Organisation, Onsdagsmöten.

Nästa onsdag (2014-03-12) kommer vi på veckans onsdagsmöte i göteborg att diskutera hur vi kan göra onsdagsmöterna i sig bättre. En plan är att införa teman så att det varje onsdag finns något specifikt att diskutera, en plan är att samla upp informationen som är spridd runt om på forumet här om onsdagsmöterna till någon mer officiell plats.

Onsdagsmöterna är 17:00 och framåt på onsdagar och vi utgår ifrån lokalen på takvåningen (våning 8) på första långgatan 20 hos företaget Interfaceways AB där jag jobbar och ofta rör vi oss vidare till cafét på bar foxx på vasagatan som accepterar bitcoins som betalningsmedel.

Kom gärna med förslag och ideér i den här tråden.

Det låter intressant, jag kommer gärna och det låter som en bra idé att tema för kvällen.

Hej

Vid alla tillfällen finns information för nyfikna och folk som vill veta mer om bitcoin. Nybörjare är särskilt välkomna.

För mer avancerade kan vi ta upp följande:
mining (generera egna coins) :sunglasses:
trading (köpa och sälja coins) :nerd:
banker (hur olika banker hanterar bitcoin) :ugeek:
skatter (hur kan skatt betalas enklare i framtiden med hjälp av digital valuta) :blush:
shoping (hur kan man använda bitcoin i sin egna affär eller webshop) :laughing:
information (var kan man hitta mer information om bitcoin, förutom bitcoin.se) :exclamation:
förening i gbg? :mrgreen:

/Forth

Ytterligare ämne efter dagens möte:
Pappersplånböcker (Fördelar nackdelar och tillverkning på plats)
Bitcoin fest (Mat och gemenskap i goa göteborg)

Nu på onsdag blir det gissningsvis fortsättning på organisation av aktiviteter.

Tittar bland annat på nyckelhantering. En nyckelfråga vid hantering av bitcoin.

Stämmer, vi har en påbörjan till en webbsida som samlar ihop all information om möterna och eventuellt uppstarten av en förening/stiftelse.

Fokus för dagen blir att klura ut hur N-av-M nycklar fungerar ur ett praktiskt perspektiv.

Låter kul! Hade gärna kikat förbi någon gång!

Vi har möten varje onsdag, inga undantag. Det är bara att dyka upp runt 17 nån gång :slight_smile:

Tema för nästa möte:

Smarta kontrakt, Bitcoin scripts och Multisignatur hantering.

Träffas några innan avfärden till Interfaceways eller kan man bara dyka upp på Bar Foxx? :smiley:

Andra hållet, vi börjar på långgatan och brukar därefter promenera över till Foxx.

Andra hållet, vi börjar på långgatan och brukar därefter promenera över till Foxx.[/quote]

Aha, men då skall jag försöka dyka upp på nästa Onsdagsmöte :sunglasses:
Kul att träffa lite likasinnade och bolla idéer med!

Kanske komma in på Ethereum? Det ser lovande ut, där har man verkligen tagit Bitcoin till nästa steg. Jämfört med många altcoins som bara gjort mindre justeringar.

Fick ett tips om en händelse på onsdag 18:30, på vegagatan bara ett stenkast bort. Är någon intresserad av att prata kryptomynt med en musiker och JAK banken?

[quote]Inbjudan till medlemsmöte med diskussion kring lokal valuta
Kalle från gruppen Hellsongs är förutom musiker även JAK-medlem. Han planerar att prova en lokal valuta i samband med några spelningar i sommar. Vi i JAK Göteborg vill gärna veta mer om detta och kanske vara med och stötta projektet på något sätt, så vi har bjudit in Kalle till medlemsmötet på Omställningsverkstan.

Dessutom kommer Claes Silfverhjelm som var med på JAK-skolan i mars att berätta från kurshelgen. Alla som gått en grundkurs har behörighet att åka på JAK-skolan och lära sig ännu mer om JAK, pengar och ränta.

De första 10 minutrarna är avsatta för frågor om JAK Göteborg och JAK i allmänhet, därefter fortsätter vi med planerad dagordning.

Kom gärna du också! Mötet är öppet för alla. Välkommen![/quote]

Hej alla.

Skall försöka komma förbi i morgon, äntligen en fri onsdag.
Är även öppen för övriga aktiviteter samt en premiär kopp på Foxx om det hinns med under kvällen…

// Micke

Och nybörjare samt nyfikna är alltid välkomna. Vi ger gladeligen en introduktion. :smiley:

Jag demonstrerar också hur jag köpte hamburgare och öl i Berlin i lördags med bitcoin. :sunglasses:
Jag var således ett steg in i framtiden före många andra, en lite underlig känsla men bara på ett positivt sätt.

Göteborgs företag bör förbereda sig inför sommarens turister. Det kan komma tyskar hit och spendera tillbaka de bitcoin jag gjorde av med i tyskland. :open_mouth:

Min gissning är att det är på väg. På riktigt.

2013: företag börja leka och prova sig fram.
2014: staten tvingas redogöra för hur man skattar eftersom företag lekte året innan.
2015: både stat och företag är överens om att bitcoin är ett legitimt betalmedel (även om dem inte är överens om det är en valuta eller inte)

Tack för en trevlig Onsdags träff…

Talade om GPU hash-prestanda på olika kort, nedan länk kan hjälpa vid val av kort (kronor/hash)
tomshardware.com/charts/2013-vga-gpgpu/14-GPGPU-Bitmining,2970.html

http://images.webhallen.com/product/185870

En annan sak som kom upp var öppna chassin för all utrustning.
webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/168296-aerocool_strike-x_air

http://images.webhallen.com/product/168296

Samt moderkort som har stöd för flera kort med extra ström matning till PCi.
webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=btc&SectionId=

http://images.webhallen.com/product/194841

Syns nästa Onsdag.
Micke

Håller ni forftfarande igång dessa Onsdagsmöten?

Ja, men det har varit lite ont om folk på senaste, så det är oftast bara 2-4 personer på plats. Varmt välkommet att komma och vara social med oss :slight_smile: