Nytt rekord för antalet litecointransaktioner per dag

Antalet litecointransaktioner per dag stiger stiger nu snabbt.
Igår fick vi ett nytt dagsrekord, aldrig tidigare har så många transaktioner utförts på en dag.

bitinfocharts.com/comparison/li … tions.html

Kul!

Jag blev nyfiken att se om litecoin har någon nytta av segwit aktiveringen nu när transaktionerna ökar.
Men sedan när jag jämförde antalet transkaktioner för litecoin (ca 16k/dag) med bitcoin(260k/dag) blev jag fundersam.
Någon som vet om segwit funktionen i blockkedjan för litecoin används? Eller har man nytta av den först när blocken börjar bli fulla?

Segwit transaktionerna tar upp mindre utrymmer på blockkjedjan och borde erbjuda lägre avgifter. Troligen har litecoin såpass låga avgifter på sina vanliga transaktioner att ingen egentligen bryr sig, med undantag för utvecklare som antingen vill bygga nya system med hjälp av segwit, eller utvecklare som vill förbereda och få mer feedback inför release av segwit stödet på bitcoin blockkjeda.

Gräv gärna djupare dock, det vore mycket intressant om…

1. det faktist finns stora mängder användare som använder segwit på litecoin
  2. det genomförs stora volymer (mätt i USD) via segwit på litecoin
  3. det utvecklas och testas alternative off-chain lager2 lösningar på litecoin

Det är nästan inga litecoin-användare som använder SegWit, användningen är nära noll räknat i både transaktioner och värde.
Men det utvecklas och testas säkerligen alternativa lager-2 lösningar så som LN.

Här finns statistik:
docs.google.com/spreadsheets/d/ … =865987479

Se även:
reddit.com/r/btc/comments/6 … ngs_about/