Nordea tar betalt för att ha pengar på banken

Nordea tar betalt av kommuner för att de har pengar på banken:

svt.se/nyheter/lokalt/orebro … sparpengar

Nordea ljuger och påstår att de inte kan “bära kostnaden för den negativa reporäntan”.
Detta är en direkt lögn, bankdirektörerna blåljuger.

Det kostar INGET för dem att ha “pengarna”. Pengarna finns INTE i ett konto hos riksbanken.
Pengar i dagens fiat-system är skuld, och det enda som finns på kommunens konto
är bankens skuld till kommunen.
Det är det enda som kan finnas på ett bankkonto: Bankens skuld till innehavaren.

Om en kommun tar in skattepengar (dvs andra människors människors innehav av bankers skuld), så att bankkontot innehåller mer bankskuld så kostar den INGENTING extra i reporänta.

Storbankerna har visserligen konton hos riksbanken, men det används endast för clearing mellan banker.
Det finns därför bara en svag koppling mellan riksbankskonton (som innehåller riksbankskronor)
och bankkonton (som innehåller bankskuld).

SVT förnekar sig inte, och förmedlar desinformationen utan att påpeka lögnerna.

Om de sparar i bitcoin så slipper de betala för att behålla sina pengar…

Idag skulle jag byta ut mitt trasiga Nordea automat kort som började fungera dåligt i vissa uttagsautomater. Döm om min förvåning då en bankman säger att kortet för bara kontant uttag inte finns längre utan jag måste beställa och betala månadsvis för ett nytt kort med VISA funktion. Jg säger då att jag redan har ett Nordea First Card med mastercard funktion, ett Visa kort och ett amex kort. Det spelar ingen roll hur många VISA konton jag har idag, ska jag hämta ut mina pengar från ett Nordea konto så ska jag ha ett nytt VISA konto via Nordea. Nordea är bara GIRIGA och vill krama ur alla pengar de kan ur sina kunder. De är även otrevliga när alla deras intränade argument smulas sönder med enkel logik, att en kund inte vill köpa samma sak flera gånger utan kräver en kundnytta från Nordea om de vill ta betalt för något annat än att ta ut sina egna pengar. Byt till en bank som bara tar betalt för den kundnytta de levererar, det ska jag göra SKANDIA BANKEN