Multibit

Jag har en wallet som heter MultiBit 0.4.1. I den har jag lite mB som jag köpte för flera år sedan. MultiBit verkar inte stödjas längre så jag tänkte byta till Exodus men hur jag än gör så kan jag inte överföra mina mB.

I Exodus går jag in på Receive och får en Bitcoinadress. Den använder jag i MultiBit och Send Payment. Klistrat in Bitcoinadressen, väljer belopp (har testat massor av varianter), trycker på Send och får fel “The send transaction could not be created”, “The error was Insufficent money, missing xxxx satoshis”.

Ett annat problem kan vara att i min wallet står mitt belopp som Unconfirmed B xxxxx.

Jag har testat att reparera min wallet och massor av olika varianter att försöka överför till Exodus utan resultat. Att jag har dålig koll på Bitcoin framgår säkert men vore tacksam på tips.

Om det är så att Multibit inte riktigt funkar längre så står kanske dina bitcoin som unconfirmed för att den inte synkat informationen från blockkedjan (och kanske även därför de inte går att skicka).

Ett bättre sätt att “flytta” dina bitcoin är nog att se om du kan få ut ett backup-seed från Multibit och sedan importera denna i en annan wallet.

Har inte koll på multibit alls men leta efter nåt som heter “backup”, “export seed” eller liknande.

Tack för tipset. Jag hittade en Export men lyckas ändå inte hitta rätt adress - eller rättare sagt, Exodus (nya Wallet) protesterar mot allt. Lyckades även få fram Bitcoinadressen i Multibit men det gick ändå inte, jag kopierade bitcoinadressen, öppnade move funds i Exodus och kopierade adressen, lyckades inte. Exodus pratar iofs om Private Key men det måste väl vara Bitcoinadressen.

Kanske får testa en annan wallet

Vad fick du för något när du gjorde export, var det 12 eller 24 ord eller någon annan form av backup?

OBS, skriv inte ned den exakta informationen här, vill bara veta vilken typ av format den var i.

Fick en csv fil med ganska mycket data. Bl.a. rubrikerna - Date,Type,Bitcoin address,Description,QR code label …
Bitcoinaderssen är 34 tecken

Låter eventuellt som att det är en lista över transaktioner. Finns det något som heter “private key” i filen? Om inte, ser du någonstans i Multibit där du kan välja “export private keys”?

Tack för hjälpen men det verkar ganska kört. Men lite irriterande är det. Jag har min seed (12 ord), jag har transaktionsid och Bitcoinadresser men lyckas ändå inte. Har även testat att skapa ny wallet i Exodus utifrån min seed utan att lyckas. Vet att jag har för svaga kunskaper inom detta men nog borde det gå. Men, men, för testa lite “healing” nu (avvakta) och kanske läsa på lite.

Ge inte upp! Om du har de 12 orden så borde det definitivt gå att lösa detta. Det kan vara så att de 12 orden som Multibit använde inte är den s.k. BIP39-standarden utan en tidigare, egen variant.

En plånbok som jag vet kan importera väldigt många olika typer av seeds är BlueWallet (finns till Android och iOS) så du skulle kunna ladda ned den och testa.

Testa kanske också att ställa frågan på nåt större, engelskt forum, där det är större chans att hitta nån som har koll på Multibit. Exempel:

En varning till sist. Du vet det säkert redan, men ge absolut inte dessa 12 ord till någon du inte känner och litar till 100% på.

1 gillning

Tack. Tack för tipsen - och jag har full koll på att inte lämna ut några ord eller adresser, men tack ändå. Ska testa mer i helgen. Hittar jag någon lösning skriver jag om det här. Tack för hjälpen.

1 gillning

Testade BlueWallet och det verkar fungera. Angav min seed sen lyckades BlueWallet skapa min plånbok - om jag förstått allt rätt. Tack så jätte mycket för tipset. :+1: :pray:

1 gillning

Gött att höra!

:+1:

1 gillning