alla möjliga sätt och då ser jag mig ändå som nåt så när duktig på teknik även om jag ångrar bittert att jag inte läste på om olika plånböcker först.

När jag ska använda mig av byte av plånbok via Blockchange får jag informationen “The File APIs are not fully supported in this browser”

Försöker jag ändå dra wallet.dot filen till fyrkanten kommer jag till en sida med följande information:
Windows has the following information about this file type. This page will help you find software needed to open your file.

File Type: Data File

File Extension: .dat

Description: A wide range of applications create files with this file extension but with different file formats. The application(s) listed below may not work on your file.

Software or information available at:
WordPerfect Office
Free File Viewer

You may search the following Web site for related software and information:

Search the web

Om jag försöker göra en ny plånbok så ska det ta 1 miljon för att hacka mitt lösenord och allt ska fungera men när jag trycker på fortsätt händer ingenting.

**Kan jag inte spara alla filer som tillhör Bitcoin QT till ett usb-minne och köra på en annan dator alt. formatera om min egen och sedan prova igen? Det är ju något uppenbarligt fel på min dator med tanke på att spotify, utorrent etc. inte vill fungera längre?

Otroligt tacksam för tidigare hjälp! **

Vilken webbläsare använder du? Steg 1 kan vara att testa med en annan, t.ex. Google Chrome.

[quote]
Kan jag inte spara alla filer som tillhör Bitcoin QT till ett usb-minne och köra på en annan dator alt. formatera om min egen och sedan prova igen?[/quote]

Jodå, den viktiga informationen finns just i filen wallet.dat så om du installerar Bitcoin-Qt på en annan dator så kan du kopiera över wallet.dat dit.

Tack!

Efter flera misslyckade försök kom verkligheten emellan och att sitta för att pilla med bitcoins glömdes således bort.
Igår kikade jag på valutan och ser till min glädje att mina 1000 kr blivit lite över 4000 kr. Kanske fanns det en mening med allt mitt strul.

Nu har jag lyckats få över plånboken till blockchain

Ett stort tack till er som la ner tid på att hjälpa mig. Nu ska jag luska i hur jag får ut pengarna från blockchain, men det ska väl inte vara så vårt att klura i. Nu fungerar i alla fall allt som det ska.

Äger själv en webbutiken och ser att bitcoins mycket väl ska få hamna bland betalsätten i framtiden.

Återigen, tack för att ni tog er tid och hoppas ni får en Glad påsk!

Kram
Evelina

Kul!
Återkom gärna när du tar bitcoins som betalning, så ska jag se om du har något jag behöver :slight_smile:

Det ska jag absolut göra :slight_smile:
Kämpar fortfarande med att hitta den där funktionen så jag kan ta ut pengarna från bitchoin :slight_smile:

Glad påsk!

Om du med “ta ut” menar att växla pengarna till svenska kronor så kan du kolla under Köpa Bitcoins här på bitcoin.se eftersom det på de flesta ställen som listas där även går att sälja sina bitcoins. Tyvärr är det inte något som blockchain.info erbjuder.

Tjena,

btcx.se har tjänster för att både sälja och köpa bitcoins.
Såklart har de en avgift (som alla andra), men den verkar bara vara 50kr i fast avgift för växling bitcoins --> sek (se här: btcx.se/sell-bitcoins/).
De har även en ny tjänst för e-butiker att ta betalt via bitcoins, kanske något för dig?

Hojta till om det är något du behöver hjälp med!

//Daniel

Hej Daniel (och ni andra hjälpsamla själar)!
Jag hann inte se ditt svar utan efter lite googleande försökte jag sälja dem på btcx.se/. Har sedan i torsdags väntat på att pengarna ska komma in på kontot vilket de inte har gjort. I plånboken står det fortfarnade att pengarna finns kvar och jag har sett hur bitcoinsens ökat och ökat och sedan ökat lite till :wink:. Jag ska se om jag kan sälja bitcoinsen via den länken du skickade. I så fall får jag nog börja tro på att jag är lite tur-förföljd för de där 1000 kr är i så fall uppe i lite mer än 7000 kr.

Jag har aldrig pysslat med aktier eller liknande men jag detta var om inte annat riktigt roligt att följa och går de ner igen kommer jag vara snabb med att köpa lite :slight_smile:

Kram
Evelina

Min MacBook Pro blir väldigt varm när jag synkroniserar Bitcoin-Qt plånboken. Jag har bara några BTC som jag vill spara, men det verkar som att jag borde gå in o synka varje dag, annars blir det för stor belastning. Idag är det 3 veckor sen, och datorn är het. Borde man istället förvara dom i en Blockchain My Wallet? Kan min dator bli för liten för BTC världen?
Eva

Hej Eva!

Bitcoin-Qt är den klient som kräver mest minne och processorkraft av alla jag känner till.
Här hittar du lite andra klienter du kan använda istället: bitcoin.org/en/choose-your-wallet
Jag har själv använt MultiBit och Armory, båda fungerar bra.

Jag har dock aldrig använt MyWallet på blockchain, mest för att jag inte litar på onlinewallets, men det är en smaksak.
Se här: reddit.com/r/Bitcoin/comment … to_handle/ för en som har liknande problem som du.

// Daniel

Tack - nu har jag en MultiBit och har överfört mina BTC till den - men den försvann när jag dumt nog tryckte på stäng plånbok, och nu hittar jag den inte. Har bara min adress som BTC är skickade till. Söker i alla mina bibliotek men icke någon multiBit file nånstans. Den MultiBit jag har är tom.

Hej,

Det är antagligen ingen fara.
Pröva det som står här: multibit.org/en/help/v0.5/help_ … llets.html
Hojta till om du fortfarande har problem.

// Daniel

Min Multibit öppnade sig när jag la den i min programmapp, men den la sig aldrig där, förstår jag nu. Den öppnades bara och presenterade genast en adress, som jag använde, men jag kunde inte hitta en spara-funktion. Så till slut tryckte jag på stäng plånbok; puff! Den var ju utformad på ett helt annat sätt än Bitcoin-Qt. Och sparafunktionen låg ju längst ner ser jag sen, men jag tittar ju alltid i menyraden. Så kan det gå, men det borde det inte tycker jag. Bitsen är borta. Kan se dom på Blockchain. Man kan undra hur många BTC där ute som inte har en plånbok…det är svårt för oss icke tekniker att syssla med BTC. Jag köpte mina 1a BTC hos BTCX, det var inte nån bra erfarenhet, det tog 2 veckor för dom att godkänna mig som registrerad användare. Så efter 1 vecka köpte jag anonymt på BTCX. Det var i mars, och jag hade just hört talas om BTC. Sen använde jag Bitcoin-Qt, eftersom den presenterades tydligast på bitcoin.org. Det var också en dålig erfarenhet, som ju alla vet. Nu tänkte jag prova Armory, men det står WARNING på deras sida just nu. Så nu vet jag inte hur jag ska göra i framtiden, vilken typ av plånbok som jag ska välja. Alla uppdateras ju också så man missar kanske detta etc. Det är alltså svårförståeligt och opedagogiskt och för lite info på svenska. Så utveckla detta! Ni som håller på.Jag fortsätter missionera , KÖP åtminstone 1 BTC. Som jag själv ska göra när jag har råd nästa gång. Jag är VÄLDIGT ledsen för att dom försvann. Jag ÄLSKADE dom.
Eva Bitchrist

Hej igen Eva,

Det är såklart möjligt att det är som du säger och dina bitcoins är borta forever. Men jag är obotlig optimist och tror ändå att din “multibit.wallet” kan ligga någonstans på din hårddisk.

Om du öppnar en finder och går till mappen: /Users/[username]/Library/Application Support/MultiBit Byt ut [username] mot ditt användarnamn, t.ex. "eva".Ligger den inte där? Vad jag förstått från multibit’s dokumentation, så är det där den ska hamna. Jag har aldrig kört multibit’s mac-version, men jag ska göra det när jag kommer hem för att se hur den beter sig.

I övrigt håller jag med dig helt och hållet.
Bitcoin-klienterna är inte tillräckligt användarvänliga för en vanlig Svensson och jag rekommenderar ingen att satsa hela sitt sparande i bitcoin om de inte är pålästa vad som gäller för säkerhet och backup (det är mycket att tänka på här).

// Daniel

Hej Igen eva,

Jag provade nyss att installera och använda Multibit på min Mac.
Det skapas en plånboksfil, “multibit.wallet” under mappen jag nämnde tidigare, jag behövde inte välja att spara den manuellt, utan den skapas och sparas automatiskt.

Så här gjorde jag:

1. Installera och starta Multibit.
  2. Skicka en liten summa till addressen som genererats.
  3. Stänga av programmet.
  4. Starta upp det igen.
  5. Skicka tillbaka summan till min vanlida bitcoin-qt - klient.

Så, om inte något särskilt hänt din klient så ska du fortfarande ha möjlighet att hitta din multibit.wallet - fil.

// Daniel