Ny till Bitcoin

Så jag försökte ge mig på detta med Bitcoin

Laddade ner Electrum, och har där i som jag förstår mina adresser under ‘Receiving’

Jag använde den första adressen där i en hel hög med ‘fauset’ sidor för att testa, men inget har hänt. Är det så att dessa fausets inte fungerar, eller missuppfattar jag något?

faucets tenderar att vara långsamma och göra sina utbetalningar nån enstaka gång om dan för att minimera transaktionsavgifter. Om du inte får något alls inom 2-3 dagara så är nog något fel.

Det är nog över en vecka sedan nu

Men är det inte så jag ska göra, dvs, kopiera en av adresserna under ‘receiving’ tabben i programmet och använda den för att ta emot btc?

Finns det någonstans man kan köpa microBTC för att testa?

Om du har en Android telefon kan du ladda ner mycelium och posta din publika address här så kan jag skicka en liten summa du kan få testa med. Du kan även köpa bitcoin inuti mycelium med deras local trader funktion. Om du har ett visa-kort kompatiblet med circle.com kan du köpa bitcoin med kort där och det finns många andra alternativ.

Om det inte är alltför personligt, får man fråga vart du bor? (stad)

Tyvärr inte, jag använder inte alls mobiltelefon men tackar för ditt erbjudande.

Finns det kanske någon annan tjänst man kan köpa enkelt via?

Bot i Skåne, utanför Svalöv.

Du kan ju alltid gå till localbitcoins.com och köpa där. Rätt smidigt!
Då kan du välja en person som accepterar swish (om du har det) och betala direkt.

På tal om electrum så ska det nog funka så som du säger att du tar en receivning adress. Säker att du kopierade hela och inte missade något tecken?

vbgdavid;
Har ej swish. Verkar inte finnas någon där som accepterar kreditkortsbetalning? Paypal ser jag iofs, men de håller jag på avstånd med vitlök och kors. Banköverföringar finns men verkar börja på 500kr vid minsta köp.

Hela adressen var kopierad när jag använde fausets (högerklickade och valde ‘copy to clipboard’)

Skulle jag kunna skicka 50 spänn till någon av er kanske och köpa på den vägen?
Vill som sagt bara ha en mindre summa att leka med så jag kan bekanta mig med bitcoin. Tanken är att införa det i min webbshopp, men vill inte göra det utan att jag vet vad jag pysslar med.

Posta din address här då kommer vi skicka till dig en peng . Vem vet du kanske få mer än 50kr. :slight_smile:

Mycket uppskattat! Betalar gärna som sagt, skicka bara över kontouppg i ett meddelande till mig.

Första adressen under Main account / ‘Receiving’ är:
1Fi29SSm3ZChDGX5M61woMdMyRZLrWL1GS

Finns även Main account / ‘Change’ som har tre olika adresser under sig. Någon som vet vad dessa är för?

Jag använder en svensk sida som heter btcx.se/ Dock om du ska köpa där så betalar man med swish.
För övrigt så bor jag i Landskrona :slight_smile:

Illuminati, nästan grannar :slight_smile:

Blir lite svårt att köpa där med tanke på att jag inte har mobiltelefon, eller tja, jag har en, men den är inte modern nog för sådant :stuck_out_tongue:

Har skickat över 50kr som du kan leka med. Om du besöker göteborg någon gång får du gärna höra av dig om du vill ta en fika och prata bitcoin. :slight_smile:

Schysst! Många tack Roze!

Det kan ju hända man är där i trakten och gör affärer någon gång, så jag tackar för inviten och lägger det på minnet :slight_smile: Det samma så klart om du är i Skåne.

En fråga

I ‘Date’ kolumnen står det 'unverified’
Behöver transaktionen verifieras efter den mottagits?

Update: nu ändrades ‘Date’ till en datum av sig självt

Ja, du kan se transaktionen direkt när jag begär den, men det tar i regel runt 10 minuter innan den är sparad i blockkjedjan.

Edit: det var mer än en stund mellan dess att jag skickade bitsen och du skrev kommentaren, jag antar att det är din bitcoin klient som spökar.

Okej, då förstår jag

Jag provade skicka 0.001 till en av mina andra adresser jag har i listan, då flyttades adressen jag klistra in här i forumet till en ny undersektion under ‘Receiving’ som heter ‘Used’. Adressen har nu 0.0 som värde och resterande (minus vad jag flyttade till min andra adress i listan) har övergått till en ny adress under ‘Change’

Jag provade send ett par gånger till, till den andra adressen och då förändras värdet under ‘Change’ enbart.

Undrar följande:

1, Är dessa ‘Change’ enbart för Electrum att behandla bitcoinsen med, eller är detta också adresser som man kan använda?

2, Varför flyttas adressen jag klistra in här till ‘Used’, och kan jag använda den här fler gånger?

3, Roze: För transaktionen du gjorde står det under ‘description’ '<1Fi29SSm3ZChDGX5M61woMdMyRZLrWL1GS’
Bara för att klargöra, detta är alltså vad du angav som värde i ditt ‘description’ fält ?

Change addresser är en benämning på nya addresser som electrum skapat för att hantera överskottet av en transaktion. I bitcoin måste man alltid spendera hela värdet av dem “inputs” som man vill använda för transaktionen. Eftersom man sällan vill skicka exakt den storlek som man tidigare tagit emot så delas värdet upp i två delar: den ena delen går till mottagaren, den andra delen går tillbaka till avsändaren. Vissa plånböcker väljer att lägga tillbaka till samma address som man skickar ifrån, andra plånböcker skapar nya address för att stärka sina användares anonymitet.

Du kan troligen använda den flera gånger. Hur elektrum sorterar dina addresser kan jag tyvärr inte förklara då jag själv inte använder electrum.

Nej, jag angav ingen beskrivning utan detta är något electrum själv valt att fylla i.

Du kan titta på min transaktion här: blockchain.info/tx/c3f27e32c86f … aa56f5e642

Aha, tack så mycket för förklaringen

[quote]Nej, jag angav ingen beskrivning utan detta är något electrum själv valt att fylla i.

Du kan titta på min transaktion här: blockchain.info/tx/c3f27e32c86f … aa56f5e642[/quote]

Okej, då förstår jag.
Det jag anger i description när jag gör en överföring hamnar i min ‘History’ tab, det finns dock inget att ange ‘label’ för i programmet men detta är en parameter jag använder mig av i hyperlänken jag skapar i webbshoppen. När jag provade att skicka genom att klicka på hyperlänken blev formateringen lite udda, typ "Order XXX ".
Jag får med meddelande under ‘label’ kolumnen för mottagaradressen. Så bara för att klargöra, detta är meddelandet som skickas till mottagaren? Dvs, om någon gör en betalning är det ‘label’ som är meddelandet som skickas till mig som mottagare?

Sen undrar jag en sak till.
Jag använder just nu: bcchanger.com/bitcoin_price_ … rrency=SEK
För att hämta prisuppgift på Bitcoin, men tjänsten verkar inte fungera speciellt stabilt. Finns det någon annan feed/xml variant där man snabbt kan hämta prisuppgifter för Bitcoin i både SEK och EUR?

Jag använder inte heller Electrum så jag är inte helt säker på vad de menar med label. Troligen är detta ett fritextfält som bara sparas i Electrums egna databas och den skickas inte vidare i bitcointransaktioner.

När du klickar på en bitcoin:-länk öppnar webbläsaren din Bitcoinklient och klistrar in mottagaradress, summa och tydligen även “label” men det är bara summan och mottagaradressen som används när transaktionen skickas ut i Bitcoinnätverket som du ser i Rozes länk till Blockchain.info.
Blockchain.info-användare kan skicka med ett meddelande men detta lagras endast i Blockchain.infos egna databas och skickas inte ut på Bitcoinnätverket. Se Public notes.

Det finns stöd i Bitcoin att skicka med ett meddelande på 80 byte vid transaktioner men ännu ingen standard att visa detta meddelande i Bitcoinklienter vad jag vet. Dock kan det användas för att utöka en Bitcointransaktion till att bli lite smartare.

Om du vill veta vem som skickar bitcoin till dig behöver du veta avsändarens adress eller skapa en unik adress för varje kund. Det senare alternativet är att föredra eftersom avsändaren inte alltid vet sin avsändaradress.

Glöm inte att länka till din webbshop här när du är klar. Det finns alltid folk som är intresserade av fler ställen att spendera sina bitcoin på :slight_smile: